29 Linie, 5 Compagnie

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

29 Linie, 5 Compagnie

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 10 Jan 2011 20:21
eaw458 schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar meer informatie over het 29 Linie tijdens de veldtocht van mei 1940. Vooraleer een paar concrete vragen te stellen, wil ik even de achtergrond schetsen.

Mijn reeds lang grootvader verkreeg na jaren van heen- en weer schrijven met het ministerie van defensie uiteindelijk in 1979 het statuut van oudstrijder 1940-1945. Defensie wou er eerst niet van weten, aangezien hij geen bewijsstukken meer had om zijn beweringen te staven. De Duitsers hadden namelijk volgens hem zijn militiezakboekje en andere documenten in beslag genomen bij het gevangennemen van het 29 Linie op 28 mei.

En omdat hij op 6 juni uit het voorlopige krijgsgevangenenkamp op de Polygoon te Brasschaat is 'ontsnapt' schoot er uit gevangenschap ook al niks over. Nu ja, ontsnappen was een groot woord - hij is buitengewandeld en heeft dan een fiets geleend bij een familie om naar Leuven terug te keren. Hij heeft later die fiets nog teruggebracht ook...

Via het Legermuseum te Brussel heb ik een copie van het volledige dossier met de naoorloogse correspondentie met defensie te pakken gekregen - zij hebben hem uiteindelijk toch erkend als oudstrijder nadat hij de andere helft van zijn identiteitsplaatje had opgestuurd naar Evere.

Wie vertelt me:

- van welk bataljon van het 29 Li de 5 Cie deel uitmaakte? Werden Cie's continu genummerd doorheen een regiment?
- hoe het 29 Li tot stand kwam? Ik neem aan dat dit een reserveregiment was?
- wat het 29 Li meemaakte in die 18 dagen, van Leopoldsburg tot aan de Leie?

Met dank,

Walter

Hierbij nog enkele documenten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 29 Linie, 5 Compagnie

Bericht door Paddy »

Tim DC schreef:Beste Walter,

Met de geschiedenis van het 29ste linie ben ik vrij goed vertrouwd. Het was een regiment van eerste reserve, ontdubbeld uit het 14de linie. Dit wil zeggen dat het om oudere, wederopgeroepen soldaten ging die hun dienstplicht jaren voordien hadden vervuld in (merendeels) het 14de linie. Elk bataljon bestond standaard uit 4 compagnieën, uw grootvader maakte dus deel uit van het IIde bataljon (II/29Li).

Het 29ste linie bevond zich op 10 mei inderdaad in het kamp van Beverlo, maar daarna vrees ik dat hij zijn eenheid is kwijtgeraakt of heeft verlaten. Het 29ste linie werd tijdens de veldtocht ingezet langs de KW-stelling (omgeving Onze-Lieve-Vrouw-Waver), langs het kanaal Gent-Terneuzen (omgeving Doornzele), en bij de Duitse doorbraak over het Schipdonkkanaal tussen Ronsele en Ursel. Bij de capitulatie bevond het regiment zich in Sint-Joris (Beernem). Daags voordien (27 mei) was de 5de Compagnie toegevoegd aan de 1ste Compagnie, die zware verliezen had geleden voor Ursel. De Leie komt in de geschiedenis van het 29 Li niet voor.
eaw458 schreef:Tim,

Hartelijk dank voor de verduidelijking. Was niet op zoek naar grote heldendaden hoor, en verbaast me niks dat net als zovele anderen er een verhaal van verlorenlopen lijkt achter te zitten.

Zal eens wat verder rondneuzen naar de historie van het 29 Li.

Walter
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”