17/18/19A en Munitiecaissons

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Even terug naar het 19A en het ongeval te Blauwput. Dit fragment komt uit de getuigenis van Geneesheer Kapitein 1ste Klas Desmons, dokter bij de 3de compagnie van de IIde Groep van de Legerautogroepering (zie http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... groepering)

Dokter Desmons reed mee in het convooi dat te Sint-Joris-Winge het voetvolk van het 3Li ging ophalen voor evacuatie per bus en camion naar Willebroek. Het convooi verliet Winge op 14 mei om 05u00 en kwam om 08u00 aan te Willebroek. Het reed Leuven binnen via de Diestsesteenweg en passeerde Blauwput enkele uren na het incident met het 19A:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef:... maar die tweede klap kan evengoed naar de brug aan de Tiensesteenweg verwijzen. Walter
Walter,

Zopas gelezen in UYTTERHOEVEN, R., MORIAS, C., Heverlee 1846-1976 Evolutie in woord en beeld, Acco, Leuven, 1996, p. 85-86:

"Op 12 mei 1940 schoot een Belgisch, in paniek geslagen luitenant-geneesheer vóór het huidige provisorenhuis in de abdij van 't Park de negentienjarige Philippe Azijn neer onder de ogen van onderpastoor Keeven. Daarna richtte hij zijn wapen op de Witheer, maar het ketste en de militair sloeg op de vlucht."

Merkwaardig feit. Was die geneesheer dan gewapend?

"... Vier spoorwegbruggen (aan de Tiensesteenweg, tussen Philips en het Kloosterveld van Park, over de Geldenaaksebaan en aan de Waversebaan) waren de lucht ingeblazen, zelfs de brug vóór het kasteel van Heverlee was niet gespaard."

Omwille van de vernielde bruggen in Heverlee, naderden de Duitsers vanuit Blanden. Op de Naamsesteenweg, nabij het station van Heverlee reed een Duitse officier op een Britse mijn en kwam om.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Dank u zeer, Bram

Reserveofficieren van voor een bepaalde lichting -en het jaar ontglipt me nu- hadden hun wapen thuis. Vreemd voor een legerdokter van toen om een pistool te bezitten trouwens.

De ganse zone tussen het station en de Naamsesteenweg was dus ontoegankelijk voor verkeer.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Van het oponthoud van de Duitse 14e ID aan het station van Heverlee bestaat een foto waarop de Cointethekken ook te zien zijn. Ik meen mij te herinneren dat deze foto opgenomen is in het boek van Taghon over mei 1940.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Zo is dat - staat ergens in dat boek.

Ik zou ooit nog eens op zoek moeten naar welke Belgen tijdens de mobilisatie de innundaties rond het Kasteel van Arenberg aangelegd hebben. En wie precies de bruggen van Kessel-Lo en Heverlee ondermijnde. De Britten zullen de dispositieven wel overgenomen hebben van de onze.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Zal wel door de Belgische genie die verbonden was aan de ID in Leuven, gedaan zijn. De dynamiet lag opgeslagen in het munitiedepot van Meerdaal.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

8Gn hoort bij de 10ID en zou best kunnen.

2/18Gn was ook afgedeeld bij de 10ID en ingekwartierd te Kessel-Lo; zij hebben ondermeer wat nu Kesseldal heet onder water gezet.

Tussen Leuven en Waver hebben dan weer o.a. de Hulptroepen en het Regiment Spoorwegtroepen lustig meegebouwd aan de KW Stelling, onder de 4 Dir Gn For.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Moest je iets vinden over de ondermijning van de spoorwegbrug op de Tiensesteenweg door Belgische/Engelse genie in mei 1940 ben ik zeer geïnteresseerd.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Moest je iets vinden over de ondermijning van de spoorwegbrug op de Tiensesteenweg door Belgische/Engelse genie in mei 1940 ben ik zeer geïnteresseerd.

Groeten,
Bram.
Da's een afspraak, maar als ge voor mij tot in het CHD geraakt, weet het me dan ook te zeggen ;)

Het is soms een beetje ambetant dat Brussel niet naast de deur is, en voor speuren naar details ben je beter af ter plekke.

Voor een volgend bezoek had ik al een reeks eenheden met standplaats tijdens de mobilisatie rond Leuven op mijn lijstje staan.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Voorlopig staat er niets gepland, maar dat kan van de ene dag op de andere veranderen afhankelijk van de agenda. Als ik ga, laat ik iets weten.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Moest je iets vinden over de ondermijning van de spoorwegbrug op de Tiensesteenweg door Belgische/Engelse genie in mei 1940 ben ik zeer geïnteresseerd.

