Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
PhilVG
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2014 12:18

Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door PhilVG »

Heb gisteren deze portefeuille gevonden op een rommelmarkt in de buurt van Arlon.
Niets van papieren, maar enkel deze 2 interessante kentekens samen.
Zijn er gegevens bekend van Ardense Jagers die bij de engelse commandos dienst genomen hebben?
Uit enig opzoekwerk heb ik ook geleerd dat dit commando kenteken redelijk zeldzaam is.
mvg
Philip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door Stef »

Dag

Het insigne is dat van het Britse parachute regiment, dus niet van de commandos.
insigne is van het oorlogse type maar deze zijn gedragen tot 1952

Dit insigne is volgens mij nooit gedragen geweest door Belgische eenheden.
ik kan ook niet een link bedenken tussen de Chasseurs Ardennais en het Parachute regiment.

ik vermoed een souvenir of decoratie ...
Fidelitas et Superbia
PhilVG
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2014 12:18

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door PhilVG »

Hallo Stef,
Bedankt voor de reactie, is in elk geval een mooi kenteken... en heb maar 5€ betaald, dus sowieso een goeie deal.
mvg
Ph.
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door homefront »

Het everzwijntje is het zeldzaamste kenteken van de twee!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door one_O_five »

Een link tussen de Chasseurs en de commando's bestaat wel degelijk, de Britten hadden een traditie, ze namen de kleuren van eenheden die heldhaftig gedrag getoond hadden tijdens gevechten de muts soms over, bij de oprichting van de commando's in Engeland zochten ze een geschikte kleur en kozen voor het groen van onze Chasseurs Ardennais.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door Stef »

One O Five, heb je misschien een bron daarvoor? lijkt me namelijk maar iets verzonnen ...

van de Royal Marines Museum website: http://www.royalmarinesmuseum.co.uk/ite ... al-marines

The Green Beret

During the early days of Commandos, ranks continued to wear their own regimental headdress and cap badge. There were 79 different badges being worn in No 1 Commando alone! In 1942, the officers of this Commando decided that matters should be regularised and that a beret would be most practicable. The Royal Tank Regiment had worn a black beret for many years and the recently formed Parachute Regiment had chosen a maroon beret. No 1 Commando wore a flash on their arm depicting a green salamander going through fire, which gave a choice between green, red and yellow. Green was deemed to be the most suitable. Their submission to the Chief of Combined Operations was forwarded by Lord Mountbatten to the Under-Secretary of State for War in a letter of 1st May 1942 and the first issue to Royal Marines Commandos was made in October that year. A local firm of tam-oshanter makers in Irvine (Ayrshire) produced a beret made from some green cloth of the colour still worn today.
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door one_O_five »

Misschien zijn ze een beetje chauvinistisch maar dat verhaal doet de ronde in de eenheden Chasseurs ... ik heb dat de eersdte keer gehoord in 1979 (Arlon) en de laatste keer in 2000 (Vogelsang).
Als het verhaal inderdaad verzonnen is dan kunnen we het bij de tradities klasseren.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door nick »

one_O_five schreef:Een link tussen de Chasseurs en de commando's bestaat wel degelijk, de Britten hadden een traditie, ze namen de kleuren van eenheden die heldhaftig gedrag getoond hadden tijdens gevechten de muts soms over, bij de oprichting van de commando's in Engeland zochten ze een geschikte kleur en kozen voor het groen van onze Chasseurs Ardennais.
Beste allemaal,

=> Wat een broodje-aapverhaal...

=> Probeer dat eens te gaan vertellen in Flawinne :o , je zal rap aan de poort staan denk ik.

Ik denk dat Stef dit ondertussen genoeg ontkracht heeft met zijn quote.

=> Zowel de commando's als de Chasseur Ardennais hebben hun tradities en eervolle vermeldingen, twee van onze mooiste regimenten. Maar beweren dat de commando's de kleur van hun muts gekozen hebben op basis van heldhaftig gedrag van de Ardenner Jagers is wel enkele bruggen te ver...

=> Stef heeft het zonder meer bij het rechte eind.

End of story.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door one_O_five »

Komt in orde Nick, als ik die collega's nog eens tegen het lijf loop ...
Nu waren dat wel die uit de Duitstalige compagnie, ondertussen al jaren opgedoekt, we kunnen dat verhaal dus klasseren bij de sterke verhalen aan de toog.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door nick »

one_O_five schreef:Een link tussen de Chasseurs en de commando's bestaat wel degelijk, de Britten hadden een traditie, ze namen de kleuren van eenheden die heldhaftig gedrag getoond hadden tijdens gevechten de muts soms over, bij de oprichting van de commando's in Engeland zochten ze een geschikte kleur en kozen voor het groen van onze Chasseurs Ardennais.
Hallo one_O_five,

=> Het verhaal dat je aanhaalt bestaat dus wel degelijk doch wanneer dit gecheckt wordt langs Britse zijde, vindt men geen bewijzen dienaangaande.
Ik hou het zelf bij de Britse versie. Wel een boeiend stukje lectuur.

=> Het verhaal doet op zich geen afbreuk aan de wapenfeiten van onze 'Ardenner Jagers van 1940' en onze eerste 'Commando's'. Beiden waren/zijn in mijn ogen nog altijd elite-eenheden.

Zie link:

http://www.fraternellechasseursardennai ... rtcdo.html

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Chasseur Ardennais bij de Brits commandos ?

Bericht door one_O_five »

Hallo Nick

Ik had het verhaal gewoon van een paar collega's Chasseur Ardennais in Vogelsang.
Nu kwamen er ook wel veel Britten naar het kamp maar ik ben nooit op het idee gekomen dat eens na te vragen.

We hadden er ook een perfect Nederlandstalige Chasseur Ardenanis, de moeder was Westvlaamse, en op een dag in de bar permanenten vraagt er een Hollander die daar op kamp was hoe het kwam dat eenChasseur Ardennais zo goed Vlaams sprak ...
Het antwoord was verbazend en in het beste "westvloms" ... Gij hebt zeker nooit nooit van de Vlaamse Ardennen gehoord he manneke ...

Nu weet ik niet of we dit ook bij de wapenfeiten moeten vermelden :)
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”