De capitulatie 28 mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

De capitulatie 28 mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

Hallo,

Kan iemand mij de toestand van de capitulatie die bewuste dag zeggen ? En wat was de situatie in het België van die dagen (verwarring?,...), waren er daarna dagen van rouw en hoe vulde men die in ?

mvg,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: De capitulatie 28 mei 1940

Bericht door Lewis Gunner »

Hallo Robrecht,
omstreeks 4uur werden de Belgische troepen ingelicht door de Duitsers doormiddel van een radiobericht van Leopold III. Ik heb zelfs gelezen dat ze verschillende militairen hebben moeten overtuigen dat België zich had overgegeven (ik denk nu spontaan aan die foto met 3 karabiniers op een motor.)
Veel mensen waren teleurgesteld in de koning, ookal kon iedereen zien dat de situatie "hopeloos" was, we stonden tegenover een sterkere en grotere vijand.

Groeten
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: De capitulatie 28 mei 1940

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik heb van een veteraan van 1A gehoord dat de (Belgische soldaten) verwacht hadden van weer hetzelfde te moeten doen als in '14-'18 nl. zich terugtrekken tot aan de Yzer en dan in loopgraven zitten. We waren er niet tegen opgewassen (http://www.dbnl.org/tekst/jacq003belg01 ... 1_0002.php en zoek naar voorpagina van HLN van 18/06/1940) "Elke verdere weerstand moest tot den onvermijdelijken en nutteloozen ondergang leiden".

mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De capitulatie 28 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Sgt. Veldeman schreef:Ik heb van een veteraan van 1A gehoord dat de (Belgische soldaten) verwacht hadden van weer hetzelfde te moeten doen als in '14-'18
Zo is dat. Maar Lt-Gen Michiels, stafchef van het leger, verklaart in zijn boek '18 jours de guerre en Belgique' dat die optie al tegen de conferentie van Ieper op 21 mei al van de baan was. De voornaamste argumenten die Michiels aanhaalt zijn enerzijds het grote aantal burgers en militairen dat zich in Vlaanderen bevond en anderzijds het verdwijnen van de mogelijkheid tot het opzetten van een bevoorradingsbasis door de voltooiing van Duitse omsingeling van de geallieerden op 20 mei.

De dag van de capitulatie kan je niet in een zin samenvatten.

Een aantal eenheden had nog contact met de vijand en vernam de capitulatie tijdens die acties. Het gros van het veldleger had nog tijdens de nacht van 27 op 28 mei het contact weten af te breken om nog maar eens naar nieuwe verdedigingslinies te trekken en vernam het nieuws tijdens de verplaatsing of op de nieuwe posities. De meeste eenheden ontvingen volgens hun eigen zeggen het nieuws ergens tussen 04.00 en 10.00.

De reactie kan je samenvatten als volgt:

- De meeste eenheden hielden de orde er enigszins in; lieten de manschappen ter plekke afwachten en vervolgens naar de toegewezen kantonnementen trekken.
- Een andere, kleinere, groep eenheden stuurde de miliciens weg van hun eenheid en hield het beroepspersoneel ter plekke
- In een enkel zeldzaam geval werd overgegaan tot een vluchtpoging naar Engeland of Duinkerken.

Het Groot Hoofdkwartier bleef functioneren tot midden juni en stond in voor het opnieuw hergroeperen van de manschappen op de aan elk legerkorps, divisie en eenheid toegewezen locaties. De Belgen hebben nog heel wat tijd en energie gestoken in het zelf plannen van hun afmars naar de krijgsgevangenschap.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: De capitulatie 28 mei 1940

Bericht door Paddy »

De Belgische capitulatie gezien door de Duitse propagandamachine.
Met o.a. beelden van Doornik, Brugge, Oostende, Langemark, Ieper ...


[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”