17/18/19A en Munitiecaissons

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Bij artillerie van het cavaleriekorps van mei 1940 (17A, 18A en 19A) werd het op luchtbanden geplaatste geschut getrokken door lichte vrachtwagens gebouwd door Latil die zitplaatsen voor de stuksbemanning combineerden met een kofferbak die als munitiecaisson diende:

Afbeelding

Bij de 'gewone' artillerie had elk stuk naast zijn eigen paardengespan ook nog zijn eigen grote caisson getrokken door paarden.

Wat was het equivalent hiervan bij de artillerie van het cavaleriekorps? Een tweede Latil vrachtwagen per kanon met munitieaanhanger?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Yente »

Sorry dat ik je niet kan helpen maar bedankt voor de info. Ik wist niet dat wij toen zo'n wagens hadden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Er waren inderdaad caissons met dubbele assen voorzien bij de artillerie van het Cavaleriekorps. Deze werden getrokken door Latil. Eventueel kon men aan de caisson ook het kanon of de houwitser hangen. De getoonde Latil is niet het enige model dat in gebruik was. Afhankelijk van het jaar van bestelling en/of de functie bestonden verscheidene modellen (break, cabriolet, etc.).

Binnenkort zou er een werkje over de Belgische Latil verschijnen. De opbouw van de Latil in gebruik bij het Belgisch leger verschilde van de Franse opbouw.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Er waren inderdaad caissons met dubbele assen voorzien bij de artillerie van het Cavaleriekorps. Deze werden getrokken door Latil. Eventueel kon men aan de caisson ook het kanon of de houwitser hangen. De getoonde Latil is niet het enige model dat in gebruik was. Afhankelijk van het jaar van bestelling en/of de functie bestonden verscheidene modellen (break, cabriolet, etc.).

Binnenkort zou er een werkje over de Belgische Latil verschijnen. De opbouw van de Latil in gebruik bij het Belgisch leger verschilde van de Franse opbouw.

Groeten,
Bram.
Dank je wel, Bram. Ik had idd al andere foto's gezien van trekkers van het merk Latil.

Ik zat ook naar deze foto te kijken. Dit is de spoorbrug op Diestsesteenweg in mijn thuisgemeente Kessel-Lo (in de volksmond de 'Brugberg') waar tijdens de vroege uurtjes van 14 mei een voertuig van het 19A de helling afreed en over een Britse landmijn bolde. Zeven artilleurs kwamen om. Het lijkt me dat het wrak wel eens een Latil trekker zou kunnen zijn. Er werd bij dat ongeval steeds gesproken van een caisson.

Er heeft daar ook lang een gedenkplaat gehangen, maar die werd enkele jaren geleden verhuisd bij de herinrichting om plaats te maken voor de hogesnelheidslijn. Waar ze nu is, weet ik niet.

Walter

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Deze advertentie van Latil heb ik ooit nog eens op dit forum geplaatst:

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Dag Walter,

Je ziet inderdaad het uitgebrande wrak van een Latil met haaks erop de caisson. Zowat alle munitie in de (verouderde) Latil als in de caisson kwamen tot ontploffing. Een echte hel moet het geweest zijn. De meeste artilleristen in de Latil zaten gevangen in het vuur. Er hing ook een 75mm snelvuurkanon aan vast. Dat zou versleept geweest zijn door een infanterie-eenheid naar de eigen linies (met een VCL Utility dacht ik). Aangezien Blauwputbrug geblokkeerd was (er waren maar twee voertuigen voor deze Latil de brug gepasseerd), moest de kolonne van het Cavaleriekorps door Leuven via de spoorwegbrug aan de Tiensepoort. Heel die buurt was reeds zwaar gebombardeerd door de Luftwaffe, maar gelukkig was de brug op dat moment nog intact. Niet veel later heeft de Britse genie de brug opgeblazen.

De gesneuvelde artilleristen werden door de Duitsers eerst begraven op de helling die leidde naar de herstelplaatsen van de buurtspoorwegen. Nadien werden ze herbegraven aan de abdij van Vlerbeek waar ze nog steeds rusten.