Groeten,
Bram.
De brug aan de Tivolistraat werd volgens Commandant Beekman, chef van de Leuvense GCVE, door de Britten ondermijnd. Hij duidt evenwel geen eenheid aan.

Van de brug aan de Tiensesteenweg heb ik nog niks gevonden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

De brug van de Tiensestwg ligt op de hoek van de Tivolistraat.
Wordt hier niet over dezelfde brug gesproken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Nu ge het zegt - hij spreekt van de 'pont de Tivoli' en de 'bifurcation chemin de fer Louvain vers Tirlemont et Nivelles' en die splitsing ligt idd bij de brug van de Tiensesteenweg en niet onder de brug naar de Abdij van het Park.

Bedoelen sommige Leuvenaars met 'de Tivoli' trouwens niet het stukje van de Tiensesteenweg ter hoogte van de gelijknamige straat?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Als ik mij niet vergis noemde het frituur aan de brug langs de Tiensesteenweg "Tivoli", dus je bewering kan wel eens kloppen.

Groeten,
Bram
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Bram1940 schreef:Walter,

Als ik mij niet vergis noemde het frituur aan de brug langs de Tiensesteenweg "Tivoli", dus je bewering kan wel eens kloppen.
Die frituur is er nog steeds. Ik haal er regelmatig frieten :D
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Ah OK, smakelijk :D
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

mava105 schreef:
Bram1940 schreef:Walter,

Als ik mij niet vergis noemde het frituur aan de brug langs de Tiensesteenweg "Tivoli", dus je bewering kan wel eens kloppen.
Die frituur is er nog steeds. Ik haal er regelmatig frieten :D
Ja, lap, nu heb ik helemaal heimwee naar mijn thuisgemeente
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Heb nog een mooie foto van onze brug aan de Tiensesteenweg gevonden:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Foto is vermoedelijk van de opruimings en/of herstellingswerken.
Puin is blijkbaar al verdwenen, en er staan enkele decovillewagentjes.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

eaw458 schreef: Afbeelding

Walter
Wel niet helemaal vanop dezelfde standplaats als de fotograaf in mei 1940, maar toch een goede vergelijking met vandaag.
006.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Aan bouwkranen geen gebrek :lol:

Bram
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

mava105 schreef:
mava105 schreef:Afbeelding
Zelfde plaats, bijna 72 jaar later.

Afbeelding
546625_2547454821838_1868572399_n.jpg
De brug in betere tijden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

In de post van Rewdco van 02.06.2013 over Hersaux in mei 1940, is er een zeer interessante link naar de uittocht van de Britse troepen in Leuven, en dan meer bepaald aan de Tiense Poort
http://www.britishpathe.com/video/troop ... may-1940-2
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Onlangs kocht ik nog eens een fotootje van de brug aan de Tiensesteenweg:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Daarop is duidelijk te zien welk deel van de brug gedynamiteerd werd. Bedankt om dit te delen.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

mava105 schreef:In de post van Rewdco van 02.06.2013 over Hersaux in mei 1940, is er een zeer interessante link naar de uittocht van de Britse troepen in Leuven, en dan meer bepaald aan de Tiense Poort
http://www.britishpathe.com/video/troop ... may-1940-2
Hallo,

Interessante beelden van de verwoestingen aan de Tiense- en Diestsepoort in Leuven! Ik neem aan dat de Belgen op de beelden hetzij GCVE zijn, hetzij Jagers te Voet. Weet iemand meer?

De Engelsen die uit een zijstraat van de Tiensesteenweg komen, komen die uit de Tivolistraat of de Alfred Delaunoislaan?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Weet het niet zeker, Bram, maar vermoed de Tivolistraat.

Op dit filmpje en ook de bijhorende Britse persfoto's van toen is immers ook vaak een enkele naftpomp te zien aan de noordelijke zijde van dat stukje Tiensesteenweg, en die lijkt vlak tegenover een dwarsstraat aan de zuidkant van de steenweg te staan. Aangezien er maar een zijstraat aan die kant is tussen de Tivolistraat en de Tiensepoort, denk ik dan ook dat die zijstraat de Delaunoislaan is en de kleine colonne uit de straat ervoor - de Tivolistraat dus - komt.

