17de Pantserbrigade

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

17de Pantserbrigade

Bericht door Delta »

De 17de Pantserbrigade is ontstaan in 1960 maar wanneer is ze terug ontbonden en waar was de laatste standplaats!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

De Zeventiende was laatst gekazerneerd op het plateau Spich-Altenrath, de juiste datums van ontbinding en verhuis van de verschillende eenheden moet ik spijtig genoeg zelf gaan opzoeken.
De verschillende eenheden zijn op verschillende data ontbonden, in 2001 werd er een begin mee gemaakt en kregen de eerste bataljons de status "niet operationeel" toegewezen.
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Delta »

Bedankt one_O_five.
Gebruikersavatar
Scubaluc
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:59
Locatie: Gent

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Scubaluc »

one_O_five schreef:De Zeventiende was laatst gekazerneerd op het plateau Spich-Altenrath, de juiste datums van ontbinding en verhuis van de verschillende eenheden moet ik spijtig genoeg zelf gaan opzoeken.
De verschillende eenheden zijn op verschillende data ontbonden, in 2001 werd er een begin mee gemaakt en kregen de eerste bataljons de status "niet operationeel" toegewezen.
@one_0_five,
ben je niet mis? verwar je niet met het 17e RA die in Altenrath zat. allez, toch in ieder geval toen ik nog daar gekazerneerd was.(periode 1976 tem 1980)

De drie eenheden in Kwartier Maj. Legrand waren het 2e Gidsen, 17e Rijdende Artillerie en het 119e Cie.Mat.
2e Reg. Gidsen
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

Was het Tweede Gidsen dan geen tankbataljon van de 17 Bde of ben ik slachtoffer van de Heer Halzeimer aan het worden ...

Nu zit ik op dit moment aan een Frans strand met een slechte verbinding en kan dus niet veel gaan opzoeken maar maar voor zover ik me herinner was 17 RA het artillerie bataljon van de Bde, de Chasseurs a Ceheval in Altenrath gekazerneerd waren dan weer Korpstroepen.
De 119 ... ik geloof dat dit de rav cie van de Bde was vermits de 17 Mat in Spich gekazerneerd was.
Dirk
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jul 2011 19:51

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Dirk »

Scubaluc schreef:
one_O_five schreef:De Zeventiende was laatst gekazerneerd op het plateau Spich-Altenrath, de juiste datums van ontbinding en verhuis van de verschillende eenheden moet ik spijtig genoeg zelf gaan opzoeken.
De verschillende eenheden zijn op verschillende data ontbonden, in 2001 werd er een begin mee gemaakt en kregen de eerste bataljons de status "niet operationeel" toegewezen.
@one_0_five,
ben je niet mis? verwar je niet met het 17e RA die in Altenrath zat. allez, toch in ieder geval toen ik nog daar gekazerneerd was.(periode 1976 tem 1980)
Het antwoord van one_O_five is juist. Het 17RA werd vanaf 1994 samen met 18RA en 19ACh het nieuwe Regt RACh, standplaats Altenrath, en bestond dus al niet meer bij de ontbinding van de 17 Bde en de BSD. De 17 Bde zat initieel in Siegen (17 Bde Bl) en vanaf 1992 in Spich-Altenrath (als 17 Mec Bde). Ontbinding was precies 10 jaar later, op 30 Jun 2002.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Exjager »

