mei 40 en de spoorwegen

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

mei 40 en de spoorwegen

Bericht door georges-cdl »

Had de ABL ook eigen locomotieven en wagons in mei 40 ?
Ik denk aan de Kazerne Bauwin in Hoogboom en de Bataljon Spoorwegen.

Of alleen kontrakten met de NMBS ?
Quid NMBS personeel, waren deze tijdelijk onder militair statuut (zoals achter de Ijzer/WO1) ?

Daarover is er weinig geschreven...
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door Walesha »

Het Belgische leger beschikte zeker over eigen spoorwagons en volgens mij hadden ze ook eigen loc's.
Veel bijzonderheden daarover vind je idd zo goed als niet maar misschien kan je je vraag hier eens stellen:

http://www.hgbtf.net/index.php?sid=f6fe ... 1cbfe249fb
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door eaw458 »

Ik heb daar nochtans wel een paar pagina's over bij elkaar geschreven:

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... Spoorwegen
-> "Movement Control" voor spoorverkeer

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... wegtroepen
-> Genietroepen

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... n+Telefoon
-> "Gemilitariseerd" (niet gemobiliseerd) personeel van de NMBS, NMVB, RTT, etc onder militaire directie

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... organismen
-> Evacuatie per spoor van zieken en gewonden

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/Magazijnstation
-> Bevoorrading per spoor van de intendance

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/Groot+Legerpark
-> IVde groep was een depot op wagons

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... artillerie
-> IIde groep was spoorweggeschut

Het leger had bijlange niet zoveel eigen wagons voor normaalspoor; die werden gewoon opgevorderd vanaf 1939 via wetgeving ipv contracten. De geneeskundige evacuatietreinen waren bvb speciale personenwagens van een type voor dubbel gebruik die de NMBS in vredestijd gebruikte en dan omgebouwd werden. Ik heb ook wagonnummers in documenten van het magazijnstation teruggevonden, en een spoorkenner vertelde me dat dat gewone goederenwagons van de NMBS waren. Ik de treinen met spoorgeschut reden dan wel wagons van het leger mee.

Loco's waren er dan wel. Bij het Reg Spoorwegtroepen voor de opleiding; en in het depot van Zedelgem was ook een rangeerloc op normaalspoor bvb. Voor alle ander verkeer, zoals bvb de spoorwegkanonnen, evacuatie- en bevoorradingstreinen, werden gewoon loco's van de NMBS gebruikt.

En dan mag je ook het tramverkeer niet vergeten. Zowel goederen als manschappen zijn in mei 40 per tram vervoerd, vaak zelfs op lange afstand. En het depot van Meerdaal bvb had een eigen smalspoornet en een aansluiting op meterspoor voor de boerentram naar Leuven.

Het leger had natuurlijk ook nog smalspoormaterieel, zowel vast in kampen en kazernes als mobilel via het systeem Decauville, maar dat heeft in mei 1940 geen rol gespeeld.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door georges-cdl »

Dank W² !

Een klein maar belangrijk onderwerp de spoorweg... de links naar de super "18daagse veldtocht website" (oei, had niet goed gekeken...) zullen mij op het goede spoor zetten, hé !
Het meeste zal ik gedetaillerd vinden in het CDH ?
En cfr spoorwegen, zijn er zeker veel foto's te vinden daar achter het front...

Heb mij ook lid gemaakt van de http://www.hgbtf.net/index.php

En ook de verbindingen (normaalspoor, metriekspoor en .06m spoor) tussen de militaire lokaties en de buurtspoorwegen zijn niet te vergeten (munitie depots (Houthulst, Eekloo, Zedelgem), kampe (Brasschaat, Beverloo, Elsenborn), ...).

Bezigheid dus ! ;)

Fijn weekend
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door eaw458 »

Wel... op het CDH zit ter zake zo goed als niks van 1939/40 zelf. Nog geen half dozijn documenten. Het weinige dat er wel zit zijn de gekende getuigenissen van 1945-1950, maar die lopen ook niet dik. Hoe ouder de reserveofficieren, hoe minder ze goesting hadden om na de oorlog nog maar eens alles op papier te zetten... ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door georges-cdl »

oei... :shock:

Daarvan ben ik verbaasd !
Ik dacht dat ze o.a. de eenheden rapporten hadden van de 18daagse veldtocht ?

Eventueel het dossier van elke officier raadplegen met de hoop van iets te vinden...
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: mei 40 en de spoorwegen

Bericht door eaw458 »

De documentatie bewaard in Evere ivm 39/40 is een combinatie van originele documenten uit die periode, en getuigenissen opgevraagd door defensie bij de betrokken officieren tussen 45 en 50. Dat laatste om het tekort aan originele documenten te compenseren. De hoeveelheid van beide wisselt sterk. Wie na de oorlog nog een carrière bij defensie voor zich had, schreef veel. Ook sommige reservisten deden hun best, maar er waren er genoeg die het allemaal niks meer kon schelen en nooit antwoordden. En zo liepen er precies veel rond bij de steuneenheden... ;)

Mail me eens op 18daagseveldtocht@gmail.com en vertel me eens wat je precies zoekt - ik heb van alle documenten ter zake foto's.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”