Groeten,
Bram.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

eaw458 schreef:[Er heeft daar ook lang een gedenkplaat gehangen, maar die werd enkele jaren geleden verhuisd bij de herinrichting om plaats te maken voor de hogesnelheidslijn. Waar ze nu is, weet ik niet.

Afbeelding
Ben zelf van Kessel-lo. Deze gedenkplaat hangt nu aan een klein gedenkteken dat werd opgericht midden op het nabijgelegen De Becker Remyplein, en er wordt nog jaarlijks een bloemenhulde gehouden.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Beste Mava,

Ik ben al op alle straathoeken gaan kijken waar het monument zich nu zou bevinden, maar had er niet bij stil gestaan dat het op het plein zich zou bevinden. Vroeger hing het aan een huis dat eigendom was van Stella Artois. Naar aanleiding van de verbouwing was er spijtig genoeg geen plaats meer voor. Het bevond zich bijna ter hoogte van de plaats waar de Latil uitbrandde.

Op de Duitsers moet het toch wel indruk gemaakt hebben. Er werden tientallen foto's getrokken van deze plaats door soldaten van eenheden die door Kessel-Lo trokken in mei - juni 1940.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Dag Walter,

Je ziet inderdaad het uitgebrande wrak van een Latil met haaks erop de caisson. Zowat alle munitie in de (verouderde) Latil als in de caisson kwamen tot ontploffing. Een echte hel moet het geweest zijn. De meeste artilleristen in de Latil zaten gevangen in het vuur. Er hing ook een 75mm snelvuurkanon aan vast. Dat zou versleept geweest zijn door een infanterie-eenheid naar de eigen linies (met een VCL Utility dacht ik). Aangezien Blauwputbrug geblokkeerd was (er waren maar twee voertuigen voor deze Latil de brug gepasseerd), moest de kolonne van het Cavaleriekorps door Leuven via de spoorwegbrug aan de Tiensepoort. Heel die buurt was reeds zwaar gebombardeerd door de Luftwaffe, maar gelukkig was de brug op dat moment nog intact. Niet veel later heeft de Britse genie de brug opgeblazen.

De gesneuvelde artilleristen werden door de Duitsers eerst begraven op de helling die leidde naar de herstelplaatsen van de buurtspoorwegen. Nadien werden ze herbegraven aan de abdij van Vlerbeek waar ze nog steeds rusten.

Groeten,
Bram.
Dank je, Bram. Heb je dat verhaal uit het CHD dossier van het 19A?

Mijn grootouders woonden daar niet ver vandaan en het gebeuren had ook danig indruk gemaakt op de locale bevolking, die lang niet allen gaan lopen waren. Ik heb idd nog wel meer van dit soort Duitse foto's gezien.

Zal bij een volgende familiebezoek eens gaan zoeken op het De Becker-Remyplein.

Mijn grootvader ligt trouwens op het oudstrijdersperkje van Vlierbeek. En hij werkte tijdens de oorlog in de Centrale Werkplaats van de NMBS waar Louis Van Brussel en zijn Korps der Partizanen hun eerste acties uitvoerden. Daar zaten vele werknemers trouwens danig mee verveeld, maar da's een ander verhaal.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Ik ben al enkele jaren verschillende archieven aan het doornemen om het gebeuren te situeren. Ik heb al heel wat details erover gevonden. Van de Latil zelf heb ik verschillende foto's. Ik heb ook gesproken met familieleden van de gewonden die uit de Latil konden springen. Steeds weer kwam het verhaal naar boven van een spion die een granaat of brandbom onder de Latil wierp. De officiële uitleg is dat de Latil de nauwe doorgang door het mijnenveld niet gevolgd heeft wegens de gebrekkige communicatie met de Britse schildwachten en de duisternis, waarna een Britse mijn tot ontploffing gebracht werd. Er werd een verdachte persoon aangehouden en ondervraagd. De uitleg van die man was zeer warrig, mogelijk door de schok van de ontploffingen. Of deze man standrechterlijk geëxecuteerd werd als spion (waarvan sprake was) of niet, is onduidelijk. Er zou ook minstens één Brit omgekomen zijn.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Dag Bram,

Ik zat zelf ook te zoeken naar achtergrond bij dit gebeuren en had al een en ander gevonden vanuit het Britse standpunt.

