een politieke gevangene helpen

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Beste forum leden,

Ik weet niet goed waar ik deze vraag het best stel daarom dat ik hem hier plaats.
Ik zit met het volgende: Deze middag ben ik terug naar een oude bekende geweest die mij terug heel wat te vertellen had over de oorlog.
De man over wie ik spreek is een politieke gevangene met een droevig verhaal.
Hij ging in het geheim leger in het jaar 1941, toen was hij 15 jaar.
Echter in 1943 bij een raid in Oostende werd hij samen met zijn vader, en 4 nonkels opgepakt door de gestapo samen met bijna de hele weerstand van Oostende.
Hij heeft daarna een jaar gevangen gezetten samen met zijn nonkels en de andere leden van de weerstand in de brugse gevangenis gezetten waar hij in '44 een gescheurde pancreas kreeg. hij heeft hierdoor enkele weken zijn cel kunnen verlaten.
Jammer genoeg in de periode dat hij in het hospitaal lag, zijn zijn vader en nonkel verscheept naar verschillende concentratiekampen. Beiden hebben de oorlog niet overleefd.
Zijn vader is kunnen weggelopen uit Gross - Rosen nadat de bewakers de poorten hadden opengezet. Wel eigenlijk zat hij in een deel camp van Gross - Rosen maar ik vind de naam niet terug. Als je het uitspreekt klinkt het als "lislenen" .
Maar vandaar ontbreekt alle sporen van hem. Hij is in zijn vlucht verdwenen.
De man zelf weet nog steeds niet waar zijn vader zou kunnen zijn, waar hij begraven zou kunnen zijn. Hij blijft zoeken maar sinds zijn leeftijd en zijn ouderdom weet hij het niet meer.
En nu is mijn vraag aan jullie, weten jullie nog manieren om zijn vader te kunnen terugvinden?
Hartelijk dank hiervoor.

nick

P.S. ik weet dat dit niet echt abl is, maar eigenlijk was hij wel een soldaat van belgie in een bezet land.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Dat word niet eenvoudig met zo weinig gegevens, tamelijk uitgebreide materie.
Eerste informatie vind ge [link2]Hier,http://nl.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9F-Rosen[/link2]

Op [link2]deze site,http://en.gross-rosen.eu/[/link2] vind ge ook een database van slachtoffers terug, misschien kunt ge de naam ingeven en zo iets meer te weten komen.
Buiten de database kunt ge ook het archief navragen en eventueel contact opnemen via het conact formulier.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Bedankt One_O_five, ik laat hem het formulier eens invullen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Yente »

Hoe weet je dat hij is kunnen ontsnappen?
En veel succes gewenst! Maar het wordt heel moeilijk vrees ik :s
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Iemand van Roeselare zat ook in het zelfde kamp maar is gebleven tot het rode leger hen is komen bevrijden.
Die vertelde enkele jaren later aan de weduwe dat haar man nog voor de komst van de bevrijders is weggelopen uit schrik dat de Duitsers hen nog zouden doen "verdwijnen".
De Duitsers lieten verschillende groepjes gaan in de hoop dat het rode leger hen niet te hard zouden aanpakken.
Ook vertelde de man dat hij maar heel op het laatste in weggelopen omdat hij ontzetten veel schrik had van de steeds luider
wordende kanonnen en dat hij zwaar verzwakt was.
Hoogstwaarschijnlijk is de man bezweken onder de 2 jaar gevangen en gefolterd te zijn door de Duitsers.
Alleen is het raar dat niemand weet waar hij begraven is, hadden de gevangenen meestal geen identiteitsplaatje of een nummer op hun kamp kledij? of was dit niet voor elk kamp zo?
hartelijk dank, ik ook hoop dat dit mysterie na al die jaren opgelost raakt :( .
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Als er via die database niets te vinden is dan word het heel moeilijk, het moet er die dagen in die streek tamelijk chaotisch aan toe gegaan zijn en ook de Russen waren niet al te vriendelijk voor de bevrijde gevangenen.
Op de vlucht verdwenen kan dan op zo wat van alles slaan, tot en met een deportatie naar Rusland toe.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

