Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Bericht door mava105 »

Al meer dan 24 uur is er geen enkel nieuw item meer gepost op dit forum. Zit IEDEREEN dan (behalve ik) in Normandië?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Bericht door piot1940 »

Halloho, ik ben ook nog thuis. Jaaaaaaaren geleden ging ik ook nog naar de Normandie met mijn Dodge Ambulance. Dat was in mijn vorig leven. Prachtige tijden maar het idee alleen al dat het daar nu, bij zo'n speciale herdenking overvol toeristen loopt doet me huiveren. Je gaat me dus, ondanks het zomers weertje, tijdens de zomermaanden ook niet aan de Belgische kust op het strand vinden. Ik ben dus maar hier gebleven om aan mijn "ouw vélokes" te werken. ;)

m vr gr, Jean
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Bericht door mava105 »

Ben bij de 50 jarige herdenking van D-Day ook niet gegaan in de periode zelf, maar een paar weken later. Alles was dan nog mooi opgeruimd en ook een aantal nieuwe musea en verzorgde sites, maar veel minder volk. :)
Ben daarna nog een paar maal langs geweest zonder een speciale herdenking, buiten de vakantieperiode en zonder al die toeristen.
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Bericht door tim s »

Wij zijn sinds maandag terug van Normandië. Geweldig veel volk en we hebben dit jaar de Amerikaanse sector dan ook zoveel mogelijk gemeden. De grens tussen herdenken en er een 'show' van maken is inderdaad flinterdun en wordt dan ook geregeld overschreden (zowel door reenactors en overheden). In het circus genaamd Sainte-Mère-Eglise en omgeving bvb zien ze mij niet tijdens de jaarlijkse herdenkingen.
Voor het brede publiek zie ik zich fatsoenlijk gedragende reenactors wel als een aanwinst, maar als ik een als MP verklede reenactor het verkeer zie regelen op de openbare weg, versta ik zeer goed dat veel mensen dit niet pikken...

Maar ook sommige museums laten zich volgens mij toch ook soms verleiden door de extra Euro's en belangstelling die een goede show met zich meebrengt. De Batterie de Merville bvb vraagt met aandrang om de bunkers en grond errond met het nodige respect te betreden aangezien er genoeg mensen gevochten en gestorven zijn op die plek. Maar ze schrikken er dan zelf niet voor terug om de aanval van 5-6 juni nog eens over te doen met vuurwerk en 120 figuranten incl tribune voor het publiek, op net dezelfde plaats...

Maar soit. Na al die jaren zijn we er al achter welke plaatsen te mijden en welke niet. Er zijn immers nog wel ceremonies waar de Padre nog voor gaat in de dienst en er achteraf rustig tijdens de vin d'honneur een praatje kan gemaakt worden met de veteranen. Heb het trouwens al meegemaakt dat op zo'n plaats de reenactors in niet mis te verstane bewoordingen wandelen worden gestuurd. Moet wel zeggen dat ik hier door het grootste deel van de tijd bij de Britten doorbreng.

Maar zoals gezegd, het is een dunne lijn maar ik ben zeker niet tegen reenacting en allerhande voorstellingen, maar er is een plaats en tijd voor alles.

Maar desondanks de drukte, files, belachelijke veiligheidsmaatregelen en andere frustraties toch geen spijt gehad dat we gegaan zijn en ik sta er volgend jaar weer!

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Geen nieuwe onderwerpen op dit forum

Bericht door one_O_five »

Ik zat in het zuiden van Frankrijk op verlof, en om eerlijk te zijn, ik heb naar de plechtigheden in Normandië op TV gekeken, dat is ondertussen al meer public relations voor politiekers dan herdenking.
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”