Belgium schouder titles

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Belgium schouder titles

Bericht door Koen n »

Hallo heren,

Kan er mij iemand helpen met deze schouder titels?
Ik heb deze aangeboden gekregen maar ben niet helemaal zeker of deze wel origineel zijn.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Mvg Koen
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Stef »

zwart met rode versie lijkt me correct, Heb er zelf ook zo verschillende.

RAF versie moet ik volgend weekend als ik thuis ben eens vergelijken met mijn exemplaren.
Fidelitas et Superbia
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Koen n »

Stef schreef:zwart met rode versie lijkt me correct, Heb er zelf ook zo verschillende.

RAF versie moet ik volgend weekend als ik thuis ben eens vergelijken met mijn exemplaren.
Hartelijk dank.
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Dragonder »

Dit zijn rood/zwarte schoudertitels van DEMS gunners, DEMS staat voor Defensvely Equipped Merchant Ships , dit waren Belgische zeelieden (matrozen) in de Merchant Navy (Royal Navy en niet Belgian Navy!) die de opleiding tot gunner (artillerist -machinegeweer -) hebben gekregen en dienst deden op troopships en of merchant ships als nabij verdediging van het schip of convoy.
Tijdens WWII had UK tekort aan koopvaardijschepen om aan de nodige logistieke steun te geraken, de UK vroeg aan Belgie om een aantal schepen in bruikleen te krijgen via de toenmalige CMB. Deze schepen werden dan deels omgebouwd , plaatsen van bewapening ed. De crew van het schip was Belgisch (ook de kaptitein) maar diegene die de stukken bemanden waren Belgische militairen onder het bevel van de Royal Navy. Heeft niets te maken met Royal Navy Section Belge!!
mvg Marc
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Stef »

Is dit type dan ook anders dan de "Belgium" gedragen door de commando's?
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Dragonder »

De commando's of bedoel je de afdeling 1ste Belgian Independant Parachutist Company, hebben andere schoudertitels.
kaki ondergrond met donker rode BELGIUM geborduurd of in gebroken wit BELGIUM geborduurd beide omboord.
mvg Marc
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Stef »

Ik bedoel wel degelijk de Commandos (1942-1945)

bij deze een scan van mijn Belgiums met de rood zwarte kleuren

Links boven een setje gedragen door?
Rechts boven gedragen door?
De andere allemaal hetzelfde, gedragen door?

AfbeeldingAfbeelding
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Dragonder »

dus zoals ik al opperde :
1ste Belgian Independant Parachutist Company opgericht in 1942
Schoudertitels (kaki ondergrond met donker rode BELGIUM geborduurd of in gebroken wit BELGIUM geborduurd beide omboord).

de Inter –Allied Commando’s N° 10 COMMANDO een eenheid met verschillende nationaliteiten met onder andere Belgen , Fransen, Noren, Denen, Polen Joegoslaven, de nr 4 BELGIAN TROOP opgericht op 7 aug 1942 met 7 off en 100 manschappen komende van de Independent Belgian Brigade onder onder bevel van Kapt Georges Danloy.


Nos 1 & 8 Troops - French No 2 Troop - Dutch No 3 Troop - Refugees from Axis countries (also known as "X Troop") No 4 Troop - Belgian No 5 Troop - Norwegian No 6 Troop - Polish No 7 Troop - Yugoslavian
“This Commando unit was one of the most unique fighting units of the Second World War. Comprising of both allied and disaffected enemy personnel and refugees.
Members of No 10 although not mounting many raids in their own name won a deserved reputation for their fierce and dedicated fighting ability.
The first troops allocated to No.10 were French shortly to be joined by Polish and Norwegian personnel .Other members who formed X Troop came from Germany, Austria, Danes ,Hungarians, the odd Czech and Russian and Rumanian.
Many of these men of course were known to the Gestapo and were given new identities.
The Commando had its H.Q. in Harlech North Wales and was commanded by LtCol D Lister MC . The French were greatest in numbers and formed two troops based in Criccieth ,the Dutch troop was at Portmadoc ,the two Belgian troops were at Abersoch, Norwegians were in Nevin, Polish troop were at Fairbourne and X troop were stationed at Aberdovey.
In May 1943 the whole Commando consolidated at Eastbourne under a new C.O. Capt. B. Hilton-Jones.
Usually men from No.10 were seconded to other units where their special attributes were utilised . Knowledge of the operational areas and language were invaluable.
They acted as interpreters and interrogators.
However some small raids by No 10 members were carried out the ‘Hardtack’ series being an example of these.
In the Shetlands men from the Norwegian troop worked with detachments from No12 Commando against the enemy held coast of Norway.
No 10 proved its real worth after the Normandy operations and was involved in the push to Germany and helped the liberation of occupied countries”
bronweergave
http://www.commandoveterans.org/book/export/html/976


