Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Hallo,
Sedert geruime tijd heb ik ietwat belangstelling voor de Belgische nummerplaten uit de motorisatieperiode (1935 - mei 1940).
Het officiële register (of een afdruk ervan) heb ik helaas nog niet kunnen vinden, al ben ik ervan overtuigd dat die destijds bestond, net zoals heden ten dage het register bestaat van de DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen).
Het hoogste nummer dat ik onder de vorm van witte cijfers op een zwart geëmailleerde plaat voorafgegaan door Belgische driekleur (i.e. onze typische militaire nummerplaten uit hogergenoemde periode) tot nu toe heb gevonden is '5692'.
Een bijzonder hoog nummer met heel wat leemte eraan voorafgaand.
Heeft iemand onder ons ooit een nummer gezien dat in die buurt ligt of zelfs hoger?
Dank bij voorbaat.
Mvg
Stefan
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door piot1940 »

Stefaan,

Op de foto's die ik heb is er niets terug te vinden in de 5000 reeks. Zelf heb ik een nummerplaat in ergens in de 4000. Maar ik zal het eens vragen op het andere forum.

m vr gr, Jean
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Beste Jean,
Die nummerplaat 5692 behoorde toe aan een 'Tracteur d'Artillerie Lourde Brossel 780B TAL Mod.1938'.
Veel van de nummerplaten in de 4.000 reeks waren van GMC vrachtwagen of FN Tri-Cars.
Grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik heb al lijsten gezien, maar ofwel gaat de nummering zo hoog niet, ofwel is er een afwijkende nummering. Het gaat dan voornamelijk om de zogenaamde speciale voertuigen, waaronder opgeëiste autocars en vrachtwagens met citerne. Heeft er toevallig iemand zo'n "speciaal" voertuig waarop de nummerplaat zichtbaar is uit de periode april - mei 1940? Ik had deze graag bekeken ten einde een beetje door de bomen het bos (en vice versa) te kunnen zien.

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Hallo,
Opgeëiste voertuigen behoorden tot een afzonderlijke nummerplatenreeks die niets te maken had met de twee registers voor de legervoertuigen, die militair waren door hun oorspronkelijke aard en opdracht : Dat van de motorvoertuigen (vrachtwagens, pantservoertuigen en andere voertuigen met meer dan twee wielen) en dat van de motorfietsen (moto's met of zonder zijspan). De tri-car werd als motorvoertuig beschouwd omdat het uit 1 stuk bestond in tegenstelling tot de motorfiets met zijspan waarvan de side-car kon verwijderd worden en aldus een moto-solo werd.
VG
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Dag Stefan,

Vermoedelijk heb je het dan over de voertuigen met een R- of Z-nummerplaat. Ik vermoed echter dat er nog andere combinaties in voege waren.

Opgeëiste bussen en/of citernewagens waarop de nummerplaat duidelijk zichtbaar zijn zouden een licht moeten werpen hierop.

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Dag Bram,
Ik heb mij nooit geconcentreerd op opgeëiste voertuigen. Heb hier of daar wel een foto van zo'n voertuig, maar de logica of de manier van nummers toekennen is voor mij blank terrein.
Wel een klein detail, maar leuk om weten (door mijn pa aan mij verteld.)
Hij herinnert zich heel goed de mobilisatieperiode en hoe fietsen en automobiles opgeëist werden.
Sommigen kregen een laagje kaki lak en een netjes geschilderde kokarde.
Anderen waren nog in hun oorspronkelijke burgerlijke kleur en hadden een kokarde uit papier.
T.t.z. een vierkantig wit stuk papier met in het midden een kokarde. Die werd dan meestal aan de binnenzijde van de voorruit gekleefd.
Mvg
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Beste Stefan,

Heeft u in uw uitgebreid foto-archief van voertuigen toevallig geen foto's van citernewagens gebruikt door het Belgisch leger?

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Hallo Bram,
Ik denk het niet. Er waren er bijzonder weinig en voor zover ik weet enkel bij de luchtmacht.
Landmacht werkte met brandstofkanisters voor de bedeling van brandstof.
Er was ook voorzien dat getankt werd aan burgerlijke stations middels opeisingsbriefjes.
Waarschijnlijk werden wel hier en daar citernewagen opgeëist maar in mei 1940 gingen de foto's door de Duitsers genomen meestal richting indrukwekkende of interessante onderwerpen. Krijgsgevangenen, artillerie, de zwaardere voertuigen, bunkers...
Mss heb ik er hier of daar wel eentje zitten en dan zal ik niet nalaten hem hier te posten.
Grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Dag Stefan,

Ik heb een lijst waarop toch aardig wat citernewagens (Minerva, Studebaker, Oldsmobile, Opel Blitz, Auto-Traction, Chevrolet, Fordson, International, Citroen, GMC, Diamond T, Brossel, De Soto, FN, Bedford, Volvo, Indiana) en autocars (Miesse, Minerva, GMC, Chevrolet, Willems, Dodge, Auto-Traction, Studebaker, Ford, Bedford, Volvo, International, Fargo, Opel Blitz, Reo, Diamond T, M.A.N., Ciroen, Magistral, Liberty, Brockway, Renault) staan. Het gaat om lijsten van de Commissie van Aankoop der Opgeëiste Automobiele Voertuigen (C.A.O.Au.Vt. of in het Frans C.A.V.A.R.) van april 1940. Blijkbaar moesten al deze voertuigen toch een nummerplaat met R of Z krijgen. Alleen is de vraag of dit tijdig in orde kwam gezien de korte tijdspanne.