hmm ik begrijp het one_O_five,
Nu ik kan het enkel maar proberen. En wie vind ik wel ergens een stukje bewijs.
bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Als de naam in de database voorkomt is er tenminste een aanknopingspunt, dan kan er geschreven worden naar de gemeenten in die streek om verder te zoeken in de overlijdensregisters ter plaatse.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Iets nieuws te weten gekomen,

In het trouwboekje van de man staat geschreven: Vermist, vermoedelijk te Lesselingen Duitsland rond 12 april 1945.
Echter vind ik daarvan niets terug wel een stad genaamd Esslingen. Waar tevens ook een gevangenis was voor weerstanders tijdens de tweede wereldoorlog.
Echter vind ik hier niets van over terug. Was het fout? of was er werkelijk zo'n stad die van naam veranderd is?
Iemand die me iets meer kan vertellen? Hierdoor is het idee van Gross - Rossen niet meer zo ondersteund als het oorspronkelijk was. Ook de man die deze informatie verschafte is er niet meer om het nog te vragen. Toch ik heb het formulier van Gross - Rossen ingevuld misschien weten zij meer maar ik ben niet meer zo zeker dat deze hier werkelijk is geïnterneerd geweest. Juist omdat er een datum en plaatsnaam in dit boekje staat.

Nick
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Niet vergeten om rekening te houden met de "Dodenmarchen", waarbij gevangenen van het Oosten naar het Westen werden gebracht. Wie niet meer kon kreeg ter plaatse de kogel.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Je kan ook eens navraag doen via de International Tracing Service
http://www.its-arolsen.org/en/system/we ... index.html

of het Internationale Rode Kruis.

Opzoekingen kunnen lang duren. Je kan best die persoon zelf alle gegevens laten vervolledigen en de aanvraag op zijn/haar naam indienen. Wegens de familieband zal men sneller geneigd zijn gegevens prijs te geven (wet op de privacy).

Veel succes.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Hartelijk bedankt Bram ik probeer, als ik genoeg gegevens heb tenminste, deze vandaag nog in te vullen.
Bedankt voor de tip.

Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Even logisch denken ... Gross-Rosen lag in wat heden Polen is bij Rogoźnica ...
In het eerste bericht staat "Als je het uitspreekt klinkt het als "lislenen"
Dan hebben we de Duitse namen Esslingen en Lesslingen, vermits gans Neder-Silezie nu tot Polen behoord en daar als nu woiwodschap heet kan men er van uitgaan dat de Duitse namen van de steden ook in het Pools moeten gezocht worden.
Nu staat op [link2]deze Wiki,http://nl.wikipedia.org/wiki/Neder-Sile ... iwodschap)[/link2] tamelijk veel maar zo op het eerste zicht vind ik geen ddirecte oplossing.
Misschien is er iemand in staat die twee Duitse namen in het Pools te melden en dan kunnen we op Google Maps de mogelijkheden verder bekijken.

De mogelijkheid van een dodenmars houd ik persoonlijk voor oninteressant vermits we het met een ontsnapte te doen hebben, tenzij hij wer opgepakt werd.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Op het internet vond ik (tot nu toe) twee getuigenissen van Belgen die in Gross-Rosen hebben gezeten:

[link2]Onvergetelijke Waarheden, door Steenbrugge Oleg,http://www.getuigen.be/Getuigenis/Steenbrugge-Oleg[/link2]
Oud politiek gevangene der Kampen Gross-Rosen - Dora - Nordhausen

Mijn verhaal, Razzia te Sint-Truiden
[link2]Pierre Stippelmans 1991,http://www.getuigen.be/Getuigenis/Stipp ... e/tkst.htm[/link2]

