Eten

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Eten

Bericht door mava105 »

Wie beslist er in de ABL over de voeding/eten; het menu ?
Is dit eten in de ganse ABL op dezelfde dag overal hetzelfde?
Wie koopt de produkten aan?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Eten

Bericht door one_O_five »

Een korte vraag een lang antwoord vrees ik, maar bedoelt ge de situatie nu of in een andere periode, er zal wel enigszins verschil in zitten al naar gelang het tijdperk.

"In onze tijd" en dan bedoel ik de tijden van de koude oorlog was het zo dat er een centrale aankoopdienst voor voeding bestond, de beheerder van de keuken maakt in samenspraak met zijn kok daar de dagelijkse bestelling.
Dat was dus zo wat de keuken troep betrof, voor de Mess Officieren en Onderofficieren bestonden eigen middelen maar op oefening hing dan weer alles af van de grote troepenkeuken.
Buiten conserven waren er ook verse groenten en vlees te verkrijgen via wat we "de keten Klas 1" noemden, elke beheerder maakte met zijn kok een menu op voor de ganse week en bestelde dagelijks zijn materiaal voor de volgende dag, en vermits de keuze vrij groot was is er weinig kans dat in elke kazerne hetzelfde op het menu stond.
Brood werd geleverd door de Militaire Bakkerij, gezien dat ook op oefeningen zo was, en zeker in oorlogstijd was dit brood zestig dagen eetbaar, let wel, ik schrijf eetbaar en niet vers ... (dat laatste was eerder een kwestie van uren)
Er bestond ook een reglement dat toeliet varkens te kweken met de keukenafval, dat was enigszins onpraktisch maar kon omzeild worden door de keukenafval aan een plaatselijk boer uit te lenen, dat leverde dan een extra op.
Aankopen was dus eigenlijk het woord niet, de beheerder had een budget dat berekend werd aan het aantal dienstplichtigen in de eenheid plu de inkomsten van beroepsmilitairen die op voorhand moesten betalen door het aankopen van ticketten.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Eten

Bericht door piot1940 »

Voor de periode uit het interbellum: http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ka ... dingNL.htm

smakelijk :D

Jean
Gebruikersavatar
Chiefke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2011 14:13
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Eten

Bericht door Chiefke »

Nog iets belangrijks vergeten is de "Verplichte Afname"! De rantsoenen one in one die hun einddatum bijna bereikt hadden werden door de logistieke keten uit mekaar gehaald. alle afzonderlijke producten werden dan volgens een percentage van de getalsterkte van een eenheid verdeeld. Het kon dus zijn dat een huishouding een "verplichte afname" kreeg van 400 blikjes chopped porc. Het was dan aan de kok om zijn fantasie te laten werken om deze op een deftige en aanlokkelijke culinaire maaltijd aan de man te brengen. Zo werden die dan samen met deegwaren (spaghetti) en een zigeunersaus gebakken opgediend als avondmaal.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Eten

Bericht door one_O_five »

Of op het terrein met van die licht groene puree en bonen in tomatensaus ... :D
Ik heb die ook al wel eens zien opduiken, gebakken met een spiegeleitje er over, niet slecht, vermalen in diezelfde puree, niet zo goed natuurlijk maar in de gamellen mocht ge niet te kieskeurig zijn.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Eten

Bericht door Paddy »

Lunch Meat, in Groot-Brittannië gekend als spam, 's morgens koud bij het ontbijt, dezelfde middag gebakken en ook nog dezelfde avond koud maar gebakken. Met wat tegenslag de volgende morgen de rest bij het ontbijt :P
Moet zeggen dat de laatste tijd het eten héél wat beter is geworden o.a. in Heverlee en Evere ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Eten

Bericht door one_O_five »

Evere ... Paddys, daar waar de staf zat was het eten vroeger ook beter :-)
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Eten

Bericht door Exjager »

Den Paddy nu al bij den Staf, van een blitscarriere gesproken ;-)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Eten

Bericht door Exjager »

Om terug "on topic" te komen, het eten was tijdens mijn legerdienst zeker niet slecht. In opleiding niet echt denderend, maar eens in in de eenheid was het zeker OK.
Ik herinner mij nog dat de gekende ijzeren plateau's met de vakjes werden afgeschaft, en we uit gewone borden onze maaltijden konden nemen. Dat alleen al was echt een wereld van verschil vond ik.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Eten

Bericht door tsjokke »

Exjager schreef:Om terug "on topic" te komen, het eten was tijdens mijn legerdienst zeker niet slecht. In opleiding niet echt denderend, maar eens in in de eenheid was het zeker OK.
Ik herinner mij nog dat de gekende ijzeren plateau's met de vakjes werden afgeschaft, en we uit gewone borden onze maaltijden konden nemen. Dat alleen al was echt een wereld van verschil vond ik.
Het eten was zeker niet slecht!
Als ik nog maar denk aan de HUTSEPOT in Koksijde(centrum militaire vorming )anno 1970,dan druipt het kwijl al over mijn kravat!!
tsjokke
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”