Opgeëiste burgers

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Opgeëiste burgers

Bericht door eaw458 »

In het persoonlijk verslag van Luitenant-Kolonel Henrotay lees ik dat zijn Technische Dienst van de Tranmissietroepen tussen 10 en 15 mei te Oostende overgegaan was tot het opeisen van acht vrachtwagens met chauffeur.

Deze camionneurs werden verplicht om met de Belgische militairen mee te rijden tot Limoges in Zuid-Frankrijk.

Het ging hier om "opgeëiste" burgers; dus niet om reservisten of burgers werkzaam voor defensie.

Het enige andere gelijkaardige geval dat ik ken is het tweede bataljon van de Legerautogroepering, die in september 1939 overging tot het administratief opeisen van stadsbussen maar deze voertuigen tot 10 mei bij de steden in dienst liet samen met hun chauffeurs.

Kent er iemand nog zo'n voorbeelden?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
grumanintruder
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:36

Re: Opgeëiste burgers

Bericht door grumanintruder »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
Kan iemand me zeggen waar ik de lijst zou kunnen vinden van de in beslag genomen vrachtwagens te Oostende uit het persoonlijk verslag van Luitenant-Kolonel Henrotay?
Zijn er meer gegevens te vinden over welke bedrijven dit zou gaan en/of wie de chauffeurs waren?

Alvast bedankt voor alle mogelijke hulp,
Daisy
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Opgeëiste burgers

Bericht door eaw458 »

Neen - die details staan er niet.

Heel af en toe kom je elders wel een of ander lijstje tegen van merk, model en eigenaar van opgevorderde camions, geschreven voor een vlijtige luitenant - maar niet in het geval van dit rapport. Een kolonel houdt zich daar zeker niet mee bezig ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
grumanintruder
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:36

Re: Opgeëiste burgers

Bericht door grumanintruder »

@eaw458
Alvast bedankt.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Opgeëiste burgers

Bericht door Bram1940 »

Walter,

In het Leuvense werden de trams gebruikt om munitie over te brengen van de depots in Meerdaal naar de kazernes. Ik neem aan dat de trambestuurders burgerpersoneel waren.

Mvg,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”