Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

Tot welke klasse werden er opgeroepen tijdens de mobilisatie van 1939/ 1940?
Ik ben bezig de steekkaarten van de gesneuvelden 1939 /1946 in een database te plaatsen en regelmatig stoot ik op dienstplichtigen van de klasse 1919.
Ik veronderstelde dat de laatste klas die werd opgeroepen die van 1926 was.

Ook ben ik opzoek naar gesneuvelden tussen september 1939 en mei 1940.

Mvg Willem
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door Bram1940 »

Willem,

Kan je spreken over gesneuvelden voor militairen die stierven in bevolen dienst voor het uitbreken van de oorlog? Voor 10 mei 1940 was België niet in staat van oorlog. Ik neem aan dat de voor de hand liggende slachtoffers bij de luchtvaart moeten gezocht worden (Xavier Henrard etc.). Er waren ook enkele ongevallen waarbij militairen stierven (o.a. piloot Joseph Buyens (neergestort tijdens een oefening), artillerist Van Ryckel (bezweken aan verwondingen opgelopen tijdens een oefening met oefengranaten), verschillende officieren in het Kamp van Brasschaat (bij een oefening met explosieven), etc.).

Groeten,

Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door eaw458 »

Dag Willem.

In principe bleef je 25 jaar met onbepaald verlof. De jongste 15 klassen werden toegewezen aan het actieve leger of de reserve en geaffecteerd aan een korps of een depot. De oudste 10 klassen werden in principe aangehecht bij de wervingsbureau's voor toewijzing aan de territoriale troepen.

De ABBL zou de ABBL niet zijn, moest daar van af geweken worden. En de scheidingslijn tussen de verschillende leeftijdscategorieen is eerder troebel. De 10 oudste klassen werden werden tussen sep 39 en mei 40 volgens de noden gemobiliseerd. Bij de algemene mobilisatie op 10 mei 40 werd het overschot opgeroepen en in hoofdzaak toegewezen aan de territoriale battaljons.

Was die fiches met gesneuvelden betreft - op onze wiki http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/ staan ook lijstjes van diverse oorsprong maar daar ben ik nog steeds niet helemaal van overtuigd. Die lijstjes zijn nooit compleet of volledig en dan stelt de vraag zich of je je tevreden stelt met 'iets is beter dan niets' of het beter achterwege laat zolang je geen voldoende graad van volledigheid of juistheid hebt bereikt.

Er zijn twee 'officiele' bronnen zoals je wel weet. Defensie heeft net na WO2 een volledige lijst trachten aan te leggen die in Evere beschikbaar is en tegen betaling kan gecopieerd worden. Het SOMA heeft hiervan een copie en is bezig aan een digitaliseringproject, maar volgens wat mij verteld is, is dit een project zonder budget waar zo nu en dan eens aan gewerkt wordt.

Van Frans Gorissen en andere amateur-onderzoekers die met die materie bezig zijn, leer je dan weer dat zelf de officiele lijst vol fouten en vergissingen staan.
Eenheid, datum en plaats willen al wel eens anders zijn dan wat er in werkelijkheid plaatsvond.

Wat tracht jij te realiseren?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

Ik ben het archief van de militaire begraafplaatsen in een database aan het gieten dwz.
Alle gesneuvelden van 1830 tot 2011. (Belgische revolutie, Mexico, Pauselijk Staten, WOI, WOII, Korea en veteranen) We staan al redelijk ver en het is volgens mij zeer compleet.
Alleen voor de gesneuvelden WOI staan we eigenlijk nog nergens.
Het is wel een zeer tijdrovende zaak, We hopen het volledig online te krijgen tegen 2014.

Groeten
Willem
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door eaw458 »

wsegers1 schreef:Ik ben het archief van de militaire begraafplaatsen in een database aan het gieten dwz.
Alle gesneuvelden van 1830 tot 2011. (Belgische revolutie, Mexico, Pauselijk Staten, WOI, WOII, Korea en veteranen) We staan al redelijk ver en het is volgens mij zeer compleet.
Alleen voor de gesneuvelden WOI staan we eigenlijk nog nergens.
Het is wel een zeer tijdrovende zaak, We hopen het volledig online te krijgen tegen 2014.

Groeten
Willem
Compleet in die zin dat het alle militaire graven omvat dan? Alleen op kerkhoven onderhouden door de staat? Of ook op de gemeentelijke ereperken voor oudstrijders?

Wat WO2 betreft weet je allicht dat ongeveer 9 op 10 gesneuvelde militairen in burgerlijke begraafplaatsen terecht kwamen en het lichaam in regel door de familie teruggevraagd werd. Veel van die graven zijn door het Belgische systeem van de tijdelijke grafconsessies al lang weg.

Het aantal Belgische gesneuvelden tijdens de 18daagse veldtocht wordt door defensie op zo'n 6200 geschat.

Wie is "we" apropos? Gewoon curieus ;)

Veel succes met je project.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

We = Instituut voor Veteranen
Het is compleet. Alle gesneuvelden ook degene die op een gemeentelijk begraafplaats liggen, de vermisten, RAF- SAAF en zo verder, allen die onder een andere vlag dienden (uitgezonderd de oostfronters) De enigen waar ik nog naar op zoek ben zijn de Zwangsoldaten van de Duitstalige Gemeenschap.
In totaal zullen er ongeveer 12.700 gesneuvelden (WOII) in de Database komen (nu ben ik aan 10.045) Zelfs de Congolese gesneuvelden staan in onze database. (WOI en WOII)
Daar ben je van de indruk hé, Grapje hé mannen

