De theorielessen van de milicien

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

De theorielessen van de milicien

Bericht door Sgt. Veldeman »

Welke boekjes kreeg de milicien allemaal in zijn theorielessen ? (En moest hij dat studeren ?)
Ik weet wel: Handboek van de soldaat, Recognition Guide, wat te doen bij een nucleaire en biologische oorlog,...
Maar welke nog ? Met andere woorden: wat leerde de militiaan ?

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De theorielessen van de milicien

Bericht door one_O_five »

Eigenlijk slechts de basis van het werk als militair, zo als ge zelf opmerkt, bewapening, NBC, EHBO, een klein beetje tactiek zo als camouflage, juist het nodige om te overleven in het gevecht.
De gewone SM (soldaat milicien) werd bij gebrek aan tijd niet meer aangeleerd, ook op oefeningen kreeg hij geen overzicht over wat er eigenlijk gebeurde, de fuselier moest alleen weten welke zijn schootssector met begrenzingen was, wie er links, rechts en achter hem zat en waar hij zijn chef kon vinden.
In de grond genomen is dat nu wel spijtig, de soldaat op oefening groef zijn putje en wist niet waarom er de volgende twee dagen totaal niets gebeurde, op een hoger niveau werd er wel degelijk een hoop werk verzet.
Wat een jonge tankcommandant in zijn kop moest steken tijdens zijn opleiding, en uiteraard ook uitvoeren gedurende de eerste twee tot drie dagen van een dergelijke oefening kunt ge [link2]hier,http://frontsector.be/index.php/alle-ar ... -anno-1985[/link2] nalezen.
Na die lectuur zult U wel inzien dat het niet mogelijk was een SM op een dergelijk niveau op te leiden, van de andere kant werden de lessen die hij in zijn opleiding gekregen had regelmatig herhaald.
Verder werd de SM ook nog opgeleid binnen de eenheid en die opleiding was dan ook aangepast aan en door die eenheid, zelf heb ik een paar keer miliciens op mijn tank gehad en dan was het ons Eskadron die deze mensen verder opleidde, en zo gebeurde het dus dat de ene lichting laders een opleiding kreeg om effectief met de tank te gaan schieten en de andere dan weer enkel tactiek voorgeschoteld kreeg, om de twee, schiettechniek en tactiek aan te leren was er gewoon geen tijd, en zeker niet meer toen de dienstplicht op acht maanden werd gebracht.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”