T17 Staghound.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

T17 Staghound.

Bericht door Gepard »

Hoewel de Staghound pantserwagen een Amerikaans product was, werd hij nooit door Amerikaanse troepen gebruikt. De volledige productie ging naar het Britse leger en andere geallieerde en gemenebesttroepen. Het ontwerp was aanvankelijk bedoeld als antwoord op een specificatie van de US Army voor een zware pantserwagen, de T17E1. De Britse Tank Mission verzocht om een eerste serie à 300 stuks. Daarna volgden meer orders en tegen het einde van 1942 rolden de eerste exemplaren van de productielijn en vonden hun weg naar geallieerde legeronderdelen onder de naam Staghound Mk I.

Afbeelding

Een Staghound Mk I van de Italiaanse Polizia-Antiterrorismo op de Fiumicino luchthaven in 1975. Het kanon is vervangen door een mitrailleur.
Met toestemming geplaatst: copyright@Polizia di Stato.


Robuust voertuig.
Het was een groot en zwaar gepantserd voertuig met een koepel met een 37-mm kanon en een coaxiale 7,62-mm Browning mitrailleur. Het type werd voor het eerst in 1943 in Italië ingezet en werd vervolgens aan Canadese, Nieuw-Zeelandse, Indiase en Belgische legereenheden geleverd. De Staghound had enkele eigenaardige kenmerken, zoals een volautomatische hydraulische transmissie, twee motoren naast elkaar achterin en periscopen voor de bemanning. De koepel werd hydraulisch bediend. Naast de coaxmitrailleur bevond zich een derde exemplaar tegen luchtdoelen op een penaffuit en een vierde in de rompneus.

In operationele dienst ontstonden diverse varianten. Eén ervan was uitgerust met een 76,2-mm nabij-steun-houwitser in plaats van het 37-mm kanon. De Staghound Mk III was uitgerust met een Crusader tankkoepel met een 75-mm kanon.

Amerikaanse versie.
Een in de VS ontwikkelde productievariant was de Staghound AA (T17E2) met een gemotoriseerde koepel met daarin twee .50 mitrailleurs tegen luchtdoelen. Er werden talrijke conversies en lokale varianten uitgebracht, variërend van experimentele mijnenvegers tot de Staghound Command. De Staghound was een robuuste en geliefde pantserwagen, die uitstekend voldeed.

Belgische Staghound.
Bij het Belgische leger werd dit voertuig respectievelijk ingezet door het Eskadron Pantserauto’s van de Belgische Strijdkrachten in Groot-Brittannië (één enkel exemplaar werd tot radiowagen omgebouwd), de regimenten van de Pantsercavalerie (verkenning) tot 1950-51 en tenslotte de Mobiele Groepen van de Rijkswacht tot 1968 (24 exemplaren).

Afbeelding

Staghound gebruikt door de vroegere Belgische Rijkswacht.

Varianten.

Amerikaanse:

T17: Eerste versie, 6×6 uitvoering, geproduceerd door Ford Motor Corporation.

T17E1: 4×4 uitvoering, geproduceerd door Chevrolet Motor Corporation.

T17E2: 4×4 Anti Aircraft uitvoering, geproduceerd door Chevrolet. De geschutskoepel werd vervangen door een Fraser-Nash koepel met daarin twee .50 M2 Browning mitrailleurs geplaatst.

T17E3: 4×4 uitvoering, geproduceerd door Chevrolet. Bewapening bestaat uit een 75 mm M2/M3houwitser.

Britse:

Staghound Mk I: Identiek aan de T17E1.

Staghound Mk II: Identiek aan de T17E3, maar met een 76.2-mm houwitser.

Staghound Mk III: Aangepaste T17E1, de koepel werd vervangen door een Crusader tankkoepel met een 75-mm Ordnance QF kanon.

Staghound AA (Anti Aircraft): Identiek aan de T17E2.

Staghound Command: Aangepaste T17E1, de koepel was verwijderd en er werd een extra radio en kaartentafel geinstalleerd.

