Das Memorandum

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Das Memorandum

Bericht door Sgt. Veldeman »

Laatst kwam ik volgende zin tegen in onderstaande link: Das Deutsche Memorandum am Belgien wird zur Aufklärung an die Bevölkerung beteilt.
Wat is dat Memorandum en wat staat daar in ?

http://www.youtube.com/watch?v=a-r7fQ2T ... re=related

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Das Memorandum

Bericht door one_O_five »

Die video is de originele "Wochenschau" zo als die in de Duitse cine zalen te zien was na de val van België, wat exact in dat memorandum stond weet ik niet direct maar het was het eerst van de vele met instructies hoe de bevolking zich moest gedragen tegenover de Duitse bezetter.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Das Memorandum

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik dacht eerder dat daar hun (gelogen) reden van de oorlog in stond.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Das Memorandum

Bericht door one_O_five »

De Fritzen kennende zal dat er wel in gestaan hebben, vergeet niet dat ze op dat ogenblik nog altijd dachten dat de andere landen pro Duits zouden worden.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Das Memorandum

Bericht door Sgt. Veldeman »

Idd, ik dacht dat ze zeiden (ik heb het ook maar van het niet zo betrouwbare internet) dat België en de rest het Ruhrgebied gingen binnenvallen.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Das Memorandum

Bericht door eaw458 »

Het betreft hier de memo die tijdens de ochtend van 10 mei 1940 afgeleverd werd door de Duitse ambassadeur Vicco Von Bulow-Schwante in ons land op het kabinet van onze Minister van Buitenlandse Zaken, Paul Henri Spaak, met de justificatie van de Duitse inval. Die werd voorgesteld als een noodzakelijke preventieve opmars tegen een dreigende aanval van de Fransen en Britten, evenals als de juiste stap om de Belgische neutraliteit te waarborgen.

Je hebt ook allicht wel het verhaaltje gehoord van hoe Spaak beweerde de Duitse ambassadeur tot zwijgen te hebben gebracht met zijn fameuze opmerking "monsieur l'ambassadeur, moi d'abord"

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”