M47 Patton I

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

M47 Patton I

Bericht door Gepard »

De M26 Pershing (vroeger geclassificeerd als een zware tank) en de M46 waren de standaard middelzware tanks van de VS toen de Koreaanse Oorlog in 1950 uitbrak. De nieuwe middelzware T42 was in ontwikkeling, maar nog niet gereed voor productie. Aan de behoefte aan een tussentijdse middelzware tank die snel in productie genomen kon worden, werd voldaan door een gemodificeerd M26-chassis te combineren met de koepel van de T42, die een nieuw kanon van 90-mm had. Zo ontstond de M47 tank, ook wel de Patton 1 genaamd. De productie begon vrijwel onmiddellijk bij het Detroit Tank Arsenal en de American Locomotive Company. Toch is de M47 in Korea niet in actie gekomen.

Afbeelding

De romp en de koepel van de M47 waren gegoten; de chauffeur en de voorste schutter zaten vooraan in de romp, terwijl de commandant, de kanonnier en de schutter in de 360° draaibare koepel zaten, met de motor en de overbrenging achter in de romp. De voornaamste bewapening was een 90-mm getrokken kanon (elevatie +19°/-5°). Er was een 7,62-mm coaxiaal machinegeweer gemonteerd aan de linkerkant van het kanon, en er zat eenzelfde wapen aan de voorzijde, hoewel dat al snel verwijderd werd om ruimte te scheppen voor extra brandstof en granaten. Een zwaar M2 machinegeweer van 12,7-mm was gemonteerd op de commandokoepel voor korte-afstandsverdediging en als bescherming tegen vliegtuigen. De zes rijwielen aan elke kant hadden torsiestaafvering, met het aandrijfwiel aan de achterzijde en het spanwiel voor. Er waren drie toprollers aan elke kant.

Varianten

De M47 werd al na een paar jaar vervangen door de M48, dus waren er weinig varianten op het basistype. De M102 was een geniemodel waarin het 90-mm geschut vervangen was door een 105-mm houwitser met een korte schietbuis, een schuiver aan de voorkant van de romp en een kraanbalk aan de achterzijde. De T66 vlammenwerper werd wel ontwikkeld, maar is nooit in dienst gekomen.

In de jaren ’50 werd de M47 aan veel NAVO-landen geleverd in het kader van het Military Assistance Program (MAP), maar aan het begin van de 21e eeuw was het type alleen nog in Portugal in gebruik. Verschillende landen, waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Spanje moderniseerden hun M47′s op gezette tijden; In Italië werd de M47 bijvoorbeeld door OTO Melara uitgerust met een nieuwe motor en overbrenging, en werd het 90-mm kanon vervangen door het Britse 105-mm L7 kanon, maar dat type werd niet in dienst genomen.

Het Spaanse leger voorzag sommige van zijn M47′s van een dieselmotor, een andere transmissie en talrijke andere verbeteringen.

M46E1: Eerste model; M46 romp met een T26 koepel en een 90-mm M36 kanon, één gebouwd.

M47: Productiemodel, gemodificeerde M46 romp, 8576 gebouwd.

M47M: Moderniseringsprogramma dat startte in de late jaren ’60. Het model had de motor en vuurcontrole elementen van de M60A1, de assistent bestuurder was verwijderd voor meer munitie. Geen gebruik door de VS, 800 gebouwd voor Iran en Pakistan.

M47E: M47M model voor Spanje.

M47E1: Tweede conversie voor Spanje, 330 gebouwd.

M47E2: Een M47E1 met een Rh-105 105-mm kanon en nachtkijkers voor commandant en bestuurder, 45 gebouwd.

M47E3: Spaanse bergingstank, 22 gebouwd.

M6: Model voorzien van een buldozerblad.

Specificatie: M47
Type: Middelzware tank.
Bouwfirma: Detroit Arsenal Tank Plant, American Locomotive Company.
In productie: 1951-1953.
In dienst: 1952-1989?.
Afmetingen: Lengte: Lengte (met kanon):8,51 m ; Romplengte: 6,36 m ; Breedte: 3,51 m ; Hoogte (met machinegeweer): 3,35 m.
Gebouwd: 8576.
Gewicht: 46,17 ton.
Motor: Continental AV-1790-5B luchtgekoelde 12-cilinder benzinemotor van 604 kW (810 pk).
Prestaties: Snelheid op de weg: 48 km/u ; Bereik op de weg: 130 km.
Bewapening: Een 90-mm M36 kanon met getrokken loop met 71 granaten ; 1x 7,62-mm M1919A4E1 coaxiaal machinegeweer ; 1x M1919A4E1 machinegeweer aan de voorzijde ; 1x 12,7-mm M2 machinegeweer op de commandokoepel.
Helling: 60%.
Verticaal obstakel: 0,91 m.
Overschrijdend vermogen: 2,59 m.
Bemanning: 5.
Gebruiker(s): Jordanië, Spanje, Somalië, Oostenrijk, België, Kroatië, Cyprus, Frankrijk, Griekenland, Irak, Iran, Italië, Japan, Koreaanse Republiek, Pakistan, Filippijnen, Portugal, Saoedi Arabië, Amerika, West-Duitsland, Turkije, Joegoslavië.

[link2]Walk Around,http://www.primeportal.net/apc/m47_patton_tank.htm[/link2]
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: M47 Patton I

Bericht door Gepard »

Afbeelding

De garages van het 2 Jagers te Paard. Hier ziet men de M47 Patton 1 (1958). Foto: Willy Recour

Afbeelding

Eentje uit eigen verzameling, mijn opa is de fotograaf.

Afbeelding

4e Lansiers, 1959.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M47 Patton I

Bericht door canadian2nd »

Ook enkele ABL Patton foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”