Je weet dit zelf allicht al, maar ik zet het hier toch maar even bij voor de anderen op het forum.

Het ging om A Coy, 2nd Battalion Royal Ulster Rifles. Het 2RUR kwam rond het middaguur van 12 mei aan te Leuven om stellingen te bezetten die een gedeelte van de ondersectoren van ons 5J en ons 6J combineerden. De linies van het 2RUR strekten zich uit van het kerkhof van Leuven in het zuiden tot een honderdtal meter ten noorden van de bewuste brug en omvatten zowel de spoorbrug aan de Tiensesteenweg als aan de Dieststesteenweg.

In het velddagboek van het 2RUR vond ik dit:

Afbeelding

En in de regimentsgeschiedenis van deze eenheid lees je dit:

During May 13th many units of the Belgian Army withdrew through the city; the Battalion defences were improved, mines laid and patrols sent out. Information from the east was remarkably scanty, but heavy fighting was thought to be in progress some miles away. The few inhabitants still left made up their minds to go or stay. The Belgian Liaison Officer searched for would-be quislings and refreshment for the Officers' Messes. As ' for the troops, they learnt how much, or how little, could be said on a Field Post Card and handed in many for despatch. Regimental-Quartermaster Serjeant Cadden, with a party of men, rejoined the Battalion from leave in U.K. after an adventurous journey, which included an unpleasant road accident, on their way up from Lille.

The C.O. and Second-in-Command, with memories of the 1914-18 war, knew roughly what to expect within the next twenty-four hours or so; the remainder of the Battalion allowed their imaginations to tell them, but all waited confidently for the arrival of the Hun.

Throughout the early part of the 14th the withdrawal of Belgian units and some British recce. elements along the two routes into Louvain was almost continuous. A regrettable accident occurred on " A " Company's front, where a Belgian ammunition lorry drove through a fence surrounding a small anti-tank minefield on the side .of the road and blew itself up, killing one N.C.O. and wounding five men. The lorry caught fire and exploding ammunition caused a thoroughly successful roadblock for the next two hours. Fortunately, a nearby street led directly to the southerly bridge which coped successfully with the added traffic. One casualty was caused by bombs dropped round Battalion H.Q. by low-flying enemy aircraft.

In the afternoon traffic began to thin out and by 1500 hours, as a result of much questioning of the withdrawing units, it became reasonably certain that all our own troops and the Belgians had gone through. For an hour the deserted city was quiet until two very loud bangs indicated the destruction of the bridges. Shortly afterwards two Germans in a motorcycle and sidecar slowly rounded a bend in the road and ran into an accurately placed burst from a Bren. First blood to the Rifles.


Ook hier wordt de omleiding via de Tiensepoort gemeld.

Weet jij ook wie het Britse slachtoffer was? Het 2RUR heeft een dode voor die dag die alleszins een 'NCO' was, zoals vermeld in het velddagboek:

MOORE, JOHN HENRY
Rank: Corporal
Service No: 7011035
Date of Death: 14/05/1940
Age: 25
Regiment/Service: Royal Ulster Rifles
2nd Bn.
Grave Reference
Row B. Grave 10.
Cemetery LEUVEN COMMUNAL CEMETERY

De namen van de Belgische dodelijke slachtoffers heb ik. Weet jij ook wie van het 19A er gewond werd?

Hartelijk dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Bram1940 schreef:Beste Mava,

Ik ben al op alle straathoeken gaan kijken waar het monument zich nu zou bevinden, maar had er niet bij stil gestaan dat het op het plein zich zou bevinden. Vroeger hing het aan een huis dat eigendom was van Stella Artois. .
De plaat hing vroeger inderdaad tegen die lage muur (wit op de foto) Deze muur werd afgebroken samen met het cafe op de hoek. Er is nu een nieuwbouw met kapperszaak.
Het gedenkteken kan je nu vinden op het plein een 200 m van daar, en het staat juist achter de struiken aan de bushalte. Er staan een paar vlaggemasten rond.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Dag Walter,

Uiteraard vond ik die gegevens al. De door jou getoonde documenten werden gepost op www.ww2talk.com op mijn vraag door een vriendelijke man uit Leeds. Ik wou vooral te weten komen welke eenheid de mijnen gelegd had en om welke mijnen het ging. Vandaar mijn vraag op dat forum.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Dag Walter,

Uiteraard vond ik die gegevens al. De door jou getoonde documenten werden gepost op www.ww2talk.com op mijn vraag door een vriendelijke man uit Leeds. Ik wou vooral te weten komen welke eenheid de mijnen gelegd had en om welke mijnen het ging. Vandaar mijn vraag op dat forum.

