Optieke telegrafie

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Optieke telegrafie

Bericht door bluefighter »

Hello,

Ik ben bezig met archieven van 7de Jagers te voet (-> op deze eenheid : info's en foto's zijn welkome) tijdens 1939-1940.

Ik lees richtlijnen voor optiek telegrafie in een schrieftelijk bevel van organisatie van een positie. Ik begrijp goed het systeem maar heeft iemand foto's, documenten, reglement ... over optiek telegrafie tijdens jaren dertig en mei 40 in belgish leger ?

bedank

Sylvain.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Optieke telegrafie

Bericht door eaw458 »

Wat staat er juist in het Frans, Sylvain?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Optieke telegrafie

Bericht door bluefighter »

Ok in het frans : "Télégraphie optique"


een voorbeeld
-----------------------------------------------
2. Optiques
a. télégraphie

Abréviatifs pour demande de tir par optique

Artillerie – Tirs d’artillerie sur les ouvrages
Code Ordres
Fort de STABROEK
R.U.G Tir sur demi-fort de gauche
R.U.D Tir sur demi-fort de droite
R.U.A Tir sur traditore (arrière)
R.U.C Tir sur caponnière
R.U.T Tir sur l’ensemble de l’ouvrage
Redoute de SMOUTAKKER
S.U.T Tir sur l’ensemble de l’ouvrage
Projecteurs de forts
E.C.L.G Eclairer le terrain à votre gauche
E.C.L.D Eclaire le terrain à votre droite
---------------------------------------------------------
Systeem gezien op internet voor "télgraphie optique"

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6 ... %22.langFR

http://saumur-jadis.pagesperso-orange.f ... 7d14an.htm : "S'ils n'ont pas le temps de poser des câbles, les télégraphistes peuvent communiquer par des appareils optiques qui émettent en alphabet Morse des signaux lumineux très puissants visibles jusqu'à 40-50 kilomètres."
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Optieke telegrafie

Bericht door eaw458 »

Als ik het goed voor heb, gaat het hier over de verbinding tussen de infanterie en de artillerie voor het aanvragen van vuuropdrachten.

Voor optische verbinding werd daarbij vaak gebruik gemaakt van lettercodes die vooraf werden afgesproken. Er bestond ook een tabel met vaste drielettercodes voor de communicatie met de artillerie (vb: DTR = détruire).

De optische overseiningsmiddelen van onze artillerie waren beperkt tot schijven (bij dag) of lantaarns (bij nacht) waarmee in morse deze lettercodes konden overgeseind worden. In geval van nood konden ook gewoon de armen gebruikt worden ivp de schijven.

Er bestond ook nog een systeem van seinlappen (grote stukken stof) die op de grond kunnen gelegd worden om dezelfde codes kunnen over te seinen tussen de artillerie en observatievliegtuigen.

Bij mijn weten had ons leger geen seinspiegels of electrische optische instrumenten zoals op die Franse web sites in gebruik.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
bluefighter
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:19

Re: Optieke telegrafie

Bericht door bluefighter »

bedank
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Optieke telegrafie

Bericht door Paddy »

Afbeelding

Met dank aan Frans ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Optieke telegrafie

Bericht door eaw458 »

Ik had mijn info uit de aide-memoire voor de reservekaders van de infanterie van medio jaren 30. Daar staat bij de optische seinmiddelen van de T.S. alleen schijven en lantaarns vermeld. Ook in de vele getuigenissen van mei '40 die ik al las, heb ik nog niks ontdekt over seinlampen zoals op de bovenstaande foto van het 1C uit te jaren 20. Je leest steeds dat bij het afwezig zijn van telefoonverbindingen, van koeriers gebruikt gemaakt wordt. Ook werd wel een enkele keer met postduiven geïmproviseerd - zoals bvb beschreven door het Iste bataljon van het 5Ch te Heurne aan de Schelde. Ik nam daarom aan dat die seinlampen in mei '40 niet in gebruik waren bij de T.S. ploeg van de infanterie.

In een getuigenis van een officier van de Iste groep van het 1A over mei 1940 las ik ook dat de optische verbindingen niet gebruikt werden uit angst om door de Luftwaffe ontdekt te worden en er steeds van telefoons of koeriers gebruikt gemaakt werd.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Optieke telegrafie

Bericht door foxy.jack »

Optieke ondersteuning bij de arrtillerie werd in WO I reeds toegepast.

۞ Deelname aan een gevecht tegen een Duits geschut in Leugenboom

In 1917 stelde in alle geheim de Duitsers een 380 mm kanon met lange draagwijdte in het bos van Leugenboom. Het stuk was onder een stalen bepantsering gemonteerd tussen betonnen bunkers. Op 13 km achter de linie schoot het obussen van 750 kg op Duinkerken Te ver opgesteld kon dit kanon veilig vuren.

Het Belgisch leger beschikte niet over krachtig terugvuur. Daarom stuurde het Franse leger een batterij van 305 mm op spoor naar Wulveringhem (26 km van Leugenboom).

De observatie werd door de Belgisch luchtmacht uitgevoerd. Deze omvatte één observatievliegtuig en vier jachtvliegtuigen. Het observatievliegtuig was uitgerust met een TSF. Dit apparaat kon enkel uitzenden maar niet ontvangen.
Het was toen belangrijk dat de batterijcommandant instructies kon sturen naar het vliegtuig. Men besloot om via krachtige lichtsignalen van een 90 cm-zoeklicht deze verbinding te realiseren. Het zoeklicht werd goed verstopt tegen de ruines van de kerk van Lampernisse geïnstalleerd. De autogenerator werd 150 m verder gestationeerd.

Het is echter een zeer moeilijk opdracht om op een afstand van 26 km een kanon uit te schakelen. Na één uur legden de Duisters een rookgordijn aan zodat observatie moeilijk werd. Ze legden het rookgordijn gedurende dagen aan.
De projecteur slaagde erin om vele berichten naar het vliegtuig te zenden en werd niet gehinderd door de nietsvermoedde vijand. Uiteindelijk diende men af te zien om het Duits kanon te vernietigen en bleef dit tot op het einde van de oorlog zijn vernielende kracht uit te oefenen.

In 1918 viel het kanon ongeschonden in onze handen.


Groetjes
Foxy
cetautomatix
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2014 14:23

Re: Optieke telegrafie

Bericht door cetautomatix »

Hallo, ik schrijf momenteel voor rekening van het museum van de lange Max een boek over de leugenboom.
het verhaal van de optische signalisatie, kun je me da datum daarvan geven.
De belgen hebben namelijk verschillende malen observatie gevlogen. Maar een van hun belangrijkste was op 6 juli 1917. Ik vermoed vandaar dat het dus die dag gebeurde.
Enig idee wie de Franse batterijen waren. ? Waren het de 320 mm kanonnen van de Groupe Barral? de latere 4e batterie 77 R.A.L.G.P. Of de Franse 305 mm die begin juni op de Pommern schoten ? (eenheid nog niet achterhaald, maar ten dienste van 36 C.A.

het verhaal van de SRA van Cdt. Rousseau op 16 oktober is me wel bekend. Ik heb het foto-boekje van de fraternelle der SRA, maar ken verder zeer weinig van hun geschiedenis. Ook de Fransen zetten hun type SRA in end e Duitsers gebruikten Messtrupp, waaronder messtrupp 56 om het vuur van de POmmern van op afstand te bepalen.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”