Piranha AIV DF90

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Piranha AIV DF90

Bericht door ABL »

Hallo,

heeft er nu iemand enig idee hoe het zit met die Piranha's AIV DF90 (met 90 mm kanon) welke de opvolgers zouden worden van de Leopard tanks?
(tot onze huidige minister aan het bwind kwam)

Ik meende begrepen te hebben dat die niet gebruikt zouden worden en sofort verkocht zouden worden.
Ik kon zelf helaas niet naar Leopoldsburg voor de opendeur, maar kreeg vandaag een stel foto's van een kameraad die wel ging.
Daartussen zitten verschillende exemplaren van dittype voertuig, met Belgische militaire nummerplaat.

Vandaar mijn vraag : worden deze nu gebruikt of niet? iemand enig idee?

dank bij voorbaat

MVG
ABL
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Of die "bakken" zullen gebruikt worden weet ik zelf nu ook niet, misschien dat iemand van de andere leden hier een duidelijk antwoord op kan geven.

Ik ken wel zo ongeveer de geschiedenis van die kanonnen 90 mm.

Op een jaar zal het niet aankomen maar in de jaren 90 is er een Belgisch project geweest om een voertuig te ontwikkelen, de reeks Cobra, een van de modellen zou uitgerust worden met het Cockerill 90 mm kanon.
Die ontwikkeling is gestopt omdat dit kanon te krachtig was en de aluminium chassis deed scheuren, ook is dat kanon getest op de Scorpion met hetzelfde resultaat.
Cockerill heeft ook een toren ontworpen en het enige voertuig dat er mee uitgerust werd is de Sibmas.
Nu heeft Cockerill meer kanonnen geproduceerd dan er verkocht werden en ergens in België liggen die nog in stock, het probleem is dat nergens nog dat kaliber in gebruik is, toen het ontworpen werd was de munitie voor de JPK in België en Duitsland nog in gebruik, ook de 90 mm van de Pattons M47 en M48 was in beide landen nog gestockeerd omdat die tanks nog tot de reserve behoorden.
Nu ga ik er hier geen naam op plakken van de man die om politieke redenen ons dat schroot heeft aangesmeerd.

Een paar details over dat kanon vind ge [link2]Hier,http://www.armyrecognition.com/belgium_ ... uctio.html[/link2]
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door ABL »

bedankt voor de link, weer wat bij kunnen leren
bl1
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:08

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door bl1 »

de AIV met 90 mm kanon werd pas nog gebruikt bij een oefening te Duitsland.
http://www.mil.be/armycomp/subject/inde ... nl&ID=2002
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Bedankt voor de link, zo te lezen is die dan wel degelijk in gebruik genomen maar ik wist niet dat men in Bergen terug met subcalibers mocht vuren ... "De AIV met kanon 90 mm zal met subkaliber vuren. Dit laat toe alle procedures en schootstechnieken in te oefenen zonder gebruik te moeten maken van de 90 mm munitie." ...
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Delta »

Op de opendoor in Leopoldsburg waren er een 5 tal te bewonderen er was zelfs een voorstelling met het nieuwe materiaal AIV DF30 en de AIV DF90 en het te vervangen materiaal de Leopard1A5.Ik vermoed dat die vervanging DF90 stilzwijgend wordt doorgevoerd maar hoe is het met de M113 en de AIFV zijn die nu uit rolatie genomen?
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Gepard »

bl1 schreef:de AIV met 90 mm kanon werd pas nog gebruikt bij een oefening te Duitsland.
http://www.mil.be/armycomp/subject/inde ... nl&ID=2002
En in december 2010 te Sennelager
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Dirk
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jul 2011 19:51

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Dirk »

one_O_five schreef:Op een jaar zal het niet aankomen maar in de jaren 90 is er een Belgisch project geweest om een voertuig te ontwikkelen, de reeks Cobra, een van de modellen zou uitgerust worden met het Cockerill 90 mm kanon.
Op een jaar misschien niet maar het eerste prototype van de ACEC Cobra was klaar in 1978 ;)

Kan misschien een apart thema van gemaakt worden in dit forum, de Cobra was toch wel een interessant project:
An interesting feature of the Cobra was the electric transmission, which enabled the conventional mechanical transmission to be dispensed with. Power from the Cummins diesel engine was converted by a compact unit mounted on the engine and then transmitted to the electric motors by cables, which then drove the sprockets. This enabled the vehicle to be lighter and roomier than many of its contemporaries. While the ACEC Cobra generated a significant amount of interest, the vehicle never went into production or active service, a contributory factor being the end of the Cold War in 1989/1990.
http://www.historyofwar.org/articles/we ... Cobra.html
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Er was sprake van dat het Tankmuseum een of meerdere van de Cobra prototypes zou beginnen restaureren maar na de asbestproblemen in de hangars van Kapellen en de nu lopende verhuis naar Brasschaat heb ik daar niet veel meer over vernomen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Tankmuseum met de nadruk op museum, er worden verschillende voertuigen gerestaureerd, op dit moment onder andere een Churchill, en die zijn ook al lang uit gebruik.
Het museum bezit ook meerdere Leopard I, waar denkt Snaaip anders dat ik die foto's van het interieur die ik op Frontsector heb staan vandaan gehaald heb ... :D
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Daar hebben we hetzelfde probleem, tot die situatie met het asbest opdook waren er in Kapellen drie a vier dagen per jaar, op dit ogenblik word alle materiaal een voor een ontsmet en overgebracht naar andere locaties.
Het materiaaal WO II gaat naar Bastogne en de rest naar Brasschaat waar ook de restauraties worden uitgevoerd, van zodra er terug bezoekdagen worden ingericht laat ik ook hier iets weten.
Dirk
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jul 2011 19:51

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Dirk »

Delta schreef: hoe is het met de M113 en de AIFV zijn die nu uit rolatie genomen?
Ik meen dat die sowieso tot 2015 gebruikt zouden worden (enkele modellen) en dat zal zeker uitgesteld worden omdat ze achter staan op het leveringsschema voor de Piranha III. En de bestellingen voor de 2 optionele schijven zijn ook nog niet geplaatst wegens geen regering. De levering van de 1e optionele schijf had volgend jaar moeten beginnen ...
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Gepard »

Afbeelding

Piranha IIIC met 90-mm kanon.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Dat onding kan dus beter direct naar de schroothoop rijden, waarom, te groot en te lomp om tactisch nut te hebben, door het plaatsen van die toren is het argument luchtmobiel vervallen.
Met die 90 mm en moderne munitie kan misschien nog een oude T54 uitgeschakeld worden maar verder is het alleen goed om de vogels uit een boomgaard te verjagen.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Jos »

Laat ons hopen op de komst van de Leopard II...who knows!! Ik vrees dat het weer noppes gaat worden.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

Dat is een gerucht, maar of er iets van waar is weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door eaw458 »

Hmm... plaats die Leopard II maar in dezelfde categorie als nieuwe gevechtsvliegtuigen en schepen.

Ze kunnen bij de ABL nog de Milan niet vervangen; laat staan tweedehandstanks met de ganse supportinfrastructuur kopen.

En naast centen is er nog het probleem dat geen enkele politieker nog in "Hard Power" gelooft.

Apropos, had De Crem niet eens ooit gezegd dat ze direct de AIV DF90 gingen verkopen?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:Hmm... plaats die Leopard II maar in dezelfde categorie als nieuwe gevechtsvliegtuigen en schepen.

Ze kunnen bij de ABL nog de Milan niet vervangen; laat staan tweedehandstanks met de ganse supportinfrastructuur kopen.

En naast centen is er nog het probleem dat geen enkele politieker nog in "Hard Power" gelooft.

Apropos, had De Crem niet eens ooit gezegd dat ze direct de AIV DF90 gingen verkopen?

Walter
Het is opvallend stil rond De Crem...waar hangt die tegenwoordig uit?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Piranha AIV DF90

Bericht door one_O_five »

De Crem ... ??? ... zeker moe van achter al die lopende zaken te lopen ...
Nu denk ik wel dat ge als aftredend minister niet veel meer kunt doen, zeker geen grote aankopen en zo, dat heeft dan het voordeel dat er nu op dit moment geen rommel gekocht word, alles positief bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”