PAMAT - Antwerpen - zeeuws-Vlaanderen - Brugge

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Exemplo
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2014 19:16

PAMAT - Antwerpen - zeeuws-Vlaanderen - Brugge

Bericht door Exemplo »

Wie kan mij helpen met het volgende?

Mijn grootvader was in mei 1940 als reserve-luitenant hoofd van een colonne vrachtwagens die artillerie-stukken moest bevoorraden met munitie.(Cie of Pl?) Ik meen mij te herinneren dat hij sprak van de 'Pamat'. Is dat een gekende eenheid of afkorting?
Om welke eenheid zou het kunnen gaan en hoe was die georganiseerd? Onderdeel van een art-regiment,divisie of van een legerkorps?

Hij is er nu niet meer,maar uit mijn kindertijd heb ik het volgende over deze periode onthouden:

-De vrachtwagens waarmee ze hun opdrachten moesten uitvoeren waren allemaal opgeëiste vrachtwagens.
-In de mobilisatie moesten vele vrachtwagens een huif krijgen en herschilderd worden in militaire kleuren. Dat gebeurde in 1 van de forten rond Antwerpen (Mortsel?Boechout). Zijn colonne beschikte over 1 luchtdoelmitrailleur,blijkbaar. Maar die is in de praktijk nauwelijks gebruikt.

-Op 10 mei 1940 stond zijn colonne opgesteld aan de rand van het Rivierenhof in Deurne.Munitie 's nachts geladen in 1 van de forten rond Antwerpen.
Zijn collega stond met zijn colonne aan de andere kant van het Rivierenhof.
- Op 10 of 11 mei hadden ze een bombardement te verduren van de Luftwaffe.
- Op mijn grootvader zijn trucks vielen voornamelijk fosforbommen. De schade viel relatief mee, vooral door de moed van vele soldaten die op de trucks sprongen om fosfor-splinters van de huif van hun vrachtwagens te verwijderen en zo te vermijden dat die in brand vlogen met munitie en al.
-Aan de andere kant van het Rivierenhof waren 'echte' bommen gevallen en waren enkele slachtoffers te betreuren.
-Later op die dag was er weer luchtalarm en iedereen zocht dekking in de grachten en portalen van de huizen. Bleek het te gaan om een Belgische vlieger die ontzettend laag overkwam. Opluchting alom.
- Tijdens de nacht van 10 op 11 mei werden er patrouilles gelopen in het Rivierenhof,daar er een ware 'parachutisten' psychose heerste.
Vooral het feit dat er tijdens de nacht opeens een licht aanging op een zolderkamer op het kasteeltje in het Rivierenhof zorgde voor heel wat nervositeit. Dat licht werd door mijn grootvader, pistool in de hand, gedoofd.
-Gedurende de volgende dagen was er heel wat artillerie munitie te leveren ,en later ook gedeeltelijk terug te halen ,ten noorden van Antwerpen.
-Bij de algemene terugtocht van het Belgische leger over de Schelde reed mijn grootvader met enkele trucks door Antwerpen om zo veel mogelijk overblijvende benzine te recupereren aan de benzinestations.
-zijn trucks waren de laatsten die door de tunnel onder de Schelde reden,waarna de uitgang door de genie werd opgeblazen (Onvoldoende bleek achteraf)
Gedurende de rest van de veldtocht werd vooral munitie geleverd, en weer opgehaald, in het noordelijk deel van de provincie -Oost-Vlaanderen en ook in Zeeuws-Vlaanderen tot Terneuzen(NL).
Bij de capitulatie bevond mijn grootvader zich met zijn colonne in Brugge.
Later volgende het krijgsgevangenschap in een Oflag ergens in Duitsland ten oosten van Breslau.

Wie kan mij helpen met het bepalen van zijn eenheid en de organisatie ervan?
Bedankt.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: PAMAT - Antwerpen - zeeuws-Vlaanderen - Brugge

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

PAMat staat voor Peloton Automobile de Matériel (Autopeloton voor materiaal), volgens mij een onderdeel van het transportkorps van een infanteriedivisie (vermoedelijk de 13de Infanteriedivisie).

Er waren ook de PAMA (Pelton Automobile de Munitions d'Artillerie)...

Wat was de achternaam van je grootvader?

Je kan steeds zijn militair dossier gaan inkijken in Evere, mits dit voorafgaandelijk aan te vragen.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”