Bevoorradingskorpsen

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ben D.S.
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:03

Bevoorradingskorpsen

Bericht door Ben D.S. »

Hoe werden de bevoorradingskorpsen georganiseerd na de inval ? Wat gebeurde er bv met het personeel van de vaste installaties (bakkerijen, slachterijen, enz....) ?
Mijn overgrootvader (militieklasse 1928) was lid van het 4de Corps d'intendance , 2e Service de Manutention, 3e Compagnie. Zijn dienstplicht vervulde hij in Doornik.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door eaw458 »

Beste Ben,

Ons leger van mei 1940 had een bevoorradingsstructuur op twee niveau's - het eerste niveau betrof de "legerzone" en het tweede niveau het "achtergebied" om de terminologie van toen te gebruiken.

De intendancediensten van het achtergebied omvatten alle niet-mobiele installaties zoals de bakkerijen, beenhouwerijen, magazijnen voor levensmiddelen, voeder en beddegoed en waren gestationeerd in de grote garnizoenen. Ook het 4de Territoriaal Intendancekorps maakte hier deel van uit, en de organisatie van die eenheid vind je op onze wiki op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... dancekorps

Tijdens de mobilisatie werden de eigen installaties van het leger aangevuld met opgeiste installaties van de burgerij. In het Antwerpse bevoorbeeld werd een aantal industriële bakkerijen toebehorende aan de grote cooperatieven gemilitariseerd toegevoegd aan de eigen legerbakkerij van Antwerpen.

Tijdens de achttiendaagse veldtocht werden de territoriale intendancekorpsen stelselmatig naar Vlaanderen teruggebracht. Het leger had namelijk de visie om net zoals in 1914-18 aan de Ijzer stand te houden en in Noordfrankrijk de ganse steuninfrastructuur op poten te zetten. Daar kwam natuurlijk niks van in huis. De meeste eenheden eindigden de veldtocht in Frans-Vlaanderen of de Westhoek. Enkelen konden naar Zuid-Frankrijk ontkomen.

Wat weet je zelf nog van de veldtocht van je overgrootvader? Heb je iets dat je zou willen bijdragen aan de uitbouw van de wiki?

Hartelijk dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ben D.S.
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:03

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door Ben D.S. »

Helaas buiten wat fotos en documenten weet ik helaas niets over zijn verloop van de veldtocht. Enige dat ik nog kan zeggen is dat hij op 28 mei krijgsgevangen is gemaakt en op 12 juni terug is vrijgelaten.

MVG
Ben
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door eaw458 »

Ben D.S. schreef:Helaas buiten wat fotos en documenten weet ik helaas niets over zijn verloop van de veldtocht. Enige dat ik nog kan zeggen is dat hij op 28 mei krijgsgevangen is gemaakt en op 12 juni terug is vrijgelaten.

MVG
Ben
Mogen we eens meekijken naar je foto's? ;)

De data lijken in alle geval te bevestigen dat de eenheid waarbij hij vertoefde in ons land of Noordfrankrijk gebleven was en niet naar het zuiden werd geëvacueerd.

Alvast bedankt,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Ben D.S.
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:03

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door Ben D.S. »

Voila ;)
Beide fotos gemaakt in 1930 tijdens zijn legerdienst. Hij maakte deel uit van de militaire bakkerij van Tournai.

Afbeelding
Afbeelding

Zijn Entlassungschein heb ik ook, maar daar kan ik weinig van ontcijferen ,juist onderaan een stempel "Polizeipräsident Auswärtige Verwendung Hannover"
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door eaw458 »

Dank je wel.

Interessant - als de tweede foto idd uit Doornik komt, lag hier eveneens 60cm smalspoor. Ik dacht tot nog toe dat dit alleen in Leopoldsburg voorkwam.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Bevoorradingskorpsen

Bericht door bluefighter »

In welke kazerne van Doornik ws de barrekij : Ruquoy of Sint-Jan ?
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”