Groeten,
Bram.
Ha! Ik stelde daar zeer onlangs de zelfde vraag, met het zelfde antwoord natuurlijk. Had niet eens jouw post van 2011 opgemerkt.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Geen probleem. De wereld is klein (en de wereld van de amateur-historici nog kleiner :mrgreen: ). Het kon bijna niet anders dan dat je vraag door dezelfde personen beantwoord zou worden. Ze zijn er wel zeer behulpzaam. Zoals hier. Heel tof!

Groeten,
Bram.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Afbeelding[/quote]
Zelfde plaats, bijna 72 jaar later.
Afbeelding
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

mava105 schreef:Afbeelding
Zelfde plaats, bijna 72 jaar later.

Afbeelding
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

De aldaar gestorven militairen waren devolgende:
GREGOIRE F. Wachtmeester
AERTS J. Trompetter
BROOS J. ; VAN HOOF F. ; BRUGGEMAN F. ; VERBIST F. ; VERRIJT A. Kanonniers.
:
Afbeelding[url=http://img442.imageshack.us/i/img2488i.jpg/
Afbeelding
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Heb onlangs nog op Ebay een foto "gevonden" van dit ongeval, waarschijnlijk nog enkele dagen later dan de foto hierboven want er zijn al goederenwagens van de NMVB aangevoerd op het spoor van de tram om te helpen met puin ruimen. De Latil trekker stond er nog steeds:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Ik heb de foto ook te koop gezien. Ik heb een gelijkaardige. Ik heb gehoord dat de Latil er nog tot in augustus 1940 gestaan zou hebben.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Ik heb de foto ook te koop gezien. Ik heb een gelijkaardige. Ik heb gehoord dat de Latil er nog tot in augustus 1940 gestaan zou hebben.

Groeten,
Bram.
Op de tweede foto lijkt het voertuig me verplaatst te zijn over enkele tientallen meters, korter naar de brug toe. Allicht gebeurde dat bij het vrijmaken van de baan en het opruimen van de rommel van het 2 Royal Ulster Rifles.

Vandaar misschien dat ik ergens rond de jaren '80 van mijn grootouders die in mei 1940 op de Diestsesteenweg woonden het verhaal hoorde dat de camion tegen de brug gereden was?

Vreemd dat die camion daar toch zolang is blijven staan.

Ben curieus wanneer treinverkeer naar Brussel terug mogelijk zou geweest zijn.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Tegen de brug uiteraard niet. De afstand was nog iets te groot. Eén van de Latils is wel tegen een huis gereden.

Iets verderop werd ook de spoorwegbrug aan de Tiensepoort opgeblazen. Dit zal ook wel wat schade aan de sporen hebben veroorzaakt ...

Groeten,
Bram.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Ik betwijfel sterk dat dit een foto is van dezelfde plaats, nl de brugberg in Kessel-lo.
Op de eerste fote is duideljk nog een intekte gemetselde brugboog te zien, terwijl op de tweede foto enkel maar loshangende rails de houten biels te zien zijn. Waar is de rest van de brug gebleven.?
Ook die toren op de achtergrond is op de andere foto niet te zien. Mijn schoonvader (nu 86 j, toen 14 jaar) kan zich niets herinneren van een toren op die plaats (telegraaftoren????) Een kerktoren was het geenszins. Achter die sporen in Blauwput lagen gewoon de ABR fabrieken (Atelier Belges Reunies) die spoorwegmaterieel maakten. Deze fabrieken werden omstreeks 1970 gesloten. Op diezelfde plaats zijn nu de botterarijen van AB Inbev gevestigd. Een aantal loodsen van de ABR zijn trouwens heden nog in gebruik als stapelplaats voor bierbakken en worden ook gebruikt als laadruimte voor vrachtwagens.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