Wat die troepen betreft, hier is mijn lijstje van wie in de buurt vertoefde:

- de Jagers te Voet van het 5J of 6J kan best. De Tiensesteenweg vormde de scheiding tussen de beide ondersectoren. Het 5J meldt dat ze tijdens de nacht van 13 op 14 mei daar wegtrokken, muv van het Iste bataljon rond Terbank. Het 6J stelde zoals we wel weten dit vertrek uit tot 14 mei.

- Bij het 5J, lag de 9 Cie het verst naar het noorden op het eerste echelon met een peloton langs hoek van de Tivolistraat/Tiensesteenweg, en twee pelotons onderaan de helling tussen de spoorlijn naar Heverlee en naar Tienen in, tot aan de vijvers van de abdij. De 11de Cie vormde het tweede echelon en had een peloton aan de Tiensepoort, een aan de Parkpoort en een op de Phillips/Tivolistraat. De 10de Cie lag dan weer verder rond het kruispunt van de Geldenaaksebaan en de Tivolistraat. De PC van het II Bon zat in een huis aan de Geldenaaksevest, naar de Tiensepoort toe.

- de GVCE, meer bepaald het XXII bataljon, verliet de stad op 12 mei bij de aankomst van het veldleger op de KW Stelling. Wel is het zo dat er bitter weinig is bewaard gebleven van dit bataljon - zowel directe als indirecte verwijzingen.

- de 2de sectie van de 5de batterij C40 (1DTCA) stond aan het station tot en met 15 mei.

- de Compagnie Leuven van de CFT (Speciaal Korps der Spoorwegen, Telefoon en Telegraaf) verbleef deels in de infanteriekazerne tegenover De Valk op de Tiensestraat en deels in het station tot het middaguur van 13 mei.

Een eensluitend antwoord heb ik ook niet.

Welke datum plakt er op dat beeldfragment? 14 mei?

Ik zie in dat filmke trouwens ook nog twee keer Belgen op een moto passeren.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

eaw458 schreef:Op dit filmpje en ook de bijhorende Britse persfoto's van toen is immers ook vaak een enkele naftpomp te zien aan de noordelijke zijde van dat stukje Tiensesteenweg,
Zal de pomp geweest zijn aan de garage van "Poeske Scherens" Gebouw werd gebombardeerd met tienrallen doden tot gevolg.
Op die plaats is nu een fotohandel (met houten gevel op de verdieping)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Alleszins komen de Britten uit de richting van de abdij van 't Park.

Groeten,
Bram
Moto AB-BL
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 nov 2011 01:17

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Moto AB-BL »

eaw458 schreef:Weet het niet zeker, Bram, maar vermoed de Tivolistraat.

Op dit filmpje en ook de bijhorende Britse persfoto's van toen is immers ook vaak een enkele naftpomp te zien aan de noordelijke zijde van dat stukje Tiensesteenweg, en die lijkt vlak tegenover een dwarsstraat aan de zuidkant van de steenweg te staan. Aangezien er maar een zijstraat aan die kant is tussen de Tivolistraat en de Tiensepoort, denk ik dan ook dat die zijstraat de Delaunoislaan is en de kleine colonne uit de straat ervoor - de Tivolistraat dus - komt.

Wat die troepen betreft, hier is mijn lijstje van wie in de buurt vertoefde:

- de Jagers te Voet van het 5J of 6J kan best. De Tiensesteenweg vormde de scheiding tussen de beide ondersectoren. Het 5J meldt dat ze tijdens de nacht van 13 op 14 mei daar wegtrokken, muv van het Iste bataljon rond Terbank. Het 6J stelde zoals we wel weten dit vertrek uit tot 14 mei.

- Bij het 5J, lag de 9 Cie het verst naar het noorden op het eerste echelon met een peloton langs hoek van de Tivolistraat/Tiensesteenweg, en twee pelotons onderaan de helling tussen de spoorlijn naar Heverlee en naar Tienen in, tot aan de vijvers van de abdij. De 11de Cie vormde het tweede echelon en had een peloton aan de Tiensepoort, een aan de Parkpoort en een op de Phillips/Tivolistraat. De 10de Cie lag dan weer verder rond het kruispunt van de Geldenaaksebaan en de Tivolistraat. De PC van het II Bon zat in een huis aan de Geldenaaksevest, naar de Tiensepoort toe.

- de GVCE, meer bepaald het XXII bataljon, verliet de stad op 12 mei bij de aankomst van het veldleger op de KW Stelling. Wel is het zo dat er bitter weinig is bewaard gebleven van dit bataljon - zowel directe als indirecte verwijzingen.