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

zal wel juist zijn, maar zoals ik zei... weinig aandacht aan besteed omdat mijn focus steeds naar het khaki materiaal ging (gaat)
Zal er aan denken als ik door mijn foto's ga.
Grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

OK, bedankt.

De richtlijnen waren dat al deze voertuigen zo spoedig mogelijk in het kaki moesten gezet worden. Gebrek aan verf heeft tot heel wat vreemde capriolen geleid, zoals half overschilderde voertuigen etc.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door piot1940 »

Bram, Stefan,

Als ik dat hier allemaal lees dan zie ik daar toch heel wat potentieel in om daar een website over te maken.
Jullie zouden daar toch wel iets heel goeds kunnen over maken: De Belgische militaire voertuigen in de periode 1937 - 1940, militair en opgeëist.
Een project voor in de toekomst?

even een link naar een gelijkaardig onderwerp: http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=20&t=4426

m vr gr, Jean
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Beste Jean,
Tijd, tijd, tijd...! Ik zit nu al verzopen en noodgedwongen veel te vaak en te lang aan dat duivels tuig dat ze een computer noemen. LOL
Trouwens, een vriend van mij is al circa 15 jaar bezig met het opstellen van zo'n lijst en dit op basis van beeldmateriaal of officiële geschreven bronnen. Aldus heeft hij al meer dan 3.000 nummerplaten aan een voertuig kunnen linken.
De meeste nummerplaatblokken zijn gekend. Ik zeg zo maar iets fictief : 3601 t.e.m. 3740 bvb voorbehouden voor een reeks GMC Mod.38 vachtwagens. Die aankoopblokken hebben we quasi (vooral hij) geïdentificeerd. Maar hij gaat verder en bevestigd een nummerplaat versus vtg pas wanneer er daadwerkelijk bewijs van is.
Ook is het zo dat bepaalde nummerplaten aan een ander voertuig werden toegekend wanneer het oorspronkelijk voertuig geschrapt werd door totaalverlies ingevolge een ongeval of door declassering. Hij noteert ook dat netjes.
Tenslotte wordt ook het 'leven' van het voertuig genoteerd. Een T.13B1 bvb die van de Grpt. Ch.A. overgeheveld werd naar het 1 Ch.A. en nadien bvb bij het 3 Ch.A. terechtkwam.
Ik ben quasi zeker dat in de toekomst wel iets van zijn hand zal verschijnen. Het is echter een monikkenwerk dat nog niet helemaal klaar is.
Grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Dag Stefan,

Mij interesseren voornamelijk de lotgevallen van de Belgische Latils (KTL M2TL6, etc.) voor de (rijdende) artillerie en de Sarolea's 37T6M, 38T6M en 39T6M. Het helpt als je er zelf eentje hebt om te restaureren (een Sarolea dan). Van de Latil heb ik al zeer prachtige foto's uit je collectie gezien. Van Sarolea weet ik niet of je foto's hebt. Van het cavaleriekorps heb ik ook enkele lijstjes met nummerplaten, gelinkt aan merk, type en eenheid.

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Dag Bram,
Ja, dat zijn de voertuigen die mij het meest boeien. De verschillende types Latil, de Kégresse half-tracks (FN en Minerva), de vrachtwagens, de Brossel TAL, onze FMH,...
De foto's 1935-1940 hebben mij steeds geboeid en zijn een levenswerk. Net als een puzzel met een paar duizend stukjes die je stap voor stap probeer in elkaar te steken.
Sarolea's zijn zeldzaam op foto, maar ik heb er wel een aantal.
Grtjs
Stefan
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Bram1940 »

Grote jongens en hun speelgoed ...
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Ik zal eens navragen bij mijn vriend die de nummerplaten registreert welk het hoogste nummer is dat hij kent voor de motorvoertuigen en ook het hoogste nummer bij de motorfietsen.
Grtjs
Stefan
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door stefan »

Zonet wat info ingewonnen :
Hoogste nummerplaat voertuigen :
5692 : Brossel TAL
Daaronder
4782 : Brossel TAL
4636 : Ziekenwagen (merk/type = te identificeren)

Motorfietsen :
5982 : Sarolea
5741 : Gillet

Grtjs
Stefan
Moto AB-BL
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 nov 2011 01:17

Re: Zoektocht hoogste nummer op AB-BL nummerplaat.

Bericht door Moto AB-BL »

Voorlopig hoogste nummer van een Gillet is deze van een "720" type AB372, nummer 5774.
Ik identificeerde ook reeds eenzelfde voertuig met een vermoedelijk nummer 5790.

Met motorgroet
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”