mava105 schreef:Ik betwijfel sterk dat dit een foto is van dezelfde plaats, nl de brugberg in Kessel-lo.
Op de eerste fote is duideljk nog een intekte gemetselde brugboog te zien, terwijl op de tweede foto enkel maar loshangende rails de houten biels te zien zijn. Waar is de rest van de brug gebleven.?
Ook die toren op de achtergrond is op de andere foto niet te zien. Mijn schoonvader (nu 86 j, toen 14 jaar) kan zich niets herinneren van een toren op die plaats (telegraaftoren????) Een kerktoren was het geenszins. Achter die sporen in Blauwput lagen gewoon de ABR fabrieken (Atelier Belges Reunies) die spoorwegmaterieel maakten. Deze fabrieken werden omstreeks 1970 gesloten. Op diezelfde plaats zijn nu de botterarijen van AB Inbev gevestigd. Een aantal loodsen van de ABR zijn trouwens heden nog in gebruik als stapelplaats voor bierbakken en worden ook gebruikt als laadruimte voor vrachtwagens.
Die gedachte heb ik eerlijk gezegd ook nog niet helemaal opzij gelegd, maar ik leun toch meer in de richting van de hypothese dat het wel om de brugberg gaat. Deze foto is op de sporen van het station genomen, richting noorden en toont dezelfde toren. Het gaat idd om een telegraaf/telefoontoren denk ik.

Mijn vermoeden is dat van de dubbele spoorbrug die daar lag (de eerste boog met de Diestesteenweg; de tweede boog met de spooraansluiting naar de Ateliers de la Dyle en de Vaart) allen de boog over de Dietstesteenweg werd vernield en dat het standpunt van de foto's zo is dat op de eerste foto de intacte boog zichtbaar is, en op de tweede foto de vernielde boog en de toren die net om het hoekje op de Dietsestraat moet gestaan hebben.

Op ebay stond ook de achterkant van de tweede foto waar een of andere Pruis duidelijk "Loewen" op geschreven had.

Enfin - ik sta in alle geval open voor beide meningen.

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Je kan gelijk hebben. Ik meen me die watertoren nog te herinneren.
Hierbij een scan van Google-Earth met telegraaftoren en watertoren ingetekend. De spoorbrug werd een tiental jaren geleden verbreed met 2 sporen

Afbeelding
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

mava105 schreef:Je kan gelijk hebben. Ik meen me die watertoren nog te herinneren. Hierbij een scan van Google-Earth met telegraaftoren en watertoren ingetekend.

Afbeelding
Een tekeningske helpt altijd... ;) De watertoren zal wel van de NMBS geweest zijn voor de stelplaats van de locos. Ik ben "maar" van 69 en die beide torens waren in de jaren 70 al weg.
mava105 schreef: De spoorbrug werd een tiental jaren geleden verbreed met 2 sporen
Ah ja - de TGV waar Tobback nog gezworen had te gaan voorliggen :D

Het enige dat ik me afvraag is waarom slechts de halve brug vernield werd. Tenzij ze natuurlijk alleen het spoor wilden onderbreken, en op de wegblokkade rekenden voor de doorgang van de spooraansluiting naar de Vaart. De regimentsgeschiedenis van het Britse 2RUR spreekt van twee explosies op 14 mei, toen ons eigen 6de Jagers te Voet ook bijna weg was bij het station, maar die tweede klap kan evengoed naar de brug aan de Tiensesteenweg verwijzen .