Afbeelding

De 5th Special Air Service of SAS opgericht in 1942 met 120 vrijwilligers van het 2de Fus Bataljon kregen een doorgedreven parachute opleiding en werd gevormd in de nieuwe eenheid de Belgische onafhankelijke Parachute Compagnie of the Belgium Independent Parachute Company. Onder bevel van Comd Jean Thise later Kapt Edouard Blondeel.
Schoudertitels “SAS” donkerrode /mauve ondergrond met witte tekst.

Op de Australische Ebay site staat er weldegelijk een schoudertitel “ BELGIUM” rode tekst op zwarte ondergrond opgegeven als zijnde een Belgische Commando teken te koop… wat volgens mij niet juist is.
mvg Marc
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Stef »

Ik denk toch dat je verkeerd zit.

- 1st Belgian independent parachute company (mei 1942 - januari 1944): wijnrode Belgium title omkaderd (Britse fabricage)

- 1st Belgian SAS squadron (januari 1944 - februari 1945): Geen Belgium title

- 1st Belgian parachute regiment (februari 1945 - ...): Geen Belgium title, pas eind 1945/begin 1946 kwam de witte Belgium in gebruik, (hier zijn misschien even nog rode Belgiums in gebruik geweest maar dat was dan hoogstwaarschijnlijk al Belgische fabricage ;) )

De witte Belgium werd ingevoerd vanaf mei 1945 voor de meeste eenheden


- De Belgische commandos (1942 - 1945): zwart - rode Belgium title, samen met de 10 commando title.

zie ook http://www.be4046.eu
Fidelitas et Superbia
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgium schouder titles

Bericht door nick »

Stef schreef:Ik denk toch dat je verkeerd zit.

- 1st Belgian independent parachute company (mei 1942 - januari 1944): wijnrode Belgium title omkaderd (Britse fabricage)

- 1st Belgian SAS squadron (januari 1944 - februari 1945): Geen Belgium title

- 1st Belgian parachute regiment (februari 1945 - ...): Geen Belgium title, pas eind 1945/begin 1946 kwam de witte Belgium in gebruik, (hier zijn misschien even nog rode Belgiums in gebruik geweest maar dat was dan hoogstwaarschijnlijk al Belgische fabricage ;) )

De witte Belgium werd ingevoerd vanaf mei 1945 voor de meeste eenheden


- De Belgische commandos (1942 - 1945): zwart - rode Belgium title, samen met de 10 commando title.

zie ook http://www.be4046.eu

Beste dragonder,

Zoals Stef terecht opmerkt ga je hier serieus uit de bocht. Je pretendeert met flink wat knip- en plakwerk vanop het web de waarheid in pacht te hebben mbt de Belgium-titels.
Ik wou eerst niet reageren maar de waarheid heeft toch zijn rechten.

Stef heeft alles reeds aangehaald, de rest is terug te vinden op de aangehaalde site.

Combined operations + N° 10 Commando + kaki wijnrode Belgium is gewoon NOT DONE.
Belgische para's tot begin 1944 hebben NOOIT een witte Belgium gedragen.

"Op de Australische Ebay site staat er een schoudertitel “ BELGIUM” rode tekst op zwarte ondergrond opgegeven als zijnde een Belgische Commando teken te koop… wat volgens mij niet juist is."
=> Klopt dus wel ;), dit type werd ook gedragen door RNSB en DEMS

Na thuiskomst van mijn reis, post ik wel enkele foto's...

We zwijgen dan nog over de tientallen varianten België, Belgium en Belgique...

Ik weet niet waar je jouw info vandaan haalt maar je bent verkeerd, point final...