Met de opmerkelijke passage:
Ter nagedachtenis van de jongens die tijdens de tocht naar de schuur vermoord werden, vermeld ik hier de namen van de dorpjes waar ze in een naamloos graf begraven liggen, met voor elk dorpje het aantal doden: Estedt 112, Mieste 83, Wernitz 33, Solpke 23, Zichtau 10, Berge 8, Letzlingen 25, Wannefeld 10, Roxförde 23, Jävenitz 28, Hottendorf 4, Gardelegen-Zienau 2, Gardelegen-Friedhof 12 -
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Nu heb ik dat verhaal niet volledig gelezen maar op het eerste zicht schijnen daar misschien de antwoorden GEDEELTELIJK in voor te komen, er staan ook nog meerdere namen vernoemd, misschien kan Nickdracu daar wel iets meer uithalen.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Hartelijk bedankt Paddy en one_O_five. Ik zal deze uitprinten en ze heel goed lezen.
Op het eerste gezicht lijkt dit tweede verhaal gedeeltelijk samen te lopen met het verhaal dat ik gekregen heb van de man.
Maar ik wil zeker zijn dat "sommige" feiten wel degelijk overeenkomen. Ik hoop daarom ook dat ik nog documenten krijgen van de steden en van het kamp.
om deze te verifiëren.
Nogmaals hartelijk dank.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Zopas mail gehad van Gross-Rosen.
Ze hebben zen gegevens liggen en hebben me kunnen vertellen dat hij op de 11-februari van 1945 werd verscheept naar KL Mittelbau
Volgende stap mailen naar Mittelbau .
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

nickdracu schreef:Zopas mail gehad van Gross-Rosen.
Ze hebben zen gegevens liggen en hebben me kunnen vertellen dat hij op de 11-februari van 1945 werd verscheept naar KL Mittelbau
Volgende stap mailen naar Mittelbau .
[link2]Mittelbau-Dora,http://nl.wikipedia.org/wiki/Mittelbau-Dora[/link2]soms ook wel het concentratiekamp Mittelbau genoemd, was een naziconcentratiekamp dat in augustus 1943 in gebruik werd genomen nabij Nordhausen, ten zuiden van het Harz-gebergte, waar ook al het Buchenwald kamp lag. Het gehele Mittelbau-Dora complex omvatte uiteindelijk circa 40 subkampjes. Het belangrijkste doel van het kamp was niet het uitroeien van de gevangenen (zoals in Auschwitz of Treblinka gebeurde) maar gebruik van hen maken als goedkope arbeidskrachten in de wapenindustrie, voornamelijk in de productie van V1's en V2's.

Dat komt al aardig overheen met het verhaal van Pierre Stippelmans :shock:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Beetje bangelijk zelf :? .
Paddy weet u misschien naar waar ik nu moet mailen?
De beste site die ik momenteel vind is de volgende: http://www.buchenwald.de/
Bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Heb je het [link2]dodenregister van Mittelbau,http://totenbuch.dora.de/names/list/letter/a/lang/de[/link2] al doorgenomen?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Zo pas gedaan hij staat er opnieuw niet tussen :( .
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Je kan nog altijd eens [link2]contact,http://www.dora.de/index.php?id=358[/link2] opnemen met het museum van Mittelbau.
Als hij daar niet is aangekomen moet hij overleden zijn tijdens het transport.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Thanks,
Ik doe dit deze week nog voor ik op reis vertrek.
nogmaals bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Na een hele hoop opzoekingswerk heb ik een deel van de opzoekingen afgesloten.

De nonkel die samen met zijn vader nooit meer teruggekeerd is heb ik teruggevonden dankzij het museum Mittelbau - Dora.
Hij ligt begraven in het massagraf in Nordhausen ,dit werd bevestigd. Ook hebben ze me bevestigt dat deze niet gestorven is op 2 april van 1945. Maar reeds op 30 maart 1945 aan de gevolgen van TBC in de kazerne van Boelcke.

