Medailles grootvader

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Medailles grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Ik heb van mijn grootvader een medaille of 5 gekregen toen hij stierf. Ik weet wat ze betekenen, echter heb ik 2 vragen. Op het lint van de overwinningsmedaille staan precies 2 kleine zwaarden, kan iemand mij zeggen wat dat betekend?

Tevens 21 gekruisde sabels op de veteranenmedaille van Leopold 3. Weten jullie wat deze betekenen?

Ik heb tevens nog een vraagje, kan ik op de een of andere wijze nagaan of hij nog andere medailles gekregen heeft? Dit omdat ik nergens de krijgsgevangene medaille terug vindt , maar hij wel in een stalagkamp gezeten heeft. Tevens heeft hij ook 2 NVOK medailles. Dus vermoed ik dat hij toch een krijgsgevangene medaille moet gekregen hebben?


Alvast bedankt

David
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Medailles grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Hij had ook de:

De FNAPG - NVOK Herinneringsmedaille 1945 -1990 (Krijgsgevangenen)
De FNAPG - NVOK Herinneringsmedaille 1945-1995 (Krijgsgevangenen)
Medaille Belgisch Labor Valorem

Is het dan niet logisch dat hij de krijgsgevangenenmedaille zou gekregen hebben?

MVG

David
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Medailles grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Ik heb ondertussen een antwoord op mijn vraag of hij de krijgsgevangenen medaille zou moeten hebben en het antwoord is ja. Op zijn kaart van krijgsgevangene staat dat hij een had met een baret. Spijtig genoeg zal mijn neef deze gekregen hebben bij het overlijden van mijn grootvader. Dus zal ik deze moeten aankopen, want hij was niet zo geïnteresseerd in het verleden van mijn grootvader en heeft deze verkocht wat ik enorm jammer vind.

Kan iemand mij zeggen hoe zo een baret eruit ziet? Gaat het om zo een klein balkje of eerder zo een grote balk?

Als iemand eentje verkoopt, ben ik geïnteresseerd!!

P.S. sorry voor het verkeerd posten van mijn onderwerp, ik moest deze gepost hebben bij medailles.

MVG

David
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”