Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door Tabora »

001.jpg
Deze foto is genomen kort na de bevrijding van Antwerpen. Wat bracht deze heren samen? Voorlopig bestuur na het vertrek van de Duitsers? Krijgsraad?
Wie kan helpen ze te identificeren.Wie zijn de heren in Engelse uniformen? Wie zijn de heren in de vooroorlogse Belgische uniformen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door tsjokke »

Tabora schreef:
001.jpg
Deze foto is genomen kort na de bevrijding van Antwerpen. Wat bracht deze heren samen? Voorlopig bestuur na het vertrek van de Duitsers? Krijgsraad?
Wie kan helpen ze te identificeren.Wie zijn de heren in Engelse uniformen? Wie zijn de heren in de vooroorlogse Belgische uniformen?
mijn gedachten gaan eerder uit naar een speciale commissie met de opdracht de haven zo snel mogelijk operationeel te maken.
Dat lijkt me een eerste prioriteit.
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door HKBA44 »

De middelste marine officier heeft wel wat weg van de uiterst rechtse, kijk ook naar de armband en metselwerk.
kijk bij: MCHS 0561 Port of Antwerp - Liberation Recce Party 1944

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... m=1&itbs=1
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door Tabora »

HKBA44 ik denk dat we goed op weg zijn. De foto zou dus rond 4 september 1944 zijn genomen. Waar kunnen we bijkomende info verzamelen?
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door Tabora »

Tabora schreef:
001.jpg
Deze foto is genomen kort na de bevrijding van Antwerpen. Wat bracht deze heren samen? Voorlopig bestuur na het vertrek van de Duitsers? Krijgsraad?
Wie kan helpen ze te identificeren.Wie zijn de heren in Engelse uniformen? Wie zijn de heren in de vooroorlogse Belgische uniformen?
Zou het kunnen dat Lt Kolonel Silvertop op deze foto staat? Geen foto van de man gevonden. Sneuvelde ook enkele weken later.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door one_O_five »

Die foto is uniek op het internet, ik heb alles afgezocht en geen tweede exemplaar bestaande.
Of de marineofficier op de foto waar HKBA44 naar verwijst (Captaine Tooh Belgian Navy) dezelfde is daar twijel ik sterk aan, het uniform en de graden komen wel overeen maar let eens op de haarscheiding van beide heren op beide foto's, de hoek van opname is wel anders enn de beelden zijn niet al te scherp maar die haarscheiding ligt duidelijk anders.
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door Tabora »

De bovenste foto is mijn privé bezit. Waarschijnlijk een zeer beperkte oplage. HKBA44 heeft volgens mij toch gelijk.
Waar kunnen we info vinden over de Britse officieren. Rechtse ziet er een majoor uit. Zie er alvast geen stafbrevethouders bij. Zal proberen foto verder uit te vergroten.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door eaw458 »

De vierbander bovenaan rechts in het uniform met verzetsarmband, lijkt me op het burgerlijk uniform van de havenautoriteiten. Allicht eens in de stadsarchieven van A'pen gaan zoeken tussen de havenkapiteins....

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door HKBA44 »

Volgens mij is het een foto van de toenmalige militaire staf van Antwerpen, dus de heren die alles draaiende hielden. De man met de laarzen is dat geen Belgisch uniform?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door eaw458 »

HKBA44 schreef:Volgens mij is het een foto van de toenmalige militaire staf van Antwerpen, dus de heren die alles draaiende hielden. De man met de laarzen is dat geen Belgisch uniform?
Je hebt allicht gelijk. Wanneer begon onze marine trouwens met het dragen van de Nelson-krul op de mouw?

De man met de laarzen is idd een Belgisch uniform.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: Officieren na de bevrijding van Antwerpen

Bericht door Tabora »

eaw458 schreef:
HKBA44 schreef:Volgens mij is het een foto van de toenmalige militaire staf van Antwerpen, dus de heren die alles draaiende hielden. De man met de laarzen is dat geen Belgisch uniform?
Je hebt allicht gelijk. Wanneer begon onze marine trouwens met het dragen van de Nelson-krul op de mouw?

De man met de laarzen is idd een Belgisch uniform.

Walter
De man met zijn laarzen is Lt Kolonel Léon Anciaux (zie elders op deze site) in uniform van kapitein-commandant (al was hij Lt Kolonel op rust). In die tijd was hij secretaris generaal van het instituut voor tropische geneeskunde en docent aan de koloniale universiteit ( twee organisaties die op waakvlam functioneerden tijdens de oorlog, gezien er geen contact was met Congo).
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”