Korpsmaaltijden, regimentsfeesten etc.

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Korpsmaaltijden, regimentsfeesten etc.

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 05 Sep 2010 18:23

De korpsmaaltijden, een keer per jaar, waren de feestdagen van het bataljon.
Vandaag op de kop kunnen tikken (thx Binkske)
De korpsmaaltijd bij het 2é Linie, 18 augustus 1949. De "pin" zit al sindsdien op de "spijskaart geprikt en de badge werd samen met het menu overhandigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere menu's steeds welkom :wink:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Korpsmaaltijden, regimentsfeesten etc.

Bericht door Paddy »

Exjager schreef:Menu-kaart Reigersvliet 1990 :
Afbeelding[/URL]

Groeten
Exjager
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Korpsmaaltijden, regimentsfeesten etc.

Bericht door Paddy »

Een menu uit 1957, van Jean-Luc en voor Tante Lucie. Waarom? In elk geval een feestje gegeven in de Mess Officieren van het Garnizoen Luik.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Korpsmaaltijden, regimentsfeesten etc.

Bericht door Paddy »

marcbrans schreef:Agneau Pascal is een Paaslam, in dit geval van ijs, waarbij er "grosseille" uit de nek loopt wanneer met de kop er af snijdt.
Het gaat hier 10 tegen 1 over het communiefeest van Jean-Lucsken van wie de pa "iet" was bij den troep en dus het feest op kosten van kon laten door gaan. Tante Lucie had ongetwijfeld ne nieuwe "permenaat" laten zetten...

Marc
one_O_five schreef:Op kosten van laten doorgaan daar heb ik wel mijn twijfels over maar veel goedkoper dan in een restaurant daar twijfel ik niet aan.
Elke Officier kon de Mess van zijn garnizoen terecht om dergelijke feestjes te organiseren, nu ja, elke, met communie's kon het wel zijn dat de laagste in graad geen plaats meer had omdat de Mess vol was en de hogere in graad toevallig altijd voeger al geresrveerd hadden.

Dergelijk lam werd dikwijls "geslacht" met de sabel, niet ongevaarlijk op het einde van een menu.
eaw458 schreef:
one_O_five schreef:Op kosten van laten doorgaan daar heb ik wel mijn twijfels over maar veel goedkoper dan in een restaurant daar twijfel ik niet aan.
Heb toch communiefeestjes weten doorgaan in de mess in 2L in het weekend, waarbij de miliciens-barman schoon mochten binnenblijven om te gaan serveren. Het gerucht liep ook dat met de overschot van de menage dergerlijke feestjes gesubsiseerd werden...
one_O_five schreef:Dat was nu eenmaal het nadeel van dienstplichtige, en zeker als ge dan Messbediende of barman gebombardeerd werd.
Anderzijds hadden die ook hun voordelen, er viel wel eens iets van tafel of van achter de toog.
Nu heb ik wel de eer maar minder het genoegen gehad een maand of zes een beheerder van Mess en Clubs in Soest te moeten gaan vervangen, dat gerucht is een vals gerucht.
Ook bij de Onderofficieren en vrijwilligers werden feestjes en dergelijke gesubsidieerd door de inkomsten van de bar, voor de diensplichtigen was dit niet zo vermits de kantines beheerd werden door CDSCA.
De financiele controle op die verschillende Messes en bars was streng, even streng als op wapens en munitie.
Sprotje schreef:en wij toen maar patatten jassen!!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”