Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Daar de CEM nu het vliegveld Brasschaat heeft verlaten, is die zone nu toegangkelijk of reeds verkocht en/of gesloopt ?

Is daarvan de toekomst reeds gekend ?

Zou er eens graag foto's nemen van de gebouwen (inclusief toren)
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door ABL »

Hallo,

momenteel staat het deel links (controle toren, gebouwen, school) erbij zoals het CEM het verlaten heeft. het geheel is overgedragen aan de gemeente.

begin dit jaar waren er plannen om de boel te slopen en er een crematorium te bouwen.
dat plan is afgeschoten.

dan zijn er plannen om de militaire spoorlijn van Kapellen naar Brasschaat te gebruiken in een soort van fiets-spoor
en dat gaat dwars door de voormalige kazerne

de hangaars zijn nog in gebruik

de hangaar waarin de Alouette's, Augusta's en deel van de vliegtuigen stonden alsmede op het laatst de brandweer, is
in gebruik bij het artillerie museum. ook de kleine hangaar rechts daarvan wordt gebruikt door het museum.

de groote hangaar waarin vroeger de Puma's van de rijkswacht stonden, wordt nog gebruikt door het bqtaljon artillerie.
die zou echter ook overgedragen gaan worden aan het museum.

hoe het met het kantoor gedeelte gaat verlopen, geen idee.

ps : tijdje geleden heeft men plannen gehad om die nieuw NH90 heli's in Brasschaat te zetten daar die ex puma hangaar
de enige is die modern genoeg is....... gaat, helaas, niet door

grtz/ABL
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Dank U ABL

Is de site naast de toren toegankelijk gezien deze overgedragen is aan de gemeent... ?

Zo ja, moet er snel gaan voor de boel verdwijnt...
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Naast het Artilleriemuseum Gunfire is nu ook het Tankmuseum daar in Brasschaat gevestigd, als het gerucht waarheid zou worden zou er ook nog een museum van het Lichte Vliegwezen kunnen komen.
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door ABL »

let wel, tank en artillerie museum werken nauw samen.
het klopt inderdaad dat het tank museum naar Brasschaat zou komen.
die komen te zitten in die hangaar van de Puma's.

heb begrepen dat enkele militairen die voorheen werkzaam waren in het depot Kapellen, in het voorjaar ergens reeds naar Brasschaat kwamen.
hoe het nu met de eigenlijke verhuis staat en wat men eigenlijk in Brasschaat wil weg steken, geen idee.
er is volgens mij zeker niet genoeg stockage ruimte om de hele boel van Kapellen in Brasschaat te steken.

vwb kazerne en toren licht vliegwezen.
de toren ligt naast de weg, daar kan je tegen aanrijden als je wil. die kan je zo komen fotograferen, ook aan enkele 'lucht schuil bunkers'
kan je zo aan.
op de poort zit een groot slot, dus de gebouwen in het midden en achteraan, daar kun je niet aan
(tenzij je de muur doet???? = goeie ouwe tijd ) :-)

als je wil kan ik daar wel wat foto's gaan nemen, ik zit daar op een goeie 2 kilometer vandaan
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Er zullen inderdaad voertuigen buiten moeten staan voor zover ik het weet, de verhuis is bezig maar verloopt traag vermits de voertuigen wegens een asbest probleem zowel in Vissenaken als in Kapellen eerst moeten ontsmet worden.
Nu in Oktober word begonnen in Vissenaken, Kapellen volgt en waarschijnlijk moet de ganse operatie in 2013 afgerond zijn.
Of de twee museums nauw samenwerken, eerder een relatief begrip vermits het twee verschillende vzw's zijn die beide onder de vleugels van het Militair Museum in Brussel zitten, Het materiaal van beide is en blijft van Brussel waar ook beslist word welk materiaal waar komt te staan.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

ABL,

Is het nog steeds muilitaire domein of officieel van de gemeente... ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Nog immer militair domein, de museums zijn wel op een eigen stuk gevestigd en verantwoordelijk voor de toegang, nog iets dat ik vergeten te vermelden ben, het vliegveld is in gebruik door een burgerlijke vliegclub.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

"105"

Inderdaad, de 'vzw Vliegclub Brasschaat' is inderdaad de gebruiker van het vliegveld !

