1 Cie Garde PG

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

1 Cie Garde PG

Bericht door hiems »

Besten,

ik zoek meer informatie over de volgende eenheid: 1 Cie Garde PG

Dit is wat ik er van weet:

De 1 Compagnie Wacht Krijgsgevangenen is een reserve-eenheid van de Mobilisatiekern 50 te VILVOORDE in 1955.
Na de reorganisatie van 1960 kwam deze eenheid onder het bevel van de Mobilisatiekern 20 (MK20) met Staf te LIEGE-FONCK en haar depot te VOTTEM


Wie kan mij helpen aan een organigram waar de eenheid op vermeld staat, over welk personeel en materieel ze beschikte, wat haar kentekens waren, welke identificatie er op de voertuigen stond (emblemen, regimentsnummer, ...), ...

Ik heb een jeep Minerva die van die eenheid komt.

Alvast bedankt,

Hiems
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door hiems »

Niemand?
Zelfs niets over de mobilisatiekernen?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door larotje »

Als we het goed begrijpen weet je tot welke eenheid je minerva behoorde maar je hebt geen kentekens. Ofwel heb je restanten hiervan misschien teruggevonden of heb je iets kunnen terugvinden via chassis of plaatnr? Wij hebben tussen al onze minerva's slechts eentje waarvan we de eenheid kennen en dit door de kazerneringsnr en de nummerplaat die er nog origineel op zat.

Wij kunnen je helaas niet aan zo'n organigram helpen, maar onze vraag is eigenlijk hoe je kan weten bij welke eenheid je minerva ingedeeld zat?

Mvg,
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door marcbrans »

Wat was het eenheidsnummer dan van die Compagnie, welke op die Minerva staat?
Interessant om weten en om het lijstje op het betreffende draadje hier op het forum aangaande de eenheidsnummers aan te vullen... ;)

In 1989 verscheen in een VOX een artikel over de Divisie Mobilisatie, evenwel geen vermelding van de hierboven aangehaalde MK's, die toen al niet meer bestonden waarschijnlijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen antwoord op uw vraag natuurlijk, maar ondertussen wel een overzichtje van de verschillende MK's.

de Medische MK's 22 en 82 (Doornik) staan hier niet op (er waren misschien nog andere maar die ken ik niet) en MK 26 die TTR was geloof ik, ook niet.

MK 29 bestond uit vijf depots waaronder Vissenaken.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door larotje »

In ieder geval bestaat het kenteken van op het voorblad ook als voertuig sticker. Misschien helpt dit je wel verder. Er volgt nog een foto.
hiems
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:46

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door hiems »

Vlak na de aankoop hebben we contact opgenomen met het Leger om de historiek van de Minerva te kennen.
Vandaar weten we dat hij in Vottem stond in de Res van de 1 Cie PG. Daarna is hij naar Geel vertrokken voor de verkoop.
Er stonden geen regimentsnummers op de zwarte vlakken en er hingen op geen zelfklevers op.
Het enige wat er wel nog op stond was de originele nummerplaat. Het betrof nog een ge-emailleerde versie, niet diegene die we nu kennen.
Deze nummerplaat stond ook op de capot geschilderd.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door larotje »

Voila de foto, deze staat op een Land Rover 4x2. De nummer op de achterklep van hetzelfde vtg is 395 (NM 56 MK Eghezee SDS 50).

Misschien kan je dit iets verder helpen.[attachment=0]Centrum voor beheer van de Reserve.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door provostsergeant »

Volgens het handboek van de militaire politie omstreeks 1960 maakten de reservecompagnies Bewaking KG deel uit van de MP.
Dries Arnauts
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:42

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door Dries Arnauts »

Hallo,

De overzichtsfoto van de kazerne/depot is van het mobilisatiekern 29 depot 2 te Glabbeek gelegen langs de Steenbergestraat. Het domein is er nog steeds en is ondertussen eigendom van de gemeente. De staf van de MK 29 bevond zich in Glabbeek en deze eenheid beschikte over 5 depots waarvan er nog 2 eigendom zijn van Defensie:

Depot 1 (Linter) : verkocht aan een landbouwer
Depot 2 (Glabbeek) is eigendom van de gemeente Glabbeek en wordt onder meer voor het volgende gebruikt: OCMW, openbare werken, containerpark, twee hangaars doen dienst als opslagruimte voor door de politie in beslag genomen voertuigen,…
Depot 3 (Linter) is omgedoopt tot de kazerne van de honden-steundienst van de Federale Politie.
Depot 4 (Attenrode-Wever) is nog steeds eigendom van de Landcomponent. Het depot wordt onderhouden door Defensie en wordt gebruikt voor militaire oefeningen, tijdelijke opslag van materiaal/voertuigen,…
Depot 5 (Vissenaken) werd in 2000 overgedragen aan het Koninklijk Legermuseum te Brussel.

De foto van de ziekenwagen werd volgens mij genomen in Glabbeek en die van de Houwitzer in Vissenaken.

Beschikt iemand over die andere edities van VOX 1989? Ik had graag wat meer informatie/foto's willen bekijken over deze MK 29 en haar depots.

Bedankt!
Dries Arnauts
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:42

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door Dries Arnauts »

De foto's ivm de mobilisatiekernen afkomstig uit VOX, zijn niet meer online te zien? Kunnen deze opnieuw gepost worden?
Alvast bedankt!
Grts,
Dries
Dries Arnauts
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:42

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door Dries Arnauts »

De foto's ivm de mobilisatiekernen afkomstig uit VOX, zijn niet meer online te zien? Kunnen deze opnieuw gepost worden?
Alvast bedankt!
Grts,
Dries
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 1 Cie Garde PG

Bericht door mava105 »

provostsergeant schreef: 17 jun 2012 22:38 Volgens het handboek van de militaire politie omstreeks 1960 maakten de reservecompagnies Bewaking KG deel uit van de MP.
Als sergeant MP 4de cie in Brussel diende ik mij, bij mobilisatie, te melden in Vottem.
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”