Sint-Niklaas was tijdens de oorlog een stad vol sukkelaars

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Sint-Niklaas was tijdens de oorlog een stad vol sukkelaars

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 13 Mei 2010 10:38
Paddy schreef:Vincent Foubert ( 88 ) een van de laatste getuigen van het Geheim Leger
'Sint-Niklaas was tijdens de oorlog een stad vol sukkelaars'

* zaterdag 06 september 2008
*
* Auteur: Danny Bontinck

Sint-Niklaas herdenkt dit weekend met de Vredefeesten de bevrijding van de Duitse bezetter op 9 september 1944 door Britse troepen, daarna afgelost door Poolse pantserdivisies. Vier jaren van ellende, honger en armoede gingen vooraf. Vincent Foubert was toen 24 en lid van het Geheim Leger.
Hoe kwam je als jonge knaap bij het Geheim Leger terecht?

Vincent Foubert: 'Tijdens de bezetting in1941 was ik bij de kajotters, de jeugdbeweging van toen. Onze proost vroeg mij of ik bereid was toe te treden tot het Geheim Leger. Ik heb onmiddellijk ja gezegd.'

Dat je op het telefonie- en telegraafkantoor van Sint-Niklaas werkte, was wellicht belangrijk?

'Ik onderschepte er de expresbrieven van de Gestapo bestemd voor de Duitse Kreiscommandatur in Sint-Niklaas. We deden die brieven voorzichtig open om te zien of er geen bevelen instonden om burgers op te pakken. We waarschuwden die mensen dat ze onmiddellijk moesten vluchten. Pas daarna werden die brieven aan de Commandatur bezorgd. Dat moest natuurlijk snel en nog dezelfde dag gebeuren. Anders liepen we een groot risico.'

Wat was het gevaarlijkste dat je ooit ondernam?

'Tijdens de eerste oorlogsjaren toen ik nacht- of laatavonddienst had en alleen in de telefooncentrale zat, schakelde ik de gesprekken van en naar de Commandatur door naar de proost van de kajotters, die goed Duits verstond. Dat was verdomme gevaarlijk omdat de grotere technische centrale door de Duitsers werd bediend en bewaakt en ze dat perfect konden zien. Gelukkig is dat nooit gebeurd, anders was ik in een concentratiekamp beland.'

Hoe moeten we ons het leven in Sint-Niklaas tijdens de oorlogsjaren en bezetting voorstellen?

'Als een stad vol sukkelaars zonder vrijheid. Ellende honger en armoede. Alles was gerantsoeneerd en enkel te koop met rantsoenbonnen. Wie geld had, kon bruine bonen en brood smokkelen uit Nederland. We kweekten zelf aardappelen die we bij het oogsten bewaakten of ze werden gestolen. Ook bakharing hield de bevolking overeind. En 's avonds was het in de straten stikdonker. Waar de Duitsers licht zagen branden, bonkten ze op de deur.'

Trachtte het Geheim Leger ook te voorkomen dat burgers werden gedeporteerd naar Duitsland om er te gaan werken?

'Door het stelen van de deportatie-naamsteekkaarten in het Duitse Arbeidsambt. Op 22 september 1942 brachten we er zelfs een tijdbom tot ontploffing, waarbij een groot deel van die kaarten door een brand verloren ging.'

Had het Geheim Leger toen wapens?

'Pas helemaal op het einde van de bezetting. Door misverstanden en slechte berichtgeving was begin 1944 de parachutering van wapens op een sisser uitgelopen. In die periode was het plegen van sabotage dagelijkse routine. Telefoonpalen langs het spoor werden doorgezaagd en kwamen op de rails terecht. Remslangen van goederentreinen werden stukgesneden. Op de weg werden kraaienpoten gegooid, allemaal om de aanvoer van Duits materieel en materiaal te verhinderen.'

In september 1944 begonnen de Duitsers zich terug te trekken. Waaruit bestond jullie opdracht precies?

'Op de Britse BBC-radio vingen we op 2 september 1944 het mobilisatiebevel op: Stop Leeuwerik en Kalkoen in hun kooi. Alle leden van het Geheim Leger verzamelden in hun schuiloord Kalkoen in de bossen van Puivelde- Belsele en het schuiloord Leeuwerik in de bossen van Waasmunster. Steeds meer vluchtende Duitse soldaten gebruikten onze bossen als beschutting, om zich opnieuw te hergroeperen. Met onze eerste wapens konden we ze krijgsgevangen nemen.'

Zijn er daarbij onder de verzetsstrijders ook doden gevallen?

'In Belsele aan het kasteel Ortegat liep een groep van het Geheim Leger in een SS-hinderlaag. Ze trokken naar het kasteel om enkele SS-ers krijgsgevangen te nemen die zich hadden overgegeven, maar in de straat voor het kasteel werden onze kameraden plots beschoten. Acht vrienden sneuvelden.'

Welke opdracht kreeg jij vlak voor de bevrijding?

'Ik moest in Sint-Niklaas blijven, waar een strijdmacht van 1.500 Duitsers zich terugtrok. Met zes man hielden we ons een tijd schuil in een zeepfabriek aan de Grote Markt, waar ik voor het eerst een geweer kreeg. Onze opdracht luidde de telefooncentrale naast de Collegeschool te bezetten. We zijn toen over de markt tot daar gelopen en konden nog net een treffen met Duitsers voorkomen. Twee dagen hielden we de centrale bezet, tot de bevrijding.

Hoe reageerde de bevolking toen de eerste Britse pantserwagens Sint-Niklaas binnenreden?

'Euforisch. Het was 9 september 1944. Dankzij onze inlichtingen over de getalsterkte en de bewegingen van de Duitse troepen konden de Britten een offensief inzetten in de richting van Sint-Niklaas en Lokeren. Gepantserde colonnes van de geallieerden versloegen de Duitsers, terwijl onze mannen ze intussen beletten te vluchten in de bossen en velden. Tegen de middag bereikten de Britten Sint-Niklaas en konden ze doorstoten naar het marktplein. Ze werden door de bevolking overladen met bloemen. Iedereen was uitbundig en vierde bijna waanzinnig de teruggewonnen vrijheid.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=45203UJE
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”