Benamingen op voertuigen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door koen »

Hallo,

De benamingen werden overgenomen van de vermeldingen op de standaard.

En als ik het me goed herinner ;) staan de rood/blauwe vierkantjes voor de verschillende batterijen van het regiment

Groeten,
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door Paddy »

Dus de locatie van het (kleine) rode vierkant duidde de batterij aan. Bvb. linksboven 1é Batterij, rechtsboven 2é Batterij enz. :?:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door eaw458 »

koen schreef:Hallo,

De benamingen werden overgenomen van de vermeldingen op de standaard.

En als ik het me goed herinner ;) staan de rood/blauwe vierkantjes voor de verschillende batterijen van het regiment

Groeten,
Er waren wel meer voertuigen dan veldslagen :-)

Een andere populaire aanpak was benamingen waarvan de beginletter overeenkwam met de letter van de batterij.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door koen »

Paddy schreef:Dus de locatie van het (kleine) rode vierkant duidde de batterij aan. Bvb. linksboven 1é Batterij, rechtsboven 2é Batterij enz. :?:
Inderdaad
eaw458 schreef: Er waren wel meer voertuigen dan veldslagen :-)

Een andere populaire aanpak was benamingen waarvan de beginletter overeenkwam met de letter van de batterij.

Walter
Zo logisch als wat, maar niet bij stilgestaan :(
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:Hallo mensen,

Ik ben weeral wat wijzer geworden waarvoor mijn dank. Na de uitleg klinken de dingen daadwerkelijk wel logisch. Ik ga er dus vanuit als een stuk Bastogne noemde en niet op één van de Standaarden vermeld stond dat het dus ging over een stuk toebehorend aan de B(ravo) Batterij, etc,...? In verband met de vierkantjes, behoudens vergissingen, bestond een Regiment V.A. dan uit 4 batterijen?
Brontosaurus, Brutus, enz... idd

Ik meen dat de standaard slagorde in de jaren 80/90 bij de divisieartillerie drie schootsbatterijen en een bie st & dst was. Hoe dichter bij de val van de muur, hoe vaker dat je ziet dat er een bie op park werd gezet.

De vierkantjes was ook geen universele aanpak. Er waren nog andere fantasietjes al naar gelang het korps.

Walter
Laatst gewijzigd door eaw458 op 21 jun 2012 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door koen »

Dune65 schreef:Hallo mensen,

Ik ben weeral wat wijzer geworden waarvoor mijn dank. Na de uitleg klinken de dingen daadwerkelijk wel logisch. Ik ga er dus vanuit als een stuk Bastogne noemde en niet op één van de Standaarden vermeld stond dat het dus ging over een stuk toebehorend aan de B(ravo) Batterij, etc,...? In verband met de vierkantjes, behoudens vergissingen, bestond een Regiment V.A. dan uit 4 batterijen?
(Weer teruggrijpend naar mijn legerdienst RA) : twee batterijen op vredesvoet + staf & diensten. Op oorlogsvoet één batterij meer.
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door ABL »

Hoi,

in '84 had het 18RA 4 'batterijen', 3 geschuts- (A, B en C) en 1 staf-en-diensten batterij.
we hadden elk 6 stuks M108 (105 mm).
Eind jaren '80 ging de 'C' (mijn batterij) op oorlogs reserve en hadden zowel da A als de B 9 stukken ter beschikking.

de positie van het rode vierkant geeft inderdaad aan om welke batterij het gaat
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:Voor de (ex-) Artilleurs onder ons nog een domme vraag.... Zijn de Howitsers eigenlijk nog in gebruik bij onze A eenheden en zo ja welke types? Toen ik een paar jaar geleden naar de opendeurdagen van Leopoldsburg een kijkje ging nemen zag ik een Artillerie eenheid in actie en die waren toen uitgerust met Unimogs en 120 mm mortieren? :o Call me stupid or blonde maar ik kan mij een Artillerie eenheid toch moeilijk zonder kanonnen voorstellen.... Last but not least wat is eigenlijk het verschil tussen een A en een RA eenheid? Bijvoorbeeld het verschil tussen 6A en 18RA?
Voor wat het geschut betreft: http://nl.milpedia.org/wiki/LG1_MkII_houwitser

Als we teruggaan in de geschiedenis, onderscheidt de rijdende artillerie zich van de artillerie te voet in die zin dat de volledige stuksbemanning zich te paard verplaatst en het kaliber van het geschut vaak lichter is. De idee was om die manier de mobiliteit te vergroten om vuursteun aan de cavalerie te kunnen leveren.

Na WO2 werden bij ons leger die benamingen alleen gebruikt om de tradities in ere te houden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door C/Gr »

Afgeschaft maar niet vervangen. De LG's zijn die van de voormalige Bij ParaCdo die nu in de Aie Gp zitten. Ik geloof maar een stuk of 8 (of 12). De rest bestaat uit 120mm Mor die ze enkele jaren geleden uit de Inf Bn gehaald hebben.
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Benamingen op voertuigen

Bericht door ABL »

als mijn info klopt, heeft heel het Arm Belgisch Leger nog 14 stuks Giat 105 mm en 52 mortieren 120mm in dienst........
hoeveel hiervan echt operationeel zijn, geen idee

één enkel bataljon had destijds 18 stukken in gebuik.....

er staan er meer als monument dan dat er in gebruik zijn
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”