- de 2de sectie van de 5de batterij C40 (1DTCA) stond aan het station tot en met 15 mei.

- de Compagnie Leuven van de CFT (Speciaal Korps der Spoorwegen, Telefoon en Telegraaf) verbleef deels in de infanteriekazerne tegenover De Valk op de Tiensestraat en deels in het station tot het middaguur van 13 mei.

Een eensluitend antwoord heb ik ook niet.

Welke datum plakt er op dat beeldfragment? 14 mei?

Ik zie in dat filmke trouwens ook nog twee keer Belgen op een moto passeren.

Groetjes,

Walter


Dag Walter,

De voorste side car van de 2 side cars met 3 Belgische soldaten op, die achter de Britse tank volgen, kan ik determineren als zijnde een Gillet-Herstal 720AB (vermoedelijk type AB37?) maar daarvoor is het te onduidelijk. De tweede side car lijkt mij moeilijk te determineren. Ook de solo-moto met 2 Belgen op die in de richting van Tienen rijden kan ik voorlopig nog niet goed determineren. Als het ooit mocht lukken, of via bijkomend materiaal, dan laat ik het zeker horen!

Bart
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Moto AB-BL schreef: Dag Walter,

De voorste side car van de 2 side cars met 3 Belgische soldaten op, die achter de Britse tank volgen, kan ik determineren als zijnde een Gillet-Herstal 720AB (vermoedelijk type AB37?) maar daarvoor is het te onduidelijk. De tweede side car lijkt mij moeilijk te determineren. Ook de solo-moto met 2 Belgen op die in de richting van Tienen rijden kan ik voorlopig nog niet goed determineren. Als het ooit mocht lukken, of via bijkomend materiaal, dan laat ik het zeker horen!

Bart
Dank je wel voor de toelichting, Bart.

Het zou wel eens kunnen dat die terugkerende solo bij het peloton verkenners van het 5J of 6J hoort, maar veel meer dan een gokje is dan niet. Zo'n straffe ben ik in deze materie bijlange niet - het staat me voor dat de verkenners van de infanterie met Sarolea moto's uitgerust waren?

Tot voorbij de KW Stelling honderd meter verder zullen die mannen wel niet gereden zijn ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Voor de Duitse kant van het zelfde verhaal van Leuven kan je hier vanaf +/- minuut 14 terecht:

[youtube][/youtube]

Op 14.38 zie je een groepje Duitsers een kanon voorbij de kerk van Blauwput trekken en even later volgen enkele beelden van de brugberg te Kessel-Lo tot ongeveer 15.50

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

op +-17.30 slagen ze er zelfs in de basiliek van Tongeren naar Leuven te verslepen. :lol:
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Heb nog maar eens een paar foto's gevonden:

De bekende Britse persfoto's van toen zijn blijkbaar ooit eens op postkaart uitgegeven, want ik kocht onlangs deze twee kaarten:

Afbeelding

Afbeelding

En deze is opnieuw van de Brugberg en komt gewoon van een veilingsite:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door rewdco »

Net nog twee foto's gevonden van deze plek (http://www.ebay.de/itm/Fotoalbum-Infant ... 2c706958eb):

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door eaw458 »

Om na vele maanden nog eens op de Brugberg te Kessel-Lo terug te komen...

Deze foto kocht ik onlangs voor een enkele euro en toont de brug ergens tussen het opruimen van de rommel van op de baan en het wegtakelen van de Latil / herstellen van de brug. De camion is wel al naar onder verschoven. Vermoedelijk eind juni 1940? Helaas is de foto zoals zovele van deze shots in de vaart genomen en een beetje bewogen:

Afbeelding

En geheel toevallig kreeg ik enkele weken geleden de medailles en enkele documenten van een van de slachtoffers van het 19A voor niks aangeboden. En ik die nog nooit een medaille gekocht of gekregen had....

Afbeelding

Afbeelding

Enfin, ben daar bijzonder blij mee ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door Bram1940 »

Dag Walter,

Zeer mooie stukken. Ken je de familie van die man misschien?

Groeten,
Bram
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door rewdco »

Nog een foto gevonden:
Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door mava105 »

Hierbij het verhaal van de 7 gesneuvelde Belgische militairen op de brugberg in Kessel-lo
https://www.abdijvanvlierbeek.be/de-18d ... -mei-1940/
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: 17/18/19A en Munitiecaissons

Bericht door rewdco »

Mooie foto van de Latil:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”