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

mava105 schreef:Ik betwijfel sterk dat dit een foto is van dezelfde plaats, nl de brugberg in Kessel-lo.
Op de eerste fote is duideljk nog een intekte gemetselde brugboog te zien, terwijl op de tweede foto enkel maar loshangende rails de houten biels te zien zijn. Waar is de rest van de brug gebleven.?
Ook die toren op de achtergrond is op de andere foto niet te zien. Mijn schoonvader (nu 86 j, toen 14 jaar) kan zich niets herinneren van een toren op die plaats (telegraaftoren????) Een kerktoren was het geenszins. Achter die sporen in Blauwput lagen gewoon de ABR fabrieken (Atelier Belges Reunies) die spoorwegmaterieel maakten. Deze fabrieken werden omstreeks 1970 gesloten. Op diezelfde plaats zijn nu de botterarijen van AB Inbev gevestigd. Een aantal loodsen van de ABR zijn trouwens heden nog in gebruik als stapelplaats voor bierbakken en worden ook gebruikt als laadruimte voor vrachtwagens.
Beste Mava105 en Walter,

Het gat dat te zien is op de tweede foto met de treinbils is hetzij een gat dat door de Duitsers zelf gemaakt is, hetzij een gat dat er al was maar bedolven lag onder het puin. Op de foto hieronder zie je duidelijk de muur die naar de brug toe leidt aan de linkerkant en de linkerpijler van de brugboog. Deze foto is vermoedelijk genomen voor de verplaatsing van de Latil naar beneden. De brugboog zelf is niet te zien. Deze bevindt zich net op de rechterkant buiten beeld op de foto. Conclusie: de tweede foto is wel op dezelfde plaats genomen maar véél later (vermoedelijk ergens vanaf augustus 1940).

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef:Het enige dat ik me afvraag is waarom slechts de halve brug vernield werd. Tenzij ze natuurlijk alleen het spoor wilden onderbreken, en op de wegblokkade rekenden voor de doorgang van de spooraansluiting naar de Vaart. De regimentsgeschiedenis van het Britse 2RUR spreekt van twee explosies op 14 mei, toen ons eigen 6de Jagers te Voet ook bijna weg was bij het station, maar die tweede klap kan evengoed naar de brug aan de Tiensesteenweg verwijzen .

Walter
Wat bedoel je hiermee Walter? Volgens mij werd de brug niet vernield door de Britten maar door de explosies van de ontploffende granaten van de caisson van de Latil.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:
eaw458 schreef:Het enige dat ik me afvraag is waarom slechts de halve brug vernield werd. Tenzij ze natuurlijk alleen het spoor wilden onderbreken, en op de wegblokkade rekenden voor de doorgang van de spooraansluiting naar de Vaart. De regimentsgeschiedenis van het Britse 2RUR spreekt van twee explosies op 14 mei, toen ons eigen 6de Jagers te Voet ook bijna weg was bij het station, maar die tweede klap kan evengoed naar de brug aan de Tiensesteenweg verwijzen .

Walter
Wat bedoel je hiermee Walter? Volgens mij werd de brug niet vernield door de Britten maar door de explosies van de ontploffende granaten van de caisson van de Latil.

Groeten,
Bram.
De huizen op de Brugberg die net naast de Latil stonden, bleven nochtans overeind staan. Het zou me verbazen dat de ~30 meter verder gelegen brug het dan wel zou begeven hebben.

Het 2RUR schrijft ook op 14 mei:

"Throughout the early part of the 14th the withdrawal of Belgian units and some British recce. elements along the two routes into Louvain was almost continuous. A regrettable accident occurred on " A " Company's front, where a Belgian ammunition lorry drove through a fence surrounding a small anti-tank minefield on the side .of the road and blew itself up, killing one N.C.O. and wounding five men. The lorry caught fire and exploding ammunition caused a thoroughly successful roadblock for the next two hours. Fortunately, a nearby street led directly to the southerly bridge which coped successfully with the added traffic. One casualty was caused by bombs dropped round Battalion H.Q. by low-flying enemy aircraft."

en nog op 14 mei:

"In the afternoon traffic began to thin out and by 1500 hours, as a result of much questioning of the withdrawing units, it became reasonably certain that all our own troops and the Belgians had gone through. For an hour the deserted city was quiet until two very loud bangs indicated the destruction of the bridges."

Ik meen dat 2RUR de door de Belgen aangelegde vernielingsdispositieven op 12 mei heeft overgenomen en beide bruggen in de middag van 14 mei heeft opgeblazen.

