Voorwacht 10Kie te Beverlo

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
willyDB001
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2014 21:29
Locatie: Rotselaar
Contacteer:

Voorwacht 10Kie te Beverlo

Bericht door willyDB001 »

Ik heb in een doos met familiefoto's een foto teruggevonden ivm "de voorwacht der 10 Kie te Beverlo".
De tweede persoon van links is duidelijk mijn vader (Franciscus Ludovicus De Baerdemaeker).
Hij diende bij de grenadiers (vermoedelijk 1ste regiment); hij was van klas 39.
Zou dit een foto van tijdens de mobilisatie kunnen zijn?
Wie heeft er meer informatie over?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Voorwacht 10Kie te Beverlo

Bericht door eaw458 »

Dag Willy,

Als je vader tot de Klas 39 behoorde, mag je er zeker van zijn dat hij bij het 1ste Regiment Grenadiers binnengegaan is. Dat was tot augustus 1939 het enige actieve regiment en was de juiste plek voor nieuwe miliciens bestemd voor de Grenadiers. De Klas 39 werd bij de mobilisatie ook in regel behouden bij zijn actief regiment.

De 6de Infanteriedivisie, waartoe het 1Gr behoorde, is tijdens de mobilistieperiode nooit in het Kamp van Beverlo geweest. Allicht omdat de jongste klas er net zijn kampperiode had doorgebracht en een nieuwe opfrissing niet nodig werd geacht.

De 10de compagnie was trouwens een fuselierscompagnie.

Een samenvatting van de mobilisatieperiode en Achttiendaagse Veldtocht van het 1ste Regiment Grenadiers kan je op mijn pagina lezen: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/1e+Grenadiers

Moest je deze foto, of andere foto's van de vader, willen bijdragen aan de pagina over het 1Gr, zou ik je steeds dankbaar zijn. Emailen kan naar 18daagseveldtocht@gmail.com en bij alle foto's komt een referentie.

Alvast hartelijk dank.

Met beste groeten,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”