Wat ik wel nog niet teruggevonden heb is waar dit massagraf zich juist bevind. De Duitse Wikipedia spreekt dat deze zich bevind in de stad Nordhausen zelf maar dit lijkt me niet te kloppen. Iemand meer informatie hierover?

Over zijn vader heb ik ook nieuws. Het is zo dat zijn vader en zijn nonkel nooit gescheiden geweest zijn tot ze moesten getransporteerd worden naar Dora. Zijn vader verliet 1 dag eerder Gross rossen. Alhoewel ze alle twee naar het zelfde kamp werden getransporteerd, werd zijn vader nog steeds geschikt bevonden om te werken terwijl zijn nonkel dit niet werd.
Zijn vader verdween dan ook tijdens de dodenmars. Het dossier ligt nu ook in het ITS maar sinds de wachttijd daar minimum 2 maanden bedraagt moet ik nog even wachten op de bevestiging van diens kant.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Yente »

Amai, dat je dat allemaal hebt kunnen vinden! :shock:
Proficiat! En veel succes met de verdere zoektocht!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Yente schreef:Amai, dat je dat allemaal hebt kunnen vinden! :shock:
Proficiat! En veel succes met de verdere zoektocht!
Mvg Yente
Inderdaad een mooi stukje speurwerk dat hier gepresteerd werd!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Bedankt,
Maar het is niet ik zelf die die al deze informatie aan elkaar heb kunnen koppelen.
Het forum en de archieven van de kampen hebben hier het meeste werk geleverd daarom ook men dank aan hen.

Maar het is nog niet gedaan ik hoop nog steeds wat te vinden van zen vader maar sinds hij inderdaad vertrokken is op dodenmars
en hiervan geen informatie is in het archief van Mittelbau - Dora kunnen we enkel maar hopen dat het ITS ons nog iets kan vertellen.
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Ivanhoe »

En hoe reageerde de zoon toen hij wist wat er met zijn vader en nonkel is gebeurd?

Ik vind het wel knap dat je je schouders onder deze zoektocht zet en dat dit verhaal gereconstrueerd kan worden dankzij de forummers!
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Tjach,...

Veel positieve noten kan men niet echt vinden in die gesprekken. Maar aan de andere kant is er voor de eerste keer duidelijkheid in een periode van 70 jaar.
In al die jaren waren er zoveel versies ontstaan maar geen enkele waren onderbouwd op bewijzen.
We wachten nog steeds op het definitieve verslag van het ITS, maar ondanks het al 2 maanden is hebben we nog steeds geen nieuws gehad.

Bedankt, maar zoals ik al eerder zei, het forum is hierbij een grote hulp geweest. ;)
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Opnieuw zou ik even hulp willen vragen aan het forum.
Weet toevallig iemand of er een lijst bestand met de mensen die gestorven zijn in de gruwel van Gardelegen?
sommige graven zouden een gevangene nummer dragen maar nergens kan ik een lijst terug vinden met deze nummers.
Dit is maar een klein aantal van graven, maar het is wel een poging waard om wat verder op in te gaan. Dit komt omdat er ook een aantal
personen liggen die gestorven zijn tijdens de marsen.
Sinds dit maar 10km verwijderd is van de mogelijke "sterf plaats" ( letzlingen) zou ik me daar even willen in verder vastbijten.
Bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

nickdracu schreef:Opnieuw zou ik even hulp willen vragen aan het forum.
Weet toevallig iemand of er een lijst bestand met de mensen die gestorven zijn in de gruwel van Gardelegen?
sommige graven zouden een gevangene nummer dragen maar nergens kan ik een lijst terug vinden met deze nummers.
Dit is maar een klein aantal van graven, maar het is wel een poging waard om wat verder op in te gaan. Dit komt omdat er ook een aantal
personen liggen die gestorven zijn tijdens de marsen.
Sinds dit maar 10km verwijderd is van de mogelijke "sterf plaats" ( letzlingen) zou ik me daar even willen in verder vastbijten.
Bedankt,
Nick
Op de website van het [link2]US Holocaust Memorial,http://www.ushmm.org/wlc/en/article.php ... d=10006173[/link2] vind ik volgende foto:

Afbeelding

Alhoewel er hier sprake is van krijgsgevangenen gaat het wel degelijk om de gevangenen van het KZ Dora-Mittelbau.
Het loont misschien de moeite om eens contact op te nemen met het stadsbestuur van [link2]Gardelegen,http://www.gardelegen.info/uk/[/link2]

Zie ook:
[link2]Memorial Place,http://www.gardelegen.info/uk/geschicht ... taette.htm[/link2]

[link2]Isenschnibber Feldscheune,http://www.gardelegen.info/uk/geschicht ... gnisse.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Bedankt Paddy,

Ik heb Daarjuist een mailtje gestuurd naar Gardelegen , en de zelfde mail ook nog eens verzonden naar Letzlingen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz,
Nick
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Yente, heb je al contact opgenomen met:

[link2]Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=76&t=2753[/link2]
Dienst voor de Oorlogsslachtoffers
Luchtvaartsquare 31
1070 Brussel
Telefoon: 02/528.91.00
Fax: 02/528.91.22
E-mail: warvictims@minsoc.fed.be
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Yente »

Paddy schreef:Yente, heb je al contact opgenomen met:

[link2]Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=76&t=2753[/link2]
Dienst voor de Oorlogsslachtoffers
Luchtvaartsquare 31
1070 Brussel
Telefoon: 02/528.91.00
Fax: 02/528.91.22
E-mail: warvictims@minsoc.fed.be
Yente? Nick bedoel je denk ik? :)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

pfffff, als 't zo nauw steekt :roll: maar je hebt gelijk ;) :oops:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Yente »

:)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Thanks ,
Ik had nog geen weet over deze overheidsdienst dus ik neem in de loop van de week ook hier nog eens contact op.
Voorlopig nog geen nieuws gehad van Gardelegen,Letzlingen noch van het ITS.
Heb wel het dossier nog eens op papier doorgestuurd naar het ITS.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Paddy »

Op de website van de [link2]Stichting Meensel-Kiezegem 44,http://www.meensel-kiezegem44.be/[/link2] vind ik in hun 19é Nieuwsbrief het volgende terug:

Osterholzer Friedhof
Op 14 september 1947 legde Burgemeester Kaisen de eerste
steen voor een Ereplaats voor de KZ-slachtoffers en soldaten.
Hier bevinden zich 577 urnen van mensen die in Concentratieen
Arbeidskampen de dood vonden. Sinds 1956 liggen hier ook
de stoffelijke resten uit het buitencommando Schützenhof.
2.136 doden, waaronder vele jonge mensen, liggen op dit
kerkhof voor buitenlandse oorlogsslachtoffers. Uit de andere
begraafplaatsen van Bremen werden ze hier samengebracht.
Ook de slachtoffers uit Farge bevinden zich in deze grond. Op
de stenen dekplaten staan de namen van de slachtoffers uit
Meensel-Kiezegem vermeld die omkwamen in de bijkampen rond Bremen. Professor Gaebelein zorgde
ervoor dat wij op 25 augustus volledige inzage krijgen in de archieven van dit kerkhof. Hier kunnen
we dan de gegevens opzoeken over de hier begraven dorpsgenoten


Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Bedankt Paddy ik probeer later hier nog even mee contact op te nemen.
Kleine update misschen ik heb nu al 6tal keren telefonisch contact gehad met het ITS voor inlichten en zij stelde me gerust dat ik binnen een week het dossier zou worden
opgestuurd. die week sloop natuurlijk voorbij zonder iets te hebben gehad. Nu maandag toch nog eens gebeld en "frau Falke" en zij moest zich excuseren want de aanvraag was wat in de vergetelheid geraakt. Ze heeft me nu verzekerd dat deze prioriteit krijgt en dat ik nog een weekje geduld moet uitoefenen.
Dus hopelijk kan ik jullie volgende week nog wat meer vertellen.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Zo pas naar André geweest voor een korte babbel en bespreking van de documentatie die we vandaag gekregen hebben van het International tracing service.