Ik heb thuis ook een scan van het velddagboek van 2RUR liggen en zal daar vanavond eens in snuffelen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Heb je foto een beetje opgekuist, Bram:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

eaw458 schreef:Heb onlangs nog op Ebay een foto "gevonden" van dit ongeval, waarschijnlijk nog enkele dagen later dan de foto hierboven want er zijn al goederenwagens van de NMVB aangevoerd op het spoor van de tram om te helpen met puin ruimen. De Latil trekker stond er nog steeds:

Afbeelding

Walter
In vergelijking met de foto met de treinwagon en fietster zijn er toch al een aantal opruimwerkzaamheden geweest. De doorgang onder de treinbiels is bijna vrij.
Het is wel dezelfde brug als de laatste foto . Men kan een vergelijk maken met het puin juist boven het hoofd van de motorrijder en de nog overeindstaande muren daar juist boven.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter en anderen,

Het is uiteraard mogelijk dat de Britten alsnog de brug opgeblazen hebben. Nochtans kun je nog duidelijk de brugboog zien (op de tweede foto in dit topic) wanneer het IR-59 Kessel-Lo in neemt en foto's maakt van de verlaten plaats van het onheil. Op de voorlaatste foto is ook de boog blijkbaar intact.

De huizen links naar de brug toe stonden nog recht maar de kant het meest naar het laatste huis toe was helemaal weggeblazen. Nochtans stond de Latil veel hoger. Dit duidt ook op een ontploffing nadien.

Hoe zat het met beschietingen door de Duitse artillerie?

Op onderstaande foto nog een blik op de plaats (van ebay geplukt vandaar de kadertjes :( ). De Latil is al meer naar beneden verplaatst.

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef: (van ebay geplukt vandaar de kadertjes :( )
Niet getreurd ;) :

Afbeelding

Nog een geluk dat daar zoveel ongevraagde gasten met een fototoestel gepasseerd zijn - je ziet regelmatig een foto op ebay.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Dank u voor de opsmuk Walter :mrgreen:

Via via heb ik verscheidene heel duidelijke foto's te zien gekregen van de Latil omstreeks augustus 1940. Ik kan ze spijtig genoeg nog niet tonen via het net.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Ha! We hebben hier ondertussen al een mooie tijdslijn in foto's van dat ongeval. In chronologische volgorde:

1. De Duitsers kijken kort na de aankomst te Leuven om de hoek van de Brugberg. De Latil en de wegversperring staan nog in oorspronkelijke positie. Foto allicht genomen net na 14 mei 1940:
Afbeelding

2. Een Duitse sidecar staat voor de vernielde brug. De rommel op de weg is al opgeruimd, maar de Latil staat nog niet aan de brug:
Afbeelding

3. De wegversperring is opgeruimd en de Latil is tot tegen de brug verschoven. Op het tramspoor staan twee NMVB open goederenwagons om het puin weg te voeren. Tegen de muur ligt nog een overschotje van de friese ruiters van de Britten:
Afbeelding

4. De Duitsers hebben met stutbalken een doorgang gemaakt onder de sporen:
Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Om bij de brug er nog een paar fait divers te vertellen:

- na de onderbreking van het spoorverkeer startte op 15 juni 1940 een busdienst naar Brussel over Kortenberg
- midden juli vertrokken de eerste treinen met arbeiders voor Duitsland over Aarschot, Diest en Hasselt

(Het Algemeen Nieuws; edities 1940).

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Niet dezelfde brug, maar wel dezelfde spoorweg, een paar 100 meter verder.
Een Engelse militair doet hier de brug over de spoorweg op de Tiensesteeweg de lucht ingaan.
Op de achtergrond is vaag de toren van de H. Hartkerk te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Ik merk een hoopje lege bierflesjes op... ;)
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

eaw458 schreef:Ik merk een hoopje lege bierflesjes op... ;)
Het ultieme bewijs dat de foto in Leuven is genomen :lol:
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Nog een geluk dat ze gewacht hebben op de doortocht van het cavaleriekorps. Anders zaten zij gevangen voor Leuven.

Groeten,
Bram.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Hierbij nog enkele beelden van de omgeving van de Tiense poort en de spoorwegbrug aldaar, evenal van het Martelarenplein en station van Leuven.
Afbeelding
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

[img=http://img834.imageshack.us/img834/9475/811d.jpg]
De Britten treken zich terug.

