Kortemark

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
B313
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2018 12:55

Kortemark

Bericht door B313 »

Beste mensen.

Ik ben 46j en woon in kortemark(w-vl).
Mijn vader kon veel vertellen van de tweede oorlog, hij was 13 j als de oorlog ook in kortemark toesloeg. Hij kon er uren over vertellen , nu is hij al 15 jaar gestorven. Veel van die verhalen heb ik onthouden maar heb er ook veel vergeten.
Nu is er in kortemark een foto opgedoken van een 10tal vrienden van de witte brigade die op de markt van kortemark genomen is, dus zoeken we uit wie wie is, mijn vader ging ze zeker herkennen maar hij is er jammer niet meer!

Maar in een van zijn verhalen wist hij te vertellen dat hij een hele goei vriend had, en die vriend was ook van kortemark zijn naam was Gilbert of Hubert Missinne , mijn vader heeft dat nooit geweten maar tijdens de tweede oorlog heeft die kerel zich aangesloten bij een brigade die geheim was (Natuurlijk), en hij vooral engelse piloten die hier waren neergestort terug bracht of in veiligheid bracht, mijn pa wist ook te vertellen dat die mens na de oorlog een médaille heeft gekregen van de Britse Queen, en dat hij ook Commandant bevorderd werd en een leger kazerne toegewezen was, ik denk dat die kazerne Sijsele was maar kan het mij niet herinneren. Hij was getrouwd maar kinderloos en is nadien in koekelare gaan wonen. Mijn vader heeft na de oorlog heel veel en lang opgetrokken met hem(beste vriend) maar die man is rond de jaren 80 gestorven, .

Kan er iemand mij die verhalen bevestigen, klopt het en misschien is hij een van die personen op de foto die opgedoken is?
Carolus
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 mar 2015 14:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kortemark

Bericht door Carolus »

Hallo,

Ik denk dat er twee voor de hand liggende mogelijkheden zijn om meer Info in te winnen :
- Er wonen blijkbaar nog leden van de familie Missine in Kortemark. Die weten misschien meer ?
- Je kan eventueel ook eens te rade gaan bij de gemeentelijke archiefmedewerker(s) van Kortemark. Die weten soms meer dan je zou denken.

Succes !
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Kortemark

Bericht door nick »

Beste,

Je kan misschien eens beginnnen met de foto hier te posten... Dit kan ons aanzetten tot verder onderzoek.

Mvg,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”