Beiden zijn zeer ontgoochelt, we hadden meer nieuws verwacht of liever gezegd nieuw nieuws verwacht!
Maar de documentatie die we gekregen hebben vertelt ons niets, geen nieuwe feiten geen duidelijk bewijs waar Pascal begraven ligt.

Zoals je kunt merken gebruik ik ook namen, ik heb gevraagd aan André of ik misschien zijn gegevens met die van pascal op het forum mocht zetten, want om eerlijk te zijn weet ik niet meer zo goed wat te doen. Daarom vraag ik opnieuw de hulp in van het forum. Of iemand me terug op weg kan zetten. Want ik kan en wil gewoon niet opgeven. Er moet toch iets van bewijs bestaan?!

Wat ik wel weet en zal doen is na de examens telefonisch contact op met Letzlingen met daarna nordhausen.
Tegelijkertijd schrijf ik opnieuw een brief naar Brussel sinds ik nog steeds geen antwoord heb gehad, tenzij dit nog veranderd.
En een brief naar de stichting hierboven. Maar dan ... ?

Om jullie ook niet te weerhouden om wie het eigenlijk gaat komen hier de gevens:

De persoon die ik zoek noemt Pascal Van den Bogaerde Geboren in Oostende.
Hij werd weerstander eind 1941 samen met zijn zoon André en de meeste van zen broers en schoonbroers. Samen hebben ze een groot deel van raversijde in kaart gebracht.
Ze werden allemaal opgepakt in de grote razzia van oostende. Waarna ze na enkele maanden gevangen gezetten hebben in de gevangenis van Brugge.
Zoals reeds vertel kreeg André in die periode een ontstoken appendix en moest geopereerd worden. Terwijl hij aan het herstellen was van deze, werd zijn vader en zijn nonkel Robert Paschynn ( sectie overste van het geheim leger) op transport gestuurd naar Gross - Rossen. Na Gross - Rossen werden zij gescheiden en kwam Pascal in het hoofdkamp van Mittelbau - Dora terecht waar Robert in de Boelcke Kaserne terecht kwam.
Waar Robert stierf op een transport trein.
Na dat Mittelbau te dicht bij het einde kwam werd Pascal op dodenmars gestuurt. Waar hij in de omgeving van Letzlingen verdwenen is.
1.jpg
2.jpg
robert.JPG
7.jpg
En als laatste toon ik jullie nog de laatste documentatie die ik gekregen heb van het ITS.
Als hulp omtrent deze is welkom sinds ik vele nummers en codering niet helemaal begrijp.
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door one_O_five »

Dat word niet gemakkelijk, verdwenen in de omgeving van, volgende maand ben ik wel in verlof maar ik ga eens proberen wat meer documentatie in het algemeen over die dodenmarsen vast te krijgen van iemand die Dora la bezocht heeft.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Hartelijk bedankt One_O_five .
Gebruikersavatar
PatrickBrion
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2012 16:18

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door PatrickBrion »

Hi,

Frans had me opmerkzaam gemaakt omtrent je vraag en dan ben ik maar ook direct lid geworden van dit interessant forum.

Ik doe al twintig jaar lang opzoekingen, vooral in Oost-Duitsland, rond deportatie en dwangarbeid. Ik heb de mails die heen en weer zijn gegaan eens doorgelezen.

Hier "my cup of tea".