[img=http://img594.imageshack.us/img594/369/394ue.jpg]
De voorlopige brug aan de Tiensesteenweg.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Hier een foto van voor de oorlog, spijtig genoeg niet zo duidelijk.
Afbeelding


eaw458 schreef:Ha! We hebben hier ondertussen al een mooie tijdslijn in foto's van dat ongeval. In chronologische volgorde:

1. De Duitsers kijken kort na de aankomst te Leuven om de hoek van de Brugberg. De Latil en de wegversperring staan nog in oorspronkelijke positie. Foto allicht genomen net na 14 mei 1940:
Afbeelding

2. Een Duitse sidecar staat voor de vernielde brug. De rommel op de weg is al opgeruimd, maar de Latil staat nog niet aan de brug:
Afbeelding

3. De wegversperring is opgeruimd en de Latil is tot tegen de brug verschoven. Op het tramspoor staan twee NMVB open goederenwagons om het puin weg te voeren. Tegen de muur ligt nog een overschotje van de friese ruiters van de Britten:
Afbeelding

4. De Duitsers hebben met stutbalken een doorgang gemaakt onder de sporen:
Afbeelding

Walter
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

En hierna nog enige beelden van de buurt aan Tiense poort en de spoorwegbrug aldaar.

De brug gaat de lucht in.
Afbeelding

Of was het om dit gat te maken?
Afbeelding
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Beste mava105,

mooie vooroorlogse foto van de brug. Welke is jouw bron?

De krater in de Tiensesteenweg was er al voor 14 mei. Een cadeautje van de Duitsers, waardoor de waterleiding doorboord was. Het voertuig in de put is de T-13 van sergeant Muyshondt.

Gtn,
Bram.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Bram1940 schreef:Beste mava105,

mooie vooroorlogse foto van de brug. Welke is jouw bron?

.
Een oude postkaart in het Leuvense stadsarchief.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Beste mava105,

mooie vooroorlogse foto van de brug. Welke is jouw bron?

De krater in de Tiensesteenweg was er al voor 14 mei. Een cadeautje van de Duitsers, waardoor de waterleiding doorboord was. Het voertuig in de put is de T-13 van sergeant Muyshondt.

Gtn,
Bram.
Weet je ook van welke eenheid die T13 was, Bram?

Thx

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

De T-13 was het de compagnie T-13 van de 3de Infanteriedivisie. De T-13 behoorde tot het peloton onder leiding van Luitenant Scarlet. Stukschef sergeant Van Belle was verbrand geraakt tijdens de gevechten aan de Gete in Grimde op 13/05. Het voertuig werd bestuurd door eerste sergeant mecanicien Muyshondt. Geen gegevens over eventuele slachtoffers. Ik neem aan dat iedereen er levend van onder is kunnen geraken. Voor die dag werden geen verliezen aangegeven als ik mij goed herinner.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

De T-13 was het de compagnie T-13 van de 3de Infanteriedivisie. De T-13 behoorde tot het peloton onder leiding van Luitenant Scarlet. Stukschef sergeant Van Belle was verbrand geraakt tijdens de gevechten aan de Gete in Grimde op 13/05. Het voertuig werd bestuurd door eerste sergeant mecanicien Muyshondt. Geen gegevens over eventuele slachtoffers. Ik neem aan dat iedereen er levend van onder is kunnen geraken. Voor die dag werden geen verliezen aangegeven als ik mij goed herinner.

Groeten,
Bram.
Dank je wel. Die eenheid was op 11 mei uit Luik vertrokken. De Cie C47/T13 3ID meldde trouwens maar drie dodelijke slachtoffers op die fameuze lijst van defensie.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Vandaag dit Youtubefilmpje gevonenden over de gevechten en vernielinegen in Leuven in 1914, 1940 en 1944.
Vanaf minuut 3.50 begint 1940 en vanaf 4.40 zie je bewegende beelden van Blauwput, waarop ook de hier al besproken munitiecaisson is te zien en de brug van Blauwput.
Mogelijks komen de de hier al getoonde foto's uit deze film.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”