Mvg Willem
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door eaw458 »

wsegers1 schreef:We = Instituut voor Veteranen
Het is compleet. Alle gesneuvelden ook degene die op een gemeentelijk begraafplaats liggen, de vermisten, RAF- SAAF en zo verder, allen die onder een andere vlag dienden (uitgezonderd de oostfronters) De enigen waar ik nog naar op zoek ben zijn de Zwangsoldaten van de Duitstalige Gemeenschap.
In totaal zullen er ongeveer 12.700 gesneuvelden (WOII) in de Database komen (nu ben ik aan 10.045) Zelfs de Congolese gesneuvelden staan in onze database. (WOI en WOII)
Daar ben je van de indruk hé, Grapje hé mannen

Mvg Willem
Ha! Had er dat dan direct bijgezet, dan stond ik hier geen dingen te herhalen die je al wist :D

Het was nochtans jouw collega Didier Pontzeele die in 2010 bevestigde dat er geen inventaris bestaat bij het IV-NIOOO van de gesneuvelden van WO2 die op gemeentelijke begraafplaatsen in privegraven liggen / lagen.

Wat is daar dan aan veranderd?

En wat weet je zelf van het project van het SOMA? Is er overleg?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

In 2010 had Didier inderdaad gelijk. Maar we zijn nu een jaar verder en de lijst is voor vooral WOII een eind opgeschoten.
De gesneuvelden WOI dat zal nog een tijdje duren gezien de grote hoveelheid (41.000).
Ik zal straks proberen een lijstje te plaatsen met de verschillende groepen die in de database staan.
Maar, nogmaals de gegevens zijn nog niet voor publicatie beschikbaar. Onze website moet nog aangepast worden voor dit op web kan komen.

Mvg Willem
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

Zoals afgesproken een lijstje met de mogelijke groepen die al opgenomen zijn in de database of waar we nog gegevens over zoeken.
Het eerste getal is het aantal gesneuvelden en de tijdsperiode waarin dit zich afspeelde.
Sommige aantallen zijn exact. Anderen zijn overgenomen uit verschillende publicaties en hun gegevens zullen pas bevestigd worden na het inbrengen van alle gegevens.
Als jullie beschikken over informatie is dit altijd welkom op onderstaand mailadres.
Zelfs als is het maar om een bevestiging te krijgen van al opgenomen gegevens.
Misschien hebben we nog groepen over het hoofd gezien, laat het weten met liefst zoveel mogelijk informatie en eventueel namen.
willem.segers@warveterans.be

Belgische Omwenteling 406 1830
Portugese Expeditie 0 1832 - 1835
Algerijnse Expeditie 0 1840
Pauselijke Zoeaven 126 1860 - 1870
Mexico Expeditie 190 1864 - 1867
Kongo Vrijstaat 600 1878 - 1908
Burgerwachten Eerste Wereldoorlog ? 1914
Gesneuvelden Force Publique Kongolese militairen Eerste Wereldoorlog 1895 1914 - 1919
Gesneuvelden Force Publique Afrikaanse Dragers Eerste Wereldoorlog 7124 1914 - 1919
Gesneuvelden Force Publique Belgische militairen Eerste Wereldoorlog 132 1914 - 1919
Gesneuvelde militairen Eerste Wereldoorlog (Gesneuvelden 26338 - zieken 14029 - krijgsgevangen 1990 - vermisten 2758) 41110 1914 - 1919
Gesneuvelden Congolese militairen in Belgische Leger 11 1914 - 1919
Belgische militairen gesneuveld aan het Rusissche front (Auto-Kanonen) 33 1915 - 1918
Gesneuvelden tijdens de Rijnland bezetting ? 1919 - 1925
Ethiopische Expeditie 1 1930 - 1935
Militairen omgekomen tijdens de mobilisatie ? 1939 - 1940
Militairen gesneuveld tijdens Achttiendaagse Veldtocht (10 mei-28 mei 1940) 5481 1940
RCBL - CRAB 400 1940
Gesneuvelde inwoners Oostkantons ingelijfd in Duitse Leger - Zwangsoldaten 3198 1940 - 1945
Belgische militairen Commando's Tweede Wereldoorlog 5 1940 - 1945
Belgische militairen 1ste groepering Bevrijding 90 1940 - 1945
Krijgsgevangen Belgische militairen overleden in Duitsland 1700 1940 - 1945
Agenten op speciale zending Tweede Wereldoorlog (SOE) 120 1940 - 1945
Gesneuvelden Force Publique Belgische militairen Tweede Wereldoorlog 5 1940 - 1945
Belgische militairen SAS Tweede Wereldoorlog 18 1940 - 1945
Belgische militairen Belgische Sectie bij de South African Air Force Tweede Wereldoorlog 12 1940 - 1945
Belgische militairen overleden in Groot-Brittanië ( Bombardementen, ongeval , ziekte) 60 1940 - 1945
Belgische militairen bij de Britse, Franse en Amerikaanse strijdkrachten 60 1940 - 1945
Belgische militairen bij de Royal Canadian Air Force Tweede Wereldoorlog 3 1940 - 1945
Gesneuvelden Force Publique Tweede Wereldoorlog (Aby 456 - Nige ? MO? VHT? Reis 27) 770 1940 - 1945
Belgische militairen bij de Royal Australian Air Force Tweede Wereldoorlog 1 1940 - 1945
Belgische militairen Belgische Sectie bij de Royal Navy Tweede Wereldoorlog 20 1940 - 1945
Belgische militairen bij de United States Air Force Tweede Wereldoorlog 2 1940 - 1945
Belgische militairen bij de Royal Air Force Tweede Wereldoorlog 188 1940 - 1945
Belgische militairen Fuseliersbataljons 70 1944 - 1945
Belgische militairen Infanterie Brigades ? 1944 - 1946
