Brigade Piron: RASC

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Joeri82
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:37

Brigade Piron: RASC

Bericht door Joeri82 »

Beste allen,

Ik ben op zoek naar mensen die me wat meer info zouden kunnen bezorgen ivm het onderwerp.
Mijn grootvader, Felix Mortier, maakte deel uit van de Brigade Piron.
Hij stierf toen ik slechts 13 jaar was.
Hij sprak echter zelden over zijn tijd tijdens WO 2. Ik weet dat hij deel uitmaakte van de RASC oftewel de Brigade Train.
Graag zou ik wat meer te weten komen over deze eenheid en eventueel over hemzelf.
Ik heb een aantal foto's van zijn zakboekje, indien gewenst kan ik deze per mail sturen aan zij die me zouden kunnen verder helpen.

Hopend op enige reactie,

Alvast dank,

Joeri
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Stef »

Dag Joeri,

Over de RASC sectie of de brigade trein van de Brigade is niet erg veel terug te vinden.

RASC staat voor Royal army service corps, wat betekent dat ze instaan voor de bevoorrading. ( Munitie, brandstof, uitrusting, vervoer, ...)
Deze benaming is overgenomen uit het Britse leger.

De Belgische RASC is opgericht in februari 1942.

Je grootvader had stamnummer: GB 0373
Een redelijk vroeg nummer wat er op wijst dat hij in 1940, misschien begin 1941 in Groot-Brittannië bij de brigade is aangesloten. Zijn zakboekje zal hier uitsluitsel over kunnen geven.

Weet je hoe hij in GB is geraakt?
Is er buiten het zakboekje nog iets bewaard gebleven? Foto's ofzo, dat kan mogelijk meer inzicht geven over vet zijn juiste functie binnen de RASC
Fidelitas et Superbia
Joeri82
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:37

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Joeri82 »

Stef,

Hij werd gewond in een van de eerste dagen van de 18e daagse veldtocht en is via Frankrijk per boot naar Londen overgebracht.
Ik heb zijn militair dossier kunnen inkijken en fotograferen. Maar ik ben niet echt thuis in het jargon en dergelijke. Vandaar mijn post. Ik kan deze eventueel eens mailen. Via een oom en mijn moeder heb ik ook een aantal foto's in mijn bezit.

Joeri
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door canadian2nd »

Joeri82 schreef: 10 jan 2019 22:54 Stef,

Hij werd gewond in een van de eerste dagen van de 18e daagse veldtocht en is via Frankrijk per boot naar Londen overgebracht.
Ik heb zijn militair dossier kunnen inkijken en fotograferen. Maar ik ben niet echt thuis in het jargon en dergelijke. Vandaar mijn post. Ik kan deze eventueel eens mailen. Via een oom en mijn moeder heb ik ook een aantal foto's in mijn bezit.

Joeri
Post eens foto's aub van alles wat je hebt Joeri. Zo komen we misschien wat meer te weten ? (meerdere ogen ziens soms meer dan twee ...)

grt
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Stef »

Joeri, Ik heb nog wat zitten zoeken en ben tot de vaststelling gekomen dat je Grootvader eigenlijk bij het militair Auditoraat van de Brigade zat.
Een heel kleine onafhankelijke afdeling die 4 personen telde, die wordt dan meestal bij de Militaire Politie gerekend.

het militair auditoraat of militair gerecht telde 4 personen:
Gérard, Gots, Mortier en Wauters

in les hommes oublies vindt ik nog terug dat:
Jean Gerard de militaire auditeur was en Wauters zijn toegewijde griffier. Er is geen sprake over Gots of Mortier

ik zoek verder
Fidelitas et Superbia
Joeri82
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:37

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Joeri82 »

Stef,

Super!
Ik vond ergens in zijn dossier ook de naam van André Bero terug. Die bevestigde schriftelijk dat hij onder hem gediend heeft.
Misschien zegt die naam je iets?

Joeri
Joeri82
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:37

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Joeri82 »

Enkele foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Stef »

Kapitein Bero was de chef van RASC eenheid binnen de Brigade Piron
Fidelitas et Superbia
Joeri82
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:37

Re: Brigade Piron: RASC

Bericht door Joeri82 »

Ik ga er dan van uit dat dit er kan op wijzen dat hij overgegaan is naar een andere eenheid binnen de Brigade gedurende de oorlog.
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”