Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Paddy »

Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding voor inzet tijdens WO II


Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft aan een Belgisch-Congolese verpleegster een medaille gegeven voor haar inzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Augusta Chiwy werd in 1944, op 23-jarige leeftijd, ingezet als verpleegster tijdens de Slag om de Ardennen. Bij de verzorging van Amerikaanse soldaten die tijdens intense gevechten gewond waren geraakt, legde ze een uitzonderlijke toewijding aan de dag.

Chiwy 'zette vrijwillig haar eigen leven op het spel om dat van Amerikaanse soldaten te redden', klinkt het in een mededeling van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis. 'Haar moed en zelfopoffering zijn unieke voorbeelden van menselijke betrokkenheid'. Chiwy krijgt van het Amerikaanse ministerie van Defensie de medaille van humanitaire burgerverdienste.

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111212_039[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Yente »

Is dat dan die vrouw uit Band of Brothers?
Opzich zijn ze ook wel laat met een herkenning he?
De blanke verpleegster uit BoB is een paar jaar geleden toch ook tot ridder ofzo geslagen, of vergis ik me?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Lewis Gunner »

De blanke verpleegster stierf niet zoals in de serie in de kerk maar in een huis dat ingericht was als hospitaal (nu de chinees in Bastogne) tijdens een bombardement.

Groeten
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Yente »

Merci voor de info.
Mja, amerikaanse sensatie he..
Hoe zijn ze er eigelijk op gekomen om deze dame op te nemen in de serie? Zou die Medic daar echt contact mee hebben gehad?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door one_O_five »

Wat mij eigenlijk verwonderd is dat men die ceremonie in Brussel hield terwijl het museum in Bastogne vertegenwoordigd was vorig weekend, US of ABL logica misschien.
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Jos »

Alleszinds, mijn hoedje af voor deze kranige dame. :)
mathiasaerts
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 dec 2011 18:34

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door mathiasaerts »

er is een tijdje geleden een biografie over haar uitgekomen en de amerikaanse schrijver van dat boek
heeft aan de koning gevraagd voor haar te onderscheiden het heeft in de krant gestaan als ik me niet vergis
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door wsegers1 »

De auteur van het boek 'De vergeten Verpleegster" uitgegeven bij Lannoo is Martin King.
Een Britse zeer sympatieke man die jaren lang Augusta Chiwy heeft geïnterviewd en dit in boekvorm heeft verwerkt.
Hij zette ook de nodige stappen bij zowel de Amerikaanse als de Belgische overheid om Augusta te belonen voor haar inzet in 1944.
Waarvoor mijn oprechte dankbaarheid.

Met vriendelijke groeten
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door HKBA44 »

Wat muggezifterij maar de schrijver is een Schot en geen Brit.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door one_O_five »

Dat zou ik nu wel geen muggenzifterij noemen, zeg nooit tegen een Schot dat het een Brit is en sommige van die Schotten zijn juist hiermee snel met op hun tenen getrapt, zelf eens ervaren met de RSM van The Black Watch, ik was zo dom te zeggen dat "die Britse voertuigen" op hun eigen parking moesten gaan staan.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Sgt. Veldeman »

Yente schreef:Is dat dan die vrouw uit Band of Brothers?
Opzich zijn ze ook wel laat met een herkenning he?
De blanke verpleegster uit BoB is een paar jaar geleden toch ook tot ridder ofzo geslagen, of vergis ik me?
Mvg Yente
Inderdaad
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Lucky1
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jun 2013 00:04

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door Lucky1 »

Heb gisteren in Bastogne de première gezien van de film"'The Forgotten Angel of Bastogne" een documentaire over Augusta Chiwy... meer dan de moeite waard en de minutenlange staande ovatie was meer dan verdiend... Heb ook het nieuwe "Bastogne War Museum" bezocht maar ik vond persoonlijk het oude beter (kwestie van smaak) maar ik ben niet zo een voorstander van dat interactief gedoe in een museum (zal aan de ouderdom liggen zeker 8-) ) het onderste gedeelte vond ik beter meer vitrinekasten en mannequins...
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgische verpleegster krijgt Amerikaanse onderscheiding

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Zonet vernomen dat Augusta overleden is...

=> Dat ze een voorbeeld moge blijven voor velen, haar onbaatzuchtigheid en toewijding zijn zaken die vandaag helaas zeldzaam zijn geworden.

RIP

Mvg,

Nick

****

L'ancienne infirmière belge qui avait servi au sein de l'armée américaine lors de la Seconde guerre mondiale, Augusta Chiwy, est décédée dimanche à l'âge de 94 ans.

Elle était considérée comme une héroïne de la Bataille des Ardennes.

L'héroïne belge
de la Bataille des Ardennes,

Augusta Chiwy
décédée le 23 août 2015
Sa meilleure amie, Renée Lemaire, ainsi que plusieurs patients furent tués

Augusta Chiwy rêvait de devenir institutrice avant le conflit mais avait choisi de devenir infirmière. Elle s'était installée à Bastogne où elle avait été surprise par l'offensive allemande de décembre 1944. Dans un hôpital de fortune, elle avait soigné de nombreux soldats américains engagés dans la Bataille des Ardennes et de nombreux civils belges avec des moyens souvent dérisoires. Lors des combats, l'hôpital où elle travaillait fut atteint par un obus et sa meilleure amie, Renée Lemaire, ainsi que plusieurs patients furent tués.


En hommage lui sera rendu samedi prochain à Bastogne

En décembre 2011, elle avait été décorée, au nom du commandant suprême des forces alliées en Europe (SACEUR), de la médaille du mérite civil pour mission humanitaire pour les soins qu'elle avait dispensés aux GI's. Elle avait aussi reçu, quelques mois auparavant, la décoration de Chevalier de l'Ordre de la Couronne sur décision du Roi Albert II. De son côté, la Ville de Bastogne a confirmé lundi soir qu'un hommage sera rendu à Augusta Chiwy au Mardasson le samedi 29 août à 10h30. En 2014, un documentaire réalisé par par la maison de production américaine The 5 Stones Group avait encore été consacré à l'infirmière

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... WOII.dhtml

http://www.nytimes.com/2015/08/26/world ... html?_r=07

https://www.facebook.com/pages/Augusta- ... 4925120914

http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgiqu ... hiwy.dhtml
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”