Heeft de Gunfire zijn eigen ingang nu ?
Of nog altijd via de wachtpost ?

Versta ik goed dat het Tankmuseum de KLM verlaat ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Ik was tot nu toe nog niet in Brasschaat zodat ik de toestand ter plaatse niet helemaal ken, wel regelmatig bij het Tankmuseum in Kapellen en Bastogne.
De museums hebben in Brasschaat een eigen kwartier waar ze zelf voor verantwoordelijk zijn, geen militaire wachtpost dus.
Het Tankmuseum is nu bezig met de verhuis van Kapellen en Vissenaken naar Brasschaat.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Heb dit jaar een bezoek gebracht aan Gunfire en de enige ingang was via de hoofd wachtpost van het kamp... dus verandering sindsdien als ik goed begrijp ?
Zoja, is de nieuwe ingang aan de kant van het vliegveld dan ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Dat moet ik zelf nog eens nakijken of navragen, de veranderingen gaan afhangen van de snelheid waarmee de verhuis zal doorgaan, en dan moeten er zeker nog een hoop afspraken tussen de verschillende vzw's gemaakt worden.
wat ik met zekerheid weet is dat vorige maand de vliegclub een fly-in wou organiseren, in samenwerking met het Tankmuseum, die is niet doorgegaan toen bleek dat de vliegclub eigenlijk alleen interesse had om op het terrein van het museum parkeerplaatsen in te richten, de plaatscommandant wou echter geen wacht leveren.
Op dit ogenblik is het nog aan de chaotische kant, ik weet niet of, en zo wanneer de installatie eigenlijk overgedragen word.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Dank U "105" voor de overzicht van de huidige situatie !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Welke is uiteindeleijk de huidige toestand van de kazerne van de "Light Avi" ?
Reeds gesloopt ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Exact weet ik het niet maar er zit een vliegclub, verder zou er ook naast Gunfire en het Tankmuseum waarschijnlijk ook een museum van het Lichte Vliegwezen komen, als ge tenminste de geruchten moogt geloven.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Ik bevestig het Museum van de Light Avi !
Ze hebben de Auster van Bierset gekregen en 1WHC teleurgesteld natuurlijk

En in Beauvechain zal de Heli Wing Museum heropgebouwd worden... en daar komt de Light Avi ook in aanmerking natuurlijk !
Volgens mij zal dit HET museum van de Light Avi worden gezien het archief die ze gered hebben, waaronder veel van Butzweilerhof.
Maar ze moeten alle van nul weer heropstarten.

Cfr Brasschaat zou ik graag de gebouen van de kazerne en toren fotograferen voor dit verdwijnt.
Is deze zone nu toegankelijk ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door one_O_five »

Ik was tot nu toe nog niet daar maar vermits ge met Google Maps hun Streetvieuw tot onder de toren kunt gaan moet het volgens mij met de wagen ook mogelijk zijn.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Tot onder de toren kan iedereen gaan, maar achter de toren is iets anders... daar zit de toenmalig kazerne v/d Light Avi ! :?
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door ABL »

de gemeente is bezig met die site over te nemen. er is niets afgebroken.
vorig jaar waren er plannen om er een crematorium in de plaast te zetten, die zijn (gelukkig) opgedoekt.
nu gebeuren er soms film voorstelling van één of andere vereniging.
de gemeente wil er een soort industrie zone van maken, dat is nog niet helemaal duidelijk.

in het weekend staat de poort soms open wanneer er de één of andere vereniging met één of andere activiteit bezig is.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vliegveld Brasschaat.. toekomst ?

Bericht door georges-cdl »

Dus op het weekend kans om er foto's te nemen.
Dank U !

Moet niet te lang wachten dus...
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”