Mijn herinneringen als gewoon soldaat

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Mijn herinneringen als gewoon soldaat

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Vandaag per toeval een boekje ontleend uit de plaatselijke bibliotheek met als titel "Mijn herinneringen als gewoon soldaat" van August De Ceuster oorspronkelijke titel was "Als de klokken luiden"). De Ceuster was als milicien opgeroepen (naar eigen zeggen) bij de Lansiers. Tijdens de mobilisatie komt hij bij het vijfde eskadron van het 2 Gidsen terecht, waarmee hij de veldtocht beleeft. Hij beschrijft in enkele woorden de verveling tijdens de mobilisatie (zijn eenheid kantonneerde even in een kazerne in Leuven - mogelijk de Sint-Maartens- of de Tarweschoofkazerne) en de ontreddering die zich soms meester maakte van de soldaten die zich in een uitzichtloze situatie waanden tijdens de veldtocht. De strijd in en om Zelzate wordt meer toegelicht (p. 59-69 ofwel 10 pagina's op de 32 die handelen over de veldtocht zelf, wellicht om te benadrukken welke indruk de strijd op hem naliet). Ook de namen van enkele gesneuvelden komen aan bod op p. 70 (geschreven als Spies, Seghers, Dumont, Van den Berghe en Dhaeseleer). Alle namen zijn terug te vinden in de lijst op de wiki van Walter.

De auteur schrijft zelf dat de lezer zich niet moet verwachten aan een verhaal in geuren en kleuren. Soms schrijft hij zelf dat je sommige dingen niet kan beschrijven, dat je ze zelf moet gevoeld hebben. Toch, denk ik, is het een goede weergave van hoe vele jonge kerels zich toen moeten gevoeld hebben.

Wie het boekje wil lezen (trek een avond ervoor uit), kan zoeken op ISBN 90 289 9947 7. Uitgever was De Nederlandse boekhandel.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Mijn herinneringen als gewoon soldaat

Bericht door eaw458 »

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mijn herinneringen als gewoon soldaat

Bericht door Bram1940 »

That's it!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Mijn herinneringen als gewoon soldaat

Bericht door eaw458 »

Wat me na het lezen van dat boek ondermeer bij bleef, was:

(a) De gebrekkige bevoorrading aan benzine door de militaire keten, zelfs al van bij de aanvang van de veldtocht en binnen de structuur van een cavaleriedivisie
(b) De verhouding officieren - onderofficieren die alleszins niet veel weg had van modern leiderschap en leek te lijden onder gebrek aan vertrouwen, misplaatste afstandelijkheid en het klassenverschil


Zo heel veel is er door Vlaamse militairen van de troep / onderofficieren na de oorlog niet gepubliceerd. Ik ken er zelf nog een drietal mooie:

Meulenijzer, V., 1941, Gevangen! Vier dagen oorlog aan t' Albertkanaal. Vier maanden in het Stalag, Brussel: Ignis

-> 38ste Linieregiment; mooie getuigenis van de verwarring aan het Albertkanaal en een representatief voorbeeld van de korte krijgsgevangenschap in Duitsland van een Vlaams milicien bij een Duitse boerenfamilie

Afbeelding



Van Laer, J., 1945, Vuur over 't Land: naar het oorlogsdagboek van St. De Rijck, Brussel: Kajottersuitgaven.

-> 1ste Cyclisten; met een sterke KAJ 'Vlaamse Katholieke Jongens onder mekaar' invalshoek

Afbeelding



Van Heddegem, F., 1941, Oorlogsdagen: van Albertkanaal tot Schipdonsche Vaart, Ronse: Drukkerij Gobbeert

-> Een Sgt van het 22Li; en voor zijn tijd een hele goede getuigenis met een pakkend relaas van de evacuatie van de Versterkte Positie Antwerpen en de latere gevechten aan het Schipdonkkanaal.

Afbeelding


Al deze duiken af en toe op in tweedehandszaken of vind je wel via abebooks.fr of livre-rare-book.com

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”