vrijwilligers uit het Meetjesland

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wsymoens
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2016 09:24

vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door wsymoens »

Beste
ik ben op zoek naar info over vrijwilligers uit het Meetjesland. Concreet : mijn grootvader woonde bij zijn ouders in Eeklo. Eind 44, begin 45 heeft hij zich aangemeld als vrijwilliger bij ik denk het Belgisch leger, bij een regiment (nummer of naam is mij niet bekend) wat onder operationele aanvoering stond van de Canadezen. Voor de familie heette het dan dat hij vrijwilliger geweest was in het Canadees leger.
Naar het schijnt zouden er grote aantallen vrijwilligers geweest zijn ten tijde van de bevrijding.
Grootvader is reeds lang overleden, en mij is steeds verteld dat hij meegeweest is met die mannen tot vrij ver in Duitsland.
De enige tastbare herinneringen zijn een klein fotootje (niet in mijn bezit) waarop hij poseert in een uniform naast een Norton motorfiets, en een claron zonder linten. Ik weet dat hij een soort pensioen kreeg van het canadees leger.
Heeft iemand meer info waar of bij wie je over dit regiment meer te weten kan komen ?
luc
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2011 17:28
Locatie: Eeklo

Re: vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door luc »

Ik ben zelf van Eeklo. Een paar jaar geleden eens een gesprek gehad met een verzetsman uit Eeklo . Tijdens het gesprek heeft hij een heleboel foto's bovengehaald van kort na de bevrijding . Een paar waren met jongens die vrijwillig diens hadden genomen in het leger .
Hier is er eentje van , spijtig genoeg heb ik geen namen . Foto achterzijde staat november 1944.
Ik heb er nog eentje met een man of 50 erop maar de foto is niet zo duidelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ringo
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:25

Re: vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door ringo »

Volgens mij hebben jullie het over de Infanteriebrigades die kort ( onmiddellijk ) na de bevrijding werden opgericht. De mannen die vrijwilliger waren moesten een opleiding in Ierland een opleiding gaan volgen. Zij droegen tijdens hun dienst de typische Engelse BD...
Alea iacta est - Ἀνερρίφθω κύβος

http://www.everyoneweb.com/uniformen
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door nick »

ringo schreef:Volgens mij hebben jullie het over de Infanteriebrigades die kort ( onmiddellijk ) na de bevrijding werden opgericht. De mannen die vrijwilliger waren moesten een opleiding in Ierland een opleiding gaan volgen. Zij droegen tijdens hun dienst de typische Engelse BD...
Beste allemaal,

=> Het bovenstaande klopt hoegenaamd niet.

=> Hieronder de oprichtingsdata van de diverse zogenaamde Ierse brigades:
- 2° Bde Yser = 19/01/1945
- 3° Bde Rumbeke = 12/03/1945
- 4° Bde Steenstraete = 15/03/1945
- 5° Bde Merckem = 04/03/1945
- 6° Bde Deynze = 10/06/1945

=> We zitten dus ruim ettelijke maanden (gaande van drie tot negen maanden) na de bevrijding.

=> De mannen op de foto zijn allen leden van het Geheim Leger, leden van de peletons Minouche & Raph van het Geheim Leger Gent en omstreken, zij hebben deelgenomen aan de bevrijdingsgevechten en streden samen met de Engelse "Queens", de Poolse "24 Lancers" en het Canadese "Lake Superior Regiment". Dit tot eind oktober 1944.
Zij kregen uitrusting en kledij van de Britten en Canadezen.
Gedurende deze twee maanden vielen onder hen zeven gesneuvelden te betreuren.
Zij werden daarna onmiddellijk gedemobiliseerd en velen onder hen namen daarna dienst als oorlogsvrijwilliger in diverse eenheden.

=> De foto is zoals reeds gemeld in November 1944 genomen maw een souvenirfoto van kameraden gehuld in Britse BD's met kentekens van het Geheim Leger.

=> Meer info op:

http://www.valentin-jamart.be/geheimleger.html

Bij deze...

Groeten,

Nick
wsymoens
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2016 09:24

Re: vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door wsymoens »

Heren
dank voor de feedback.
Verhalen over opleiding in Ierland zijn mij niet bekend. Ik vermoed idd dat het gaat om het Geheim leger, waar hij zich dan aangemeld heeft ergens in het voorjaar van 44. Bestaan er lijsten met namen van deze organisatie ?

groetjes
W. Symoens
wsymoens
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2016 09:24

Re: vrijwilligers uit het Meetjesland

Bericht door wsymoens »

Gentlemen
case closed. Intussen terug gevonden ; groot vader maakte deel uit van het 27ste bataljon fuseliers opgericht in Oudenaarde.
Ik heb een nieuw digit geplaatst om hierover dan weer meer info te verzamelen.
Allen dank voor de reacties.
W. Symoens
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”