Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Op 16 mei 1940 werd de Gen-Maj Deguent aangesteld als commandant van de genie verantwoordelijk voor de overstromingen te Nieuwpoort. Deguent was tot aan die datum commandant van de 1ste Groepering Hulptroepen van het Leger en eveneens geniecommandant van de K.W. Stelling.

Weet er ook iemand in welke mate ons leger ook echt innudaties uitvoerde in de regio Nieuwpoort in mei 1940?

Ik heb zo'n vermoeden van niet, aangezien die aanstelling niet heel veel vroeger kwam dan de beslissing om een herhaling van de weerstand aan de Ijzer te laten varen.

Wie weet meer?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door rewdco »

eaw458 schreef:Hallo,

Weet er ook iemand in welke mate ons leger ook echt innudaties uitvoerde in de regio Nieuwpoort in mei 1940?

Ik heb zo'n vermoeden van niet, aangezien die aanstelling niet heel veel vroeger kwam dan de beslissing om een herhaling van de weerstand aan de Ijzer te laten varen.

Wie weet meer?

Met dank,

Walter
Dag Walter,

Ik heb nog nooit foto's gezien van overstromingen rond Nieuwpoort in mei 1940, al is dit natuurlijk geen bewijs dat er geen geweest zijn...

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door georges-cdl »

Vele boeken en rapporten gelezen over mei 40 maar geen spoor van effektieve overstromingen.
Alles ging zo snel dat er daarvoor geen tijd genoeg was, denk ik ?
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door piot1940 »

Eens vragen aan de lokale heemkundige kring. De overstromingen kunnen gewoon een natuurlijke oorzaak hebben: regenval.
Ik heb daar een kennis die kontakten heeft in de lokale heemkunde en zal het eens navragen.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door canadian2nd »

Hallo Jean !
er zijn wel degelijk innundaties uitgevoerd in de Westhoek maar dan vooral in De Moeren (zowel de Belgische als de Franse). In zijn boek "Veurne onder vuur" is er door Wilfried Pauwels een kaartje geplaatst met de overstromingen rond Veurne en in Noord-Frankrijk.
Deze onderwaterzettingen worden nooit en nergens in vermeld, maar dit was ook één van de redenen waardoor de Duitse Panzertroepen "halt hielden voor Duinkerke". Ze konden namelijk niet doorstoten wegens het water en er was slechts een beperkte doorgang mogelijk.
In 1944 was het weerom van datje : de streek rond Veurne - Bulskamp - Steenkerke en De Moeren werd deze keer door de Fritzen blank gezet. Ook alle bruggen op het kanaal Nieuwpoort - Veurne - Duinkerke vlogen nogmaals de lucht in.
Ik neem zo snel mogelijk een foto van het kaartje uit dit boek en zet het op het forum.

mvg

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door canadian2nd »

Hier de kaartjes.
De auteurs waren er zich waarschijnlijk niet van bewust dat er tussen de Franse en Belgische Moeren geen "barrière" bestaat en dat ook de Belgische Moeren onder water moeten hebben gestaan. De scheidingslijn van het afvloeiingsgebied van de Bergenvaart en het kanaal Veurne - Nieuwpoort situeert zich te Veurne. De ene kant loop af naar Duinkerke en de andere kant naar Nieuwpoort. Vandaar ....
Er vonden twee grote gevechten plaats : 1 aan Het Zwaantje en de andere te Veurne aan Het Sasje met vele slachtoffers (op het oorlogskerkhof van Veurne lagen meer dan 300 doden begraven tot in 1948 - daarna werd dit oorlogskerkhof ontgraven en de stoffelijke resten van de soldaten werden overgebracht naar Lummen)
De auteurs vermelden deze "Belgische" overstromingen niet daar er waarschijnlijk geen gegevens over bestaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door rewdco »

Ergens in de Moeren...

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
270eRI
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2017 11:42

Re: Overstromingen regio Nieuwpoort mei 1940

Bericht door 270eRI »

De 60ste Franse divisie opende op 28 mei 1940 de sluizen van de IJzer (Nieuwpoort Diksmuide) niet. Verschillende mislukte pogingen. Ze hadden geen tijd omdat de Duitsers arriveerden. Tervaete was niet overstroomd
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”