"Gestorven voor België"

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

"Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Tijdens de 18-daagse veldtocht en wellicht ook erna, stierven burgers door het oorlogsgeweld. Bij sommigen staat in de overlijdensakte "Gestorven voor België". Zo geschiedde bv bij een jonge vrouw die gedood werd tijdens een Duitse luchtaanval op 11 mei 1940, of bij een jongeman die - wellicht als vluchteling - stierf in de omgeving van Calais in de tweede helft van mei 1940. Wie was gemachtigd om dit toe te voegen aan de akte? Bestonden hier regels over? Was dit enkel mogelijk indien de burger zich voorafgaandelijk aan diens overlijden, verdienstelijk had gemaakt voor het leger of zijn/haar medeburgers? Waren hier voordelen aan verbonden voor de familie van de overledene? Kortom, kan er iemand zijn/haar licht hierover eens laten schijnen?

Het War Heritage Institute is op zoek naar de graven van gesneuvelde Belgische soldaten en verzetsstrijders. Horen deze mensen hier ook bij?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door jef »

Dag Bram,
Wat " Gestorven voor België" betreft heb ik nog geen overlijdensakten gezien van WOII. Heb er ook nog niet naar gezocht. Misschien moet ik dat eens doen. Wel heb ik een tijdje meegeholpen aan de Namenlijst van IFF Ieper.Van IFF kreeg ik toen documenten getekend van de rechtbank Eerste Aanleg dat ik de overlijdensakten mocht raadplegen. Het was toen immers nog geen 100 jaar geleden dat een heleboel slachtoffers vielen toen ik het onderzoek uitvoerde.
Het statuut van oorlogsslachtoffer "Gestorven voor België" werd bekrachtigd door de besluitwet van 17 juli 1918. Deze wet werd gestemd door de regering in ballingschap Cooreman ( 1 juni-21 november 1918) en onder de bevoegdheid van de ministers van justitie en van Oorlog Henri Carton de Wiart en Generaal Armand Deceuninck. Met deze wet wou de regering respect en erkentelijkheid onderstrepen voor al degenen, burgers en militairen, die tijdens het verloop van de oorlog hun leven voor België hadden gegeven.
Dus normaal moest die wet opnieuw gestemd worden……Heb nu eventjes zitten zoeken met google en ik denk dat je hier hulp zult aan hebben: http://www.dekamer.be/digidoc/OCR/K2004 ... 041032.PDF
Hoe het zit met raadpleging van overlijdensakten weet ik niet.
Wat de verliezen van de Weerstand betreft: toevallig ben ik met iets bezig en zag dat in Evere ( blok 15) het Archief van Geheim Leger zit. Verleden week zag ik dat de verliezen van het Geheim Leger ( alle zones) bewaard worden in doos 33. Van die andere Verzetsgroepen weet ik het niet.
succes met de zoektocht.
Jef
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

Dag Jef,

Geweldige tip. De wet van 1948 schreef blijkbaar voor dat iedere persoon die in de loop van krijgsverrichtingen door de vijand “ter dood gebracht werden”, recht had op de inschrijving van deze vermelding. Zie https://www.bibliotheca-andana.be/?page_id=193812

Een burger die aldus een gewelddadige dood stierf in mei 1940 door bevriende of vijandelijke oorlogshandelingen, werd beschouwd als ter dood gebracht tijdens een krijgsverrichting.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door canadian2nd »

Wat in dit topic past denk ik.
Een koperen (bronzen?) plaat die ooit aan de grafsteen heeft gehangen van een "onbekend militair - gestorven voor België".
Deze hangt nu aan de deur van mijn "man cave anex jeep garage"
Deze werd ooit gevonden op een rommelmarkt ...

mvg
Jan
Onbekend 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door jef »

Bram1940 schreef: 16 mar 2019 19:07 Dag Jef,

Geweldige tip. De wet van 1948 schreef blijkbaar voor dat iedere persoon die in de loop van krijgsverrichtingen door de vijand “ter dood gebracht werden”, recht had op de inschrijving van deze vermelding. Zie https://www.bibliotheca-andana.be/?page_id=193812

Een burger die aldus een gewelddadige dood stierf in mei 1940 door bevriende of vijandelijke oorlogshandelingen, werd beschouwd als ter dood gebracht tijdens een krijgsverrichting.

Groeten,
Bram
Een burger die aldus een gewelddadige dood stierf in mei 1940 door bevriende of vijandelijke oorlogshandelingen, werd beschouwd als ter dood gebracht tijdens een krijgsverrichting Inderdaad, zo was het toch tijdens WOI. Voorbeeld in mijn dorp werden burgers gedood door Brits artillerievuur, deze slachtoffers kregen eveneens dit statuut. Nabestaanden kregen financiële steun. Het zal waarschijnlijk voor de tweede wereldoorlog ook zo zijn.
Mijn grootmoeder bleef in het bombardement in Kortrijk van 21 juli 1944. Ik heb nooit de overlijdensakte gezien, maar lang geleden heb ik daar een PV van gezien en ik weet dat mijn grootvader daar financiële steun voor kreeg. Het was niet veel... een pleister op de gapende wonde.
Jef
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

Bedankt.

Zulke zaken zijn vermoedelijk niet bijster bekend. In onze gemeente wordt bij het dodenappel steeds vermeld of iemand stierf voor België op basis van die inschrijving. Het zijn dan halve helden in plaats van slachtoffers van het oorlogsgeweld. Wellicht weten die mensen zelf niet wat deze vermelding juist inhoudt ...

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

De gegevens van het geheim leger liggen inderdaad in blok 15, maar zijn niet vrij toegankelijk. Van de andere verzetsgroepen zijn deze gegevens verspreid of verloren gegaan. Je kan wel de erkenningsdossiers opvragen voor erkende verzetslui in blok 6c.

Mvg,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

canadian2nd schreef: 16 mar 2019 19:39 Wat in dit topic past denk ik.
Een koperen (bronzen?) plaat die ooit aan de grafsteen heeft gehangen van een "onbekend militair - gestorven voor België".
Deze hangt nu aan de deur van mijn "man cave anex jeep garage"
Deze werd ooit gevonden op een rommelmarkt ...

mvg
Jan

Onbekend 2.jpg
Jan,

Vermoedelijk ontvreemd op een begraafplaats...

Ik heb al dergelijke platen tegen de zerk zien staan op een militaire begraafplaats. Vermoedelijk ooit gelost of klaar gezet voor restauratie ... Ik meld dit steeds aan het NIOOO als ik zoiets zie.

Een tijdje geleden werden zo tientallen zerken beschadigd om die koperen platen ... erg respectloos. Ik dacht dat er een artikel van op dit forum stond.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door canadian2nd »

Ik vermoed dit ook Bram maar ik heb deze plaat al meer dan 15 jaar in mijn bezit.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door Bram1940 »

Jan,

Ik wist niet dat ze dezelfde platen gebruikten voor de gesneuvelden van 1940. Bestaan er ergens cijfers over bewaarde graven van Belgische gesneuvelden van mei 1940 met de plaats van het graf?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: "Gestorven voor België"

Bericht door canadian2nd »

Ik zou het echt niet weten Bram, maar ik vermoed van wel. Misschien bij de diensten van het leger ?

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”