Staghound Charger: Een Staghound AA waarvan de toren werd verwijderd en een plastiek windscherm werd geinstalleerd, werd gebruikt door de regimentscommandant.

Staghound Control: Versie met een externe No.19 radio buiten aan de toren.

Staghound Rear-link: Gebruikt door de Canadezen, de hoofdbewapening was verwijderd en had een long range CR-299 radio en antenne, waardoor er contact was met het hoofdkwartier.

Specificaties: Staghound Mk I.
Type: Pantserwagen.
Bouwfirma: Ford Motor Corporation en Chevrolet Motor Corporation.
Ontwerp: 1941.
In productie: 1942 tot 1943.
In dienst: 1943-1983.
Afmetingen: Lengte:5,49 m ; Breedte: 2,69 m ; Hoogte: 2,36 m.
Gewicht: Operationeel: 14.000 kg.
Motor(en): 2x GMC 270 6-cilinder benzinemotoren van 72 kW (97-pk)
Prestaties: Snelheid op de weg: 89 km/u ; Bereik: 724 km.
Bewapening: 1x 37-mm M6 kanon ; 2 of 3x 7.62 mm Browning mitrailleurs
Doorwaaddiepte: 0,8 m.
Hellingshoek: 57%.
Verticaal obstakel: 0,53 m.
Bemanning: 5.
Gebruiker(s): Australië, België, Brazilië, Canada, Cuba, Denemarken, Egypte, Honduras, Hyderabad, Indië, Israël, Libanon, Nederland, Nieuw-Zeeland, Nicaragua, Polen, Rhodesië (nu: Zimbabwe), Saoudi Arabië, Zuid-Afrika, Sudan, Zwitserland, Jordanië.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: T17 Staghound.

Bericht door Gepard »

Boek van Steven J. Zaloga:

[link2]Staghound,http://www.scribd.com/doc/55688366/Stag ... ar-1942-62[/link2]
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: T17 Staghound.

Bericht door tim s »

De twee Staghounds AA voor het Belgian Armoured Cars Squadron worden pas op 20 juli 1944 geleverd.
Eén ervan wordt omgevormd tot commandovoertuig, met daarin een zgn 'Post 19' voor het netwerk van het Eskadron en een 'Post 19 HPC' met een grote bereik voor de verbinding met hoger bevelstructuur. Dit wordt de wagen van Lt Totelin (Ardent), de verbindingsofficier.

Dag en nacht wordt er gewerkt om de wagens met elektrisch bedienbare torens te leren kennen. De schutters hebben zelfs geen tijd om één salvo af te vuren! Er wordt vastgesteld dat de veiligheidspal van één van de wagens hapert, maar er zijn geen wisselstukken om het probleem op te lossen. Later, in Normandië, zal er per ongeluk een salvo worden afgevuurd met deze wagen, waardoor een Poolse soldaat gedood wordt in het bivak bij Plumetot.

Leuke anekdote...: de Brownings op de AA staghounds vervangen de oude Besa 15mm mitrailleurs waar tot dan toe als luchtdoelmitrailleurs werd mee geoefend. Het Eskadron moest dus van deze mitrailleurs af geraken. Maar omdat niemand het over zijn hart krijgt om ze te vernietigen of te overhandigen, worden ze uiteindelijk begraven in het park van het kasteel van Lord Cecil Rhodes, ten zuiden van Cambridge.

Afbeelding
Deze foto zou begin september genomen zijn, het Armoured Cars Squadron op weg naar België. Achter de Daimler staat één van de Staghounds.

Afbeelding
'Audemer', wagen van Sgt Billiet en Adj. Lemoine


Prachtige wagens trouwens vind ik, ben er nog altijd niet uit of ik hem beter vind dan de Daimler...

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: T17 Staghound.

Bericht door ABL »

De rijkswacht had ook de beschikking over een aantal exemplaren AA.

het museum te Brussel heeft daar foto's van

grtz/ABL
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”