Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisatie?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisatie?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Sdt Thomassen was een wielrijder bij ons Bataljon Grenswielrijders Limburg en kwam om in Bunker N op de brug van Veldwezelt op 10 mei 1940.

In zijn dossier zag ik iets heel vreemds...

Hij behoorde tot de klas 38 van het 11Li en werd dan ook bij de mobilisatie onder de wapens gehouden bij dit regiment. In oktober 1939 tekende hij een contract voor drie jaar als diensthernemer en ging over naar het Bon CyF Lim.

In februari 1940 wordt zijn dienstverbinternis verbroken en blijft hij onder de wapens als milicien van de klas 38 bij de zelfde eenheid.

Achter het hoe en waarom van deze financieel nadelige overstap heb ik het raden...

Wie weet meer?

Dank je wel,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisati

Bericht door tsjokke »

Als hij als diensthernemer terecht kwam bij de grenswielrijders- een elite eenheid met strenge toelatingsvoorwaarden- moet hij dus aan alle vereisten voldaan hebben.Een rare voorwaarde was ongehuwd zijn en de eerste drie jaren niet huwen.(Ref:Grensfietserseenheid Lanaken van J Cuyvers)
Misschien heeft hij toch willen huwen,heeft hij toestemming verkregen, maar is hem wel het statuut van grenswielrijder ontnomen.
Door de toenmalige mobilisatie kunnen ze hem toch in deze eenheid behouden hebben als gemobiliseerde dientplichtige wegens de opgedane specifieke ervaring.
Het is misschien interessant om te zoeken naar een eventuele trouwdatum van de betrokkene .Het zou een verklaring kunnen zijn.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisati

Bericht door eaw458 »

Bedankt voor de tip - ik zal er eens achter zoeken...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisati

Bericht door eaw458 »

Terug naar af, helaas.

De militair in kwestie was nooit gehuwd geweest en had geen trouwplannen.

Ik kan met de beste wil van de wereld niet zo direct aan geen andere reden denken...

Heeft er iemand een loonschaal van de vrijwilligers van toen?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisati

Bericht door tsjokke »

Het is ook niet waarschijnlijk dat betrokkene het statuut van grenswielrijder ontnomen werd wegens wangedrag of niet geslaagd zijn in de opleiding.
Dan zou hij bij een daaropvolgende (naadloze?)overgang naar gemobiliseerde toch naar zijn oude eenheid als dientplichtige gegaan zijn.
Zou hij geen ontslag hebben willen nemen om terug naar de burgersector te gaan? Een jammerlijke foute beslissing dan, want onmiddellijke mobilisatie volgde en hij is gewoon ter plaatse gebleven onder minder gunstige voorwaarden.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Diensthernemer wordt opnieuw Milicien tijdens mobilisati

Bericht door eaw458 »

tsjokke schreef:Het is ook niet waarschijnlijk dat betrokkene het statuut van grenswielrijder ontnomen werd wegens wangedrag of niet geslaagd zijn in de opleiding.
Dan zou hij bij een daaropvolgende (naadloze?)overgang naar gemobiliseerde toch naar zijn oude eenheid als dientplichtige gegaan zijn.
Zou hij geen ontslag hebben willen nemen om terug naar de burgersector te gaan? Een jammerlijke foute beslissing dan, want onmiddellijke mobilisatie volgde en hij is gewoon ter plaatse gebleven onder minder gunstige voorwaarden.
Zijn militair strafblad is leeg.

Het laatste zie ik misschien nog wel zitten. Waar ik nu ook nog juist aan dacht waren de landbouwverloven - ik weet niet of die alleen voor micilien open stonden, of ook voor beroeps. Ik vermoed het eerste en zal eens speuren naar het beroep van zijn ouders.

Als milicien trok hij de normale 1 frank per dag. Een heel klein maandloon was verschillende honderden franken.

Ik wou dat ik er nog zo wist lopen, dan konden we misschien een vergelijkingspunt vinden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”