oproep om het leger te vervoegen na 10mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

oproep om het leger te vervoegen na 10mei 1940

Bericht door tsjokke »

Mei 1940,overvolle wegen.Vluchtelingen met pak en zak,militaire eenheden in beweging en verloren daartussen , jongeren van verschillende leeftijdsklassen die opdracht hadden gekregen om het leger te vervoegen.Zoals mijn vader.Op 10april 1940 was hij nog "voorlopig ongeschikt" verklaard voor de lichting 1941.(Model Jbis, van werfbureau Hasselt van 10 april 1940)Maar na 10 mei ging hij op weg om gehoor te geven aan de algemene oproep om het leger te vervoegen.
Steeds weer werden ze doorverwezen naar een verder in het binnenland gelegen verzameloord.Mijn vader heeft er nooit veel over verteld.Het was een verwarrende toestand en niemand had een duidelijk beeld van wat er precies gaande was.Slecht enkele duidelijke lijnen zijn in zijn schaarse anekdotes aan te wijzen.
Een eerste vermelding was zijn aankomst in Mortsel,dat zwaar beschadigd was door het bombardement van 10 mei.De verwoestingen hadden een grote indruk op hem gemaakt.
Een volgende plaats was Gistel.Maar ik ben de erbij horende anekdote vergeten .Misschien was Gistel voor hem enkel een duidelijk in de herinnering liggend passagepunt van die chaotische dagen.
Een derde en laatste punt kan ik aan de hand van enkele"documenten" aanwijzen:.BESELARE.
Blijkbaar werden ze al stilletjesaan richting Frankrijk gedirigeerd.
Maar in Beselare dus, werd hij met enkele andere kompanen op 20 mei ingeschreven in het gemeenteregister als vluchteling.(volgens bijlage)

Hier verkregen ze een "bon" rechtgevend op voedingsmiddelen(5 personen)ten laste van de onderlinge bijstand.Deze bon is schijnbaar niet "verzilverd".Misschien te wijten aan nieuwe dringende richtlijnen.
Hoe het verder gegaan is weet ik niet.Vermoedelijk heeft hij ook nooit Frankrijk bereikt.Na de capitulatie is hij weer naar huis getrokken en heeft zijn werk weer opgenomen.

In Zonnebeke/Beselare is in de archieven ook geen vluchtelingen/vreemdelingenregister uit die tijd meer aanwezig en in de bevolkingsregisters zijn er geen meldingen van inschrijvingen.

Weet er iemand iets meer van hoe die oproeping eigenlijk gebeurde?Ik veronderstel dat het over de radio gemeld werd of misschien zelfs in de kranten verscheen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: oproep om het leger te vervoegen na 10mei 1940

Bericht door eaw458 »

Dit verhaal bewijst nog maar eens wat een trieste affaire de achttienddaagse veldtocht voor vele jongeren was.

De wervingsbureau's kenden allen een min of meer gelijkaardig verhaal en hebben met de bijeengeschaarde overtollige reservisten vaak doelloos vertoefd in de achterwaartse zone. De intentie was idd om ze mee te evacueren naar Frankrijk.

Mag ik dit verhaal bij plaatsen op de persoonlijke verhalen pagina van de wiki op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... e+Verhalen ?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: oproep om het leger te vervoegen na 10mei 1940

Bericht door tsjokke »

eaw458 schreef:Dit verhaal bewijst nog maar eens wat een trieste affaire de achttienddaagse veldtocht voor vele jongeren was.

De wervingsbureau's kenden allen een min of meer gelijkaardig verhaal en hebben met de bijeengeschaarde overtollige reservisten vaak doelloos vertoefd in de achterwaartse zone. De intentie was idd om ze mee te evacueren naar Frankrijk.

Mag ik dit verhaal bij plaatsen op de persoonlijke verhalen pagina van de wiki op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... e+Verhalen ?

Met dank,

Walter
Voor mij geen probleem,doe dat maar Walter.
tsjokke
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”