Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

In het oorlogsdagboek van een kapitein van het Britse 2nd Battalion The Gloucestershire Regiment kwam ik zonet een bijzonder vreemde anecdote tegen over een detachement Belgische genietroepen:

Afbeelding
Afbeelding

In het kort verwoord, bij hun aankomst te Ath krijgen de Britten te horen dat op een nabijgelegen landgoed een Belgische graaf en officier zou aangekomen zijn met Nazi-sympathieën er er een detachement gewapende mannen klaarhoudt voor sabotage-acties.

Bij controle blijkt het om een genie-officier te gaan die na terugtocht van de dekkingsstelling aan de Belgisch-Duitse grens met zijn militairen naar zijn eigen woonst te Ath getrokken was. De verslaggever maakt melding van de medailles op de borst van de man wat laat vermoeden dat het om een veteraan uit WO1 gaat.

Wellicht lag Ath wel min of meerop de marsroute van deze eenheid en werd er geen grote omweg gemaakt bij de terugtocht die voor troepen van de oostgrens in grote mate via Namen en Charleroi verliep, maar het is toch opmerkelijk dat deze Mijnheer de graaf zijn mannen mee naar huis nam om eens goed in zijn eigen bed te gaan slapen.

Ook opmerkelijk is dat de man slechts onderdak wou bieden aan 12 Britse officieren en geen troep in zijn huis wou. De Britten hadden daar dan nog veel geduld mee ook.

Heeft iemand enig idee om welke eenheid en graaf / officier het ging?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door eaw458 »

Dank je wel voor de tips, Niko.
Vestingjager schreef:Ik vond gegevens over drie kastelen in de omgeving van Ath, waarvan Chateau de la Berliere toebehoorde aan de Compte d'Oultremont. Eén van zijn familieleden sneuvelde als officier in mei 1940 te Wervik, dus weinig waarschijnlijk.
Luitenant Antoine d'Oultremont - officer bij de Groep Cyclisten van de 17ID. De groep is niet in die omgeving gepasseerd.

Er was ook Commandant F. d'Oultremont - bevelhebber van de Iste groep van het 5A uit Namen. Zijn terugtocht zou dan wel weer via Charleroi en Henegouwen verlopen. Maar het is dan weer minder waarschijnlijk dat die met een deel van zijn mannen naar huis zou getrokken zijn. En past ook niet in de Belgisch-Duitse grens deel van het verhaal.
Vestingjager schreef: Een ander is het fameuze kasteel van Beloei, maar dat behoorde toe aan de Prince de Ligne, een hevig patriot, dus ook niet zo waarschijnlijk.
Er liep een handjevol prinsen van die familie in ons leger rond in mei 1940. Bij mijn weten niet bij de genie...
Vestingjager schreef: Het laatste is het kasteel van Moulbaix, dat toebehoorde aan de familie de Chasteler de Moulbaix en later aan de compte d'Ursel. Deze laatste familie verloor veel familieleden in de strijd met de Duitsers, dus dat sluit hen ook uit.
Zal eens achter offcieren met die naam gaan zoeken.
Vestingjager schreef: Allemaal zeer vreemd, dit verhaal.....
Inderdaad. Al zal dat Duitsgezinde wel een waanbeeld van de plaatselijke bevolking zijn. In alle geval bleken de Britten wel niet gerust in de aanwezigheid van een hoopje Belgen op hun communicatielijn.

Onze Britse officier spreekt ook van een dorpje op 6 Mijl (~9Km) van Ath.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door Bram1940 »

Dag Walter,

Was het gros van het BEf niet opgesteld langs de KW-linie rond 14 mei? Zou die man werkelijk Ath bedoelen? Waarom dan overal een punt tussen de letters?

Ook eigenaardig dat een genie-eenheid die op 14 mei aan de grens opgesteld stond op 14/05 zich zomaar kon terugtrekken naar Ath. Slechts een paar bedenkingen.

Misschien weet men meer in het geniemuseum van Jambes ...

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Dag Walter,

Was het gros van het BEf niet opgesteld langs de KW-linie rond 14 mei? Zou die man werkelijk Ath bedoelen? Waarom dan overal een punt tussen de letters?

Ook eigenaardig dat een genie-eenheid die op 14 mei aan de grens opgesteld stond op 14/05 zich zomaar kon terugtrekken naar Ath. Slechts een paar bedenkingen.

Misschien weet men meer in het geniemuseum van Jambes ...

Groeten,
Bram.
Ik had er maar een stukje uitgeknipt - Ath is plausibel als je naar de data voordien en nadien kijkt en staat op dezelfde pagina ook correct gespeld. Niet vergeten dat de BEF ook in de diepte ontplooide en van de KW tot aan de Franse grens zijn 'lines of communication' bezette. 2nd Glosters behoorde tot de 145th Brigade die zo gebruikt werd.

14 mei voor een terugtocht tot Ath sluit ik ook niet uit. Ik denk maar bvb aan de genie die aangehecht waren bij de dekkingsstelling van het IIIde legerkorps en op 10 mei nog voor vijf uur al weggestuurd was uit de streek tussen Luik en de grens.

Wat ik nu ook wel juist denk is dat het even goed om hulptroepen kan gaan - de weinige detachementen aan de grens werden ook holderdebolder doorgestuurd.

Ga wel eens het geniemuseum proberen - dank je, Bram

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Uiteraard was er een opstelling in de diepte bij het BEF. Ik had onvoldoende documentatie bij de hand om uit te maken of die eenheid zich in Ath kon bevinden. Het zal een zoektocht zijn naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Zoals je weet waren er enorm veel misverstanden tussen de Belgen en de andere geallieerden.

Zo zou een verbindingsofficier van het Cavaleriekorps een tijdje in Leuven vastgehouden geweest zijn door de Britten omdat ze die man niet vertrouwden.

Daarnaast bestaan ettelijke getuigenissen over parachutisten- of spionnenjacht. Zowat iedereen leek verdacht. "Geruchten" waren al snel "getuigenissen".

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door eaw458 »

Ja, en had er niet bijgestaan dat er talrijke Belgische soldaten van die man zijn eenheid op zijn landgoed ingekwartierd waren had ik er ook gewoon overgelezen als een geval van spionitis.

Nu ja, aan de KW is er nog een annecdote van een eenheidscomd die zijn commandopost bij hem thuis installeerde. De naam van het regt ontglipt me alleen even...

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Welke Geniesoldaten te Ath op 14 mei 1940?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Kijk anders eens op http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Or ... 40_NLa.htm wie er in Ath zat voor de oorlog? Gezien de regionale recrutering ... De officieren zullen wel in de buurt verbleven hebben.

Groeten,
Bram.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”