1. Je hebt al antwoord gekregen van ITS. Op zich zelfs redelijk snel... Weet echter dat de Rijksarchieven thans ook ALLE documenten van het ITS hebben. Je kunt deze zeer snel in Brussel ter plaatse (op PC) controleren en je mag digitale foto's maken van de documenten in kwestie. Echt een aanrader.

2. Wat de Boelcke Kaserne betreft. Ik ben gemiddeld vijf keer per jaar in Nordhausen (de laatste keer nu in april voor de herdenkingen). Het bombardement op Nordhausen en de kazerne in kwestie heeft ertoe geleid dat nog enkele originele gebouwen daar staan. Je moet zelfs goed zoeken om het te vinden. Maar alle slachtoffers (die in de kazerne waren), liggen begraven op het Ehrenfriedhof te Nordhausen, juist naast het Städtische Friedhof van de stad. Daar is trouwens ook een monument, dat pal op de weide staat waar de slachtoffers werden begraven, alsook een Russisch militair kerkhof, spijtig genoeg in niet zo'n goede staat...

3. Je moet weten dat MiBau veel subkampen had, waar eveneens weer de Belgen waren tewerkgesteld, zelfs sommige locaties nog erger dan in MiBau zelf, zoals Harzungen en vooral Ellrich.

4. Je kreeg de raad om de dienst DOS te contacteren. Marie Lejeune is een goede vriend van mij en zal je zeker trachten te helpen. Veel mensen in België kennen dit archief niet.

5. Nog een hint... de dienst Stamboek bij Defensie. Die zitten in Evere. Aangezien hij een weerstander was, bestaat de kans dat er daar ook info zit. Daar kan ik je helpen, daar ik militair ben en de mensen goed ken.

6. Ook evtl te contacteren is het CDH te Evere, een ietwas meer "geclassifieerd" archief, maar met een bijzondere interesse naar WO2 en de weerstand.

7. Heb je ook al de stad Oostende zelf gecontacteerd?

8. Ik heb enkele jaren geleden bijna 25.000 zeer bijzondere dossiers gecatalogeerd. Dit waren de zogenaamde "exhumatiedossiers", die door Belgisch militaire missies overal in het voormalige Derde Rijk onderweg waren. Misschien zit zijn naam daar ook tussen. Deze dossiers zijn thans overgegaan naar het NIOOO - Dienst Oorlogskerkhoven. Ook hier kan ik je de POC geven.

9. Ik zie Gross-Rosen opduiken. Paul Baetens, een overlevende, zat in Gross-Rosen en kan misschien ook helpen.

Dus niet twijfelen. Het mooiste aan opzoekingen zou zijn om alles op één locatie te vinden, maar dat is wishfull thinking.
In het document staat :
Gru. GFP : wat betekend Gruppe Geheime Feldpolizei. Dus er zat al een bijzondere opsporing op je slachtoffer! Ook de SS-Baubrigade in Nordhausen is een interessant spoor.
Ik zie wel "Nacht und Nebel" staan. Dit maakt het niet echt gemakkelijk, daar deze categorie van gevangenen bijna zonder sporen werden gedeporteerd en zeer snel "verwijderd".

Groeten,
Patrick
"If your photographs aren't good enough, you're not close enough."
(Robert Capa, War Photographer, 1913 - 1954)

www.combatcamera.be
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Beste Patrick,

Hartelijk bedankt, het was misschien inderdaad wat naïef van me om te denken dat ik door 1 organisatie direct mijn antwoord zou vinden. Maar begrijp me niet verkeerd
Ik werd zowel door Gross - Rosen als Mittelbau aangewezen om deze te contacteren voor meer antwoorden. En sinds dit allemaal nieuw voor me is, wel ... .

