Bericht
door The Bartman » 16 apr 2013 22:45
Ben zelf zoon van oud-Koreastrijder Stessens Marten, ik weet dat toen mijn vader terugkwam vanuit Korea met het vliegtuig hier in Belgie er een serieuze negatieve sfeer hing t.o.v.hun. Waarom? Mijn vader zei steeds, dat het communisme hier toen de kop opstak alwaar zij toen waren tegen gaan vechten.
Men kreeg bij het uitstappen op de tarmac ook de vraag van de verschillende Belgische instellingen, Leger,Politie,Rijkswacht etc... alsook een tafel met Amerikaanse soldaten om bij te tekenen, hier of voor een Amerikaans staatsburgerschap (maar dan moest men nog 3 of 5 jaar bijtekenen in het Amerikaans leger)
Mijn vader heeft toen gezegd " zet er één groot X over ", nadien heeft hij wel spijt gehad voor wat Belgie betrof, maar legde hij toen uit, ge komt juist van een oorlog en men moet na uren in een vliegtuig te hebben gezeten, direct zeggen wat men wilt, men had toen beter 2 a 3 weken gewacht en het dan gevraagd, ik zou anders gereageerd hebben. En wat Amerika betrof, had hij schrik dat ze deze soldaten zouden gebruiken voor het testen van hun atoombommen, daarom heeft hij dat niet gedaan.