Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.com

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.com

Bericht door eaw458 »

Hallo iedereen,

Het leek me een tof idee om de wiki met de regimentsgeschiedenissen van de achttiendaagse veldtocht aan te vullen met een aantal korte, persoonlijke verhalen van gewone piotten die de veldtocht meemaakten.

Het beknopte relaas van mijn eigen grootvader Maurice Celis kan je lezen op deze pagina: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... e+Verhalen

Wie wel er helpen om deze pagina aan te vullen? Ik zou voorstellen om:

- alleen iets te vertellen over een familielid of iemand die bij jezelf bekend is
- er gewoon een kort stukje tekst van een paragraafje of twee bij te voegen
- en er ook een foto bij te plaatsen

Ik wil best de tekst en foto er op plaatsen om ervoor de zorgen dat het formaat consistent blijft. Ik zal ook de foto's web-optimaliseren en terugbrengen naar een maximale breedte van 175 pixels, zodat individu's die de foto's voor gebruik elders willen downloaden er door de geringe grootte en resolutie toch niks mee kunnnen beginnen.

Wie er zijn familielid of kennis wil bij zien, mailt me maar op 18daagseveldtocht@gmail.com

Alvast hartelijk dank!

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door LEO »

Mooi initiatief Walter,

Ik kan bijna een boek schrijven over mijn vader's belevenissen tijdens WoII. Ik heb voor-oorlogse foto's van hem als Rijkswachter. Na-oorlogse foto's van zijn dienst bij de Engelsen. Voortvluchtig geeest, ondergedoken gezeten, met de geallieerden opgetrokken naar Duitsland, attesten, diploma's en geschreven documenten van na de oorlog waarin hij vernoemt wordt........Maar ik kan ze niet plaatsen. Kan U mij helpen ? Ik had graag dat zijn belevenissen bekend raakten.

mvg Leo,
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door eaw458 »

LEO schreef:Mooi initiatief Walter,

Ik kan bijna een boek schrijven over mijn vader's belevenissen tijdens WoII. Ik heb voor-oorlogse foto's van hem als Rijkswachter. Na-oorlogse foto's van zijn dienst bij de Engelsen. Voortvluchtig geeest, ondergedoken gezeten, met de geallieerden opgetrokken naar Duitsland, attesten, diploma's en geschreven documenten van na de oorlog waarin hij vernoemt wordt........Maar ik kan ze niet plaatsen. Kan U mij helpen ? Ik had graag dat zijn belevenissen bekend raakten.

mvg Leo,
Leo,

Op de wiki proberen we het helaas wel te beperken tot de achttiendaagse veldtocht; maar daar hoort natuurlijk ook de Gendarmerie bij.

Ik wil graag een foto van je vader in zijn vooroorlogs uniform met een kort stukje over "zijn" veldtocht op de bovenvernoemde wiki pagina plaatsen - je mag het me steeds e-mailen op 18daagseveldtocht@gmail.com.

Groetjes,

Walter

(Apropos: je hebt allicht ook wel mijn nieuwe pagina over de territoriale rijkswacht op de wiki gevonden: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... Rijkswacht)
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Jern
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:33
Locatie: Dendermonde

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door Jern »

je hebt een pb
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door LEO »

@ eaw458,

Ja en opgevolgd ook, prima ;)

Gelijk ook een vraagje daarover. In de lijst gesneuvelden staat een Wachtmeester Morren, F. van de brigade Mechelen. Dit was ook mijn vaders brigade. Enig idee waar Wm. Morren gesneuveld is ? Vader kan dan vermoedelijk niet ver weg geweest zijn. Temeer daar hij vertelde dat tijdens de terugtocht ze de sterkte van de aanvallende Duitse troepen moesten inschatten en dit per fiets te melden aan de commandopost van het veldleger. Als de Duitsers een dorp naderden ( steeds volgens vaders gezegde) schoten ze enkele granaten richting dorp en wachten dan op een reactie. Bij één van zulke beschietingen werdt zijn collega-Rijkswachter dodelijk getroffen. Zou het kunnen dat.....?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door eaw458 »

LEO schreef:@ eaw458,

Ja en opgevolgd ook, prima ;)

Gelijk ook een vraagje daarover. In de lijst gesneuvelden staat een Wachtmeester Morren, F. van de brigade Mechelen. Dit was ook mijn vaders brigade. Enig idee waar Wm. Morren gesneuveld is ? Vader kan dan vermoedelijk niet ver weg geweest zijn. Temeer daar hij vertelde dat tijdens de terugtocht ze de sterkte van de aanvallende Duitse troepen moesten inschatten en dit per fiets te melden aan de commandopost van het veldleger. Als de Duitsers een dorp naderden ( steeds volgens vaders gezegde) schoten ze enkele granaten richting dorp en wachten dan op een reactie. Bij één van zulke beschietingen werdt zijn collega-Rijkswachter dodelijk getroffen. Zou het kunnen dat.....?
Daar ben ik nog naar op zoek, Leo. Het lijstje komt uit het boek van LtKol Van Geet en ik heb het nog niet elders kunnen controleren. Het enige dat ik wel al weet is dat de namen chronologisch staan, dus Morren hoort dichter bij 28 mei dan bij 10 mei...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door LEO »

Vader is krijgsgevangen genomen aan de Leie. Datum onbekend. :(
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door Bram1940 »

Beste Leo,

Bestaat er geen kaart van krijgsgevangene van je vader in blok 6C in Evere? Zoniet, zijn dossier eens opvragen in Etterbeek (Museum van de eengemaakte politie en archief van de politie (o.a. ex-rijkswacht)).

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Persoonlijke verhalen op 18daagseveldtocht.wikispaces.co

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:Hoi Walter,

Kijk maar in jouw 'inbox'......lol
Hartelijk dank :-)

Hij staat er bij - ik heb er een samenvattingske van gemaakt dat je hopelijk goed vindt.

De pagina is nu ook toegevoegd aan de navigatie.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”