Dirk schreef:
Scubaluc schreef:
one_O_five schreef:De Zeventiende was laatst gekazerneerd op het plateau Spich-Altenrath, de juiste datums van ontbinding en verhuis van de verschillende eenheden moet ik spijtig genoeg zelf gaan opzoeken.
De verschillende eenheden zijn op verschillende data ontbonden, in 2001 werd er een begin mee gemaakt en kregen de eerste bataljons de status "niet operationeel" toegewezen.
@one_0_five,
ben je niet mis? verwar je niet met het 17e RA die in Altenrath zat. allez, toch in ieder geval toen ik nog daar gekazerneerd was.(periode 1976 tem 1980)
Het antwoord van one_O_five is juist. Het 17RA werd vanaf 1994 samen met 18RA en 19ACh het nieuwe Regt RACh, standplaats Altenrath, en bestond dus al niet meer bij de ontbinding van de 17 Bde en de BSD. De 17 Bde zat initieel in Siegen (17 Bde Bl) en vanaf 1992 in Spich-Altenrath (als 17 Mec Bde). Ontbinding was precies 10 jaar later, op 30 Jun 2002.
Ik vermoed dat er zelfs een Video en DVD is van de ontbinding van de 17 Bde. Ik zal dat eens nazien.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

De Gidsen en het 17 RA lagen in Altenrath, de RAV Cie ook en dan nog als Korpstroepen de Cowboys van het 4ChCh.

De Zeventiende had ook een eigen TV station met alles er op en er aan, mijn zoon was bij de Cyclisten toen die een opname gemaakt hebben in Vogelsang, van een VHS copie van het ruwe materiaal heb ik dertijds deze video samengesneden.

[youtube][/youtube]
urvy9999
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2012 12:55

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door urvy9999 »

als ik me niet vergis was de benaming "17de pantser infanterie brigade"
ik was bij het 2de Gidsen in Euskirchen, in april of mei 1969 verhuisden we naar Altenrath, waar ik tot juli 31/7/1969 (dag van afzwaaien) was.

grtz urvy
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Paddy »

In 1975 verlaat het Tweede Gidsen de Zevende Pantserbrigade. Het Regiment ressorteert voortaan onder de 17de Pantserbrigade, behorende tot de 16de Divisie, en vervangt er het Eerste Lansiers. De Brigade verlaat Düren om zich in haar garnizoensstad Siegen te vestigen en wordt tegelijkertijd tweetalig.

[link2]Bron,http://www.refifty.be/index.php?option= ... &Itemid=49[/link2]

Op 23 juni 1994 vindt in Spich een parade plaats, waar het vertrek voorgesteld wordt van de eenheden die de 17de Pantserbrigade verlaten, namelijk het Tweede Jagers te Voet, het Tweede Cyclisten, het Eerste en Tweede Gidsen, het Zeventiende Rijdende Artillerie en de Vijftiende Compagnie Genie. Tegelijkertijd gebeurt de omschakeling naar de 17de Gemechaniseerde Brigade.

[link2]Bron,http://www.refifty.be/index.php?option= ... &Itemid=58[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

In die periode lag het verschil in benaming van de brigades aan de samenstelling van de brigade, in tegenstelling tot de Pantser Infanterie had een Pantser Brigade een tank bataljon meer, de 17 Pantser Brigade met het eerste en Tweede Gidsen was de enige Pantser Brigade in het Belgisch Leger.
frigorist
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2013 09:53

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door frigorist »

Er was ook een 18de pantserbrigade en ik heb daar mijn dienst gedaan als chauffeur.We lagen in Euskirchen samen met de 2de Lansiers en de 2de Gidsen.Wijzelf droegen de kentekens van de Lansiers maar hadden wel een XVIII schouderteken in plaats van de 2 van de Lansiers.Dit was in 1965-66 en ik denk dat de brigade ontbonden is in 68 of 69.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

Dat klopt, normaal had een Divisie drie Brigades maar ... ook in 68 waren er al besparen en werd de derde Brigade er een uit de reserve.
Het kenteken van een staf eenheid is dat van de eenheid waaruit ge kwam, in Uw geval hebt ge waarschijnlijk Uw opeliding bij de Lanciers gehad of op een of andere manier er administratief bij geweest.
De Romeinse cijfers waren voorbehouden voor de Staf en de Stagf Cie van de Brigade.
EddyRV
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2014 21:42

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door EddyRV »