Dat mijn aanvraag naar het ITS snel is gegaan, nu ja ik weet niet. ik had men aanvraag al ingediend in februari geloof ik, maar toen ik een week of 3 terug contact met hen opnam waren ze nog niet begonnen aan het dossier. Vanaf dan beloofde ze me om deze zo snel mogelijk te bekijken voor me. Hopelijk heeft men ongeduld niet geresulteerd in half werk.

Ik had tot nu toe totaal geen idee dat de gegevens van het ITS ook beschikbaar waren hier in België. En waar moet ik dan juist zijn voor deze te bezichtigen?
liggen deze dan in het algemeen rijksarchief of in het archief die het nationaal museum van de weerstand met zich meedraagt?

In verband met Robert, is er dan misschien nog een kans dat hij begraven is in plaats van gecremeerd? Want Dr. Regine Heubaum verklaarde dat hij zou gecremeerd zijn in het hoofdkamp:

Robert Paschyn died in the Boelcke-Caserne in the town of Nordhausen.
From the end of January 1945 onwards the Boelcke Caserne sub-camp was used as the central camp for the sick and the weak inmates of the Mittelbau camps. The prisoners of the Boelcke Caserne weren't able to work at the construction sides any longer and most of them died after a few . The SS transported the corpses back to the main camp. The bodies were burnt in the crematorium of "Dora" then. The ashes was buried in a mass grave nearby the crematorium.


Weet u toevallig ook hoe de transportatie van ( 17 - 3 -45) dan past een dag voor zijn sterfdatum ( 18-3-45)? Werden sommige gevangen dan nog levend naar Dora gebracht?
En kan het dat een mede gevangene hem dan nog van de trein gehaald heeft, meer nog een kennis van hem, waarna hij gestorven is in diens handen?
Vergeef men onschuld maar dit verhaal werd al een paar keer vermeld door André, en ik wil hem niet ontgoochelen mocht dit zo zijn, maar kan dit?

Ook in verband met de subcampen van Mittelbau hoe weet ik met zekerheid dat Pascal in Dora werd geïnterneerd, en niet in een subkamp ? sinds alle mailen van Mittelbau dora spreekt.

-The SS transported Pascal van den Bogaerde from Groß-Rosen to Mittelbau-Dora Concentration Camp on 11/02/1945. After his arrival he was registered with the inmate's number 111496.

-Pascal van den Bogaerde came on 11/02/1945 to the Mittelbau-Camp


Dat ik er nooit aan gedacht heb om Oostende te contacteren. dom van me.

De andere diensten die u me geeft zal ik zeker contacteren.
Enkel volgende twee afkortingen kan in niet meteen plaatsten :
-CDH ?
-POC ?

Het is inderdaad zo dat André al jaren er van overtuigd is verraden te zijn geweest door een klant van zijn vader. Maar sinds hij nooit bewijzen heeft gehad dat het inderdaad om die man ging hebben ze hem ook nooit kunnen terechtstellen. En kunt u me misschien wat meer uitleg geven hoe ik meer te weten kan komen via de SS - Baubrigade ?

Mijn excuses voor men vele vragen maar ik ben een leek in dit zo'n onderzoeken en krijg meer vragen bij antwoorden dan geruststellingen.
Nogmaals Hartelijk bedankt.

Nick
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door Jern »

Wanneer je dit wenst kan ik je wel in contact brengen met Pieter Paul Baeten. Hij is namelijk een neef van mijn grootvader.
Hij volgde een soortgelijke weg van Gross-Rosen over Dora-Mittelbau en tot slot naar de Boelcke-Kazerne in Nordhausen
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Beste Jern,
Werkelijk hartelijk bedankt. Mocht de Heer Baeten dit zien zitten, heel graag.
Ik heb u een pb gestuurd.
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: een politieke gevangene helpen

Bericht door nickdracu »

Het NIOOO heeft me jammer genoeg niet kunnen verder helpen.
Ook zij raden me aan om Rijksarchief in de Ruisbroekstraat in Brussel te bezoeken.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”