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Dragonder »

Beste,
heb ik iemand op zijn tenen getrapt?!?

voor alle duidelijkheid , ik heb niets in pacht, maar ik ga verder op gegevens die te vinden zijn op de Engelse en Belgische sites.(al moet het met knip en plakwerk!!)
en als deze sites foutief zijn....moet je hen aanvallen ....

http://www.be4046.eu/SAS1.htm
http://www.commandoveterans.org/book/export/html/976

maar voor alle duidelijkheid : de Belgische DEMS gunners van de Merchant Navy hadden een schoudertitel BELGIUM , blauw met rode tekst point final

mvg Marc
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgium schouder titles

Bericht door nick »

Dragonder schreef:Beste,
heb ik iemand op zijn tenen getrapt?!?

voor alle duidelijkheid , ik heb niets in pacht, maar ik ga verder op gegevens die te vinden zijn op de Engelse en Belgische sites.(al moet het met knip en plakwerk!!)
en als deze sites foutief zijn....moet je hen aanvallen ....

http://www.be4046.eu/SAS1.htm
http://www.commandoveterans.org/book/export/html/976

maar voor alle duidelijkheid : de Belgische DEMS gunners van de Merchant Navy hadden een schoudertitel BELGIUM , blauw met rode tekst point final

mvg Marc
Dag Marc,

=> Het is hoegenaamd niet de bedoeling om een polemiek te starten, de waarheid mag gewoon geen geweld aangedaan worden, niemand is daarbij gebaat.
Je hebt niemand op de tenen getrapt maar zomaar 'out of the blue' zaken gaan beweren die niet kloppen...

=> De foto die je geplukt hebt van de site van de commando's klopt gewoon niet alsook de bewering van de witte Belgium bij de Belgische para's tot 1944. De site die je aanhaalt klopt evenwel in al zijn info over de para's... Misschien heb je de tekst mbt de Belgium-titels verkeerd geïnterpreteerd.

Citaat:
All Ranks of the 1st Belgian Independant Parachute Company wore the "BELGIUM" title on the left arm sleeve,
dark red lettering on a khaki background..

No "BELGIUM" was worn in the 1st Belgian SAS Squadron and the 1st Belgian SAS Parachute Regiment
until end 1945.

Starting 1946 the "BELGIUM" title was worn again, but now white lettering on a khaki background.


=> Dat de DEMS gunners een Belgium titel droegen klopt als een bus, ze hadden ofwel diegene die de commando's droegen of diegene die de RNSB droegen.

Ik hoop dat deze mist nu opgeklaard is ;) ...

Mvg,

Nick
arty gunner
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2011 18:31

Re: Belgium schouder titles

Bericht door arty gunner »

Welk type is dit? origineel bestaan of niet. Is dit gedragen door de Brigade Piron vanaf 1943 tot eind 44 of niet?

bedankt
Nick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door arty gunner op 26 aug 2014 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
arty gunner
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2011 18:31

Re: Belgium schouder titles

Bericht door arty gunner »

Een ander voorbeeld(en ik DENK dat dit een origineel exemplaar is) heb ik gevonden maar weet niet of dat mijn hierboven hetzelfde is, en welke periode hij gemaakt is geweest en door wie gedragen...iemand die me kan helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Stef »

Volgens mij

Brigade Piron periode 1941-44 Britse fabricage Wijnrood op khaki, achtergrond is zwart (papier/crêpe achtig)
edit: ik heb eens gekeken naar enkele van mijn Belgiums origineel op BD's en hier zitten onderling nog kleine verschillen in. (richting van het stiksel, stiksel verbinding tussen letters)

Vanaf einde 1944 is er dan de Belgische aanmaak bijgekomen, tientallen verschillende modellen zullen er wel bestaan denk ik.
Rood, wijnrood, paars, met en zonder kader, khaki kleurige ondergrond verschilt ook van kleur en materiaal.

Mei 1945, witte Belgium wordt verplicht ...

Als ik op de foto kijk lijkt het mij een paarse variant te zijn, ik heb deze nog niet op een uniform zien zitten of in handen gehad dus heel zeker ben ik niet maar ik vermoed te situeren bij de Belgische aanmaak einde 1944 begin 1945

Misschien dat anderen nog kunnen aanvullen?
Fidelitas et Superbia
arty gunner
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2011 18:31

Re: Belgium schouder titles

Bericht door arty gunner »

OK stef, bedankt al voor de uitleg. Ik weet het niet juist of deze vroeg of laatoorlogs is, dus voor mij is elke uitleg aanneembaar ;)
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Koen n »

Weet er iemand of dat de achterkant van de titels soms uit gaas gemaakt werd?
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Re: Belgium schouder titles

Bericht door Koen n »

Misschien is er een voorbeeld nodig:

http://www.ebay.co.uk/itm/2ww-pair-of-B ... 5b02bebb52
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”