Graag de voornaam van Adjudant Bruyninckx (was ook BSM) tijdens mijn legerdienst in 1981 in Altenrath (Kwartier Maj. Legrand) 17de RA. Weet dat iemand nog op deze site en eventueel vanwaar hij afkomstig was in België. Er was daar toen ook een onderluitenant Poncelet.
MatMan
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:16

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door MatMan »

De 17 Mec Bde was op het einde niet meer een volledige Bde en verspreid over BSD en België

Vlak voor het einde:

17 Recce (TTR) was de HQ eenheid van de staf 17 Mec Bde : Spich
1Cy was een volledig Inf Bn : Spich
2Cy was nog maar een Cie verbonden aan de Inf school: Arlon-Stockem
Tanks idem was het regiment Gidsen: één eskadron verbonden aan de pantserschool in Leopoldsburg
De Cie gevechtsgenie was de 1Cie Gev Gn en die zaten in Burcht - Antwerpen
Medics was 17 Med in Spich
Logistiek weet ik niet goed meer was 17 Mat en 17 Tpt denk ik maar zaten ook in Spich
Arty was RACh in Altenrath aan de Wahnerheide
Recce's 4ChCh ook in Altenrath

Oefenterrein: Kamp Vogelsang en Wahnerheide

(In Spich zat toen ook nog 35A en LRRP maar die hadden niets te maken met 17 Mec Bde, idem met de inlichtingenschool in Altenrath)


Laatste wapenfeit was BELUKOS VII in Kosovo 2001 nadien de ontbinding van de eenheden. (de eenheden kregen het nieuws van de nieuwe hervormingen tijdens de opdracht en bij terugkomst is het allemaal heel snel gegaan met de opdoekingen)

1Cie Gev Gn werd de 1Cie Gev Gn van het 11Bn Gn
2Cy bleef nog enkele jaren in Arlon: InfSch-2Cy
RG idem PsCavSch-RG in LPB

Momenteel is er enkel nog de 1Cie genie van het 11BnGn die zijn geschiedenis kan linken aan de 17 brigade en draagt het personeel van Kamp Beverloo de muts met het kenteken van 1Cy

rest ging de geschiedenisboeken in en in 2004 toen Vogelsang dicht ging was het gedaan met BSD

In Evere of NOH kom je af toe nog wel eens iemand tegen met een muts en kenteken van een van die oude eenheden 8-)

Hierboven is wat ik me er nog van kan herinneren dus vul gerust aan en verbeter als er iets niet klopt!

Groetjes

MatMan
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Exjager »

MatMan schreef:De 17 Mec Bde was op het einde niet meer een volledige Bde en verspreid over BSD en België

Vlak voor het einde:

17 Recce (TTR) was de HQ eenheid van de staf 17 Mec Bde : Spich
1Cy was een volledig Inf Bn : Spich
2Cy was nog maar een Cie verbonden aan de Inf school: Arlon-Stockem
Tanks idem was het regiment Gidsen: één eskadron verbonden aan de pantserschool in Leopoldsburg
De Cie gevechtsgenie was de 1Cie Gev Gn en die zaten in Burcht - Antwerpen
Medics was 17 Med in Spich
Logistiek weet ik niet goed meer was 17 Mat en 17 Tpt denk ik maar zaten ook in Spich
Arty was RACh in Altenrath aan de Wahnerheide
Recce's 4ChCh ook in Altenrath

Oefenterrein: Kamp Vogelsang en Wahnerheide

(In Spich zat toen ook nog 35A en LRRP maar die hadden niets te maken met 17 Mec Bde, idem met de inlichtingenschool in Altenrath)


Laatste wapenfeit was BELUKOS VII in Kosovo 2001 nadien de ontbinding van de eenheden. (de eenheden kregen het nieuws van de nieuwe hervormingen tijdens de opdracht en bij terugkomst is het allemaal heel snel gegaan met de opdoekingen)

1Cie Gev Gn werd de 1Cie Gev Gn van het 11Bn Gn
2Cy bleef nog enkele jaren in Arlon: InfSch-2Cy
RG idem PsCavSch-RG in LPB

Momenteel is er enkel nog de 1Cie genie van het 11BnGn die zijn geschiedenis kan linken aan de 17 brigade en draagt het personeel van Kamp Beverloo de muts met het kenteken van 1Cy

rest ging de geschiedenisboeken in en in 2004 toen Vogelsang dicht ging was het gedaan met BSD

In Evere of NOH kom je af toe nog wel eens iemand tegen met een muts en kenteken van een van die oude eenheden 8-)

Hierboven is wat ik me er nog van kan herinneren dus vul gerust aan en verbeter als er iets niet klopt!

Groetjes

MatMan
Mooie aanvulling! Thx!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Winnepenninckx
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2017 18:02

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Winnepenninckx »

Delta schreef: 05 jun 2011 18:21 De 17de Pantserbrigade is ontstaan in 1960 maar wanneer is ze terug ontbonden en waar was de laatste standplaats!

Ja van 1960 tot 1994 dan samengesmolten met het Regiment Rijdende Artillerie à Cheval (Regt RACh) was gekazerneerd te Altenrath van 30 juni 1994 tot aan zijn ontbinding op 30 juni 2002.
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door marcsken »

In 1974 zaten de "varkens", Ardeense Jagers, ook in Spich.

Als we ze tegenkwamen "knorr-knorr-eunk", en zij "ting-ting-ting".

Was allemaal wat goedlachs maar in hun stamcafé in Spich kwamen wij toch niet, en zij niet in het onze. ;)

One-O-five wanneer zat uw zoon bij de cyclisten, misschien ken ik hem? Denk wel na 74, anders ben je wel heeel oud :lol:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door one_O_five »

Begin jaren 90 marcksken ... een exacte datum kan is niet op plakken.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door BPS10 »

In mijn actieve periode (1984) bestond het 1 (BE) Corps naast zijn korpstroepen en steuneenheden uit twee Divisies (1ste en 16de). Ieder Divisie bestond in vredestijd uit twee actieve Brigades. Daarnaast bestonden er nog twee reserve Brigades (10de en 12de) die in oorlogstijd respectievelijk aan één van beide Divies toegevoegd zou worden. De 1 Div bestond uit de 1 PS Inf Bde en de 7de Ps Inf Bde (die in mijn actieve periode reeds op Belgisch grondgebied vertoefde). De 16 Div bestond toen uit de 4 Ps Inf Bde en de 17 Ps Bde (toen nog op Duits grondgebied gevestigd).

Een Ps Inf Bde bestond destijds uit : een Staf en Cie Hoofdkwartier, 2 Pantserinfanteriebataljons, een Tankbataljon, een Veldartilleriebataljon, een Antitankcompagnie, een compagnie Gevechtsgenie, een compagnie Ravitaillering en Transport, een compagnie Materieel en een Medische compagnie. De organisatie van een PS Bde was identiek behalve bestond ze uit twee Tankbataljons in plaats van één zoals dat het geval was bij de Ps Inf Bde. Bij een PS Bde sprak met bovendien niet van een Staf en Cie Hoofdkwartier maar van een Staf en Eskadron Hoofdkwartier.

De slagorde van de 17de Ps Bde net zoals de overige Bde's is door de jaren heen uit rede van tal van reorganisaties meermaals gewijzigd geweest.

Op YouTube vond ik de volgende video https://www.youtube.com/watch?v=HsslK0iJ7zo over de 17de Ps Bde.
Gebruikersavatar
Leo 1960
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2015 01:30
Locatie: Deurne-Antwerpen

Re: 17de Pantserbrigade

Bericht door Leo 1960 »

de 17e pantserbrigade was in Spich,Ik behoorde in 1978/1979 tot de 17 e pantserbrigade (1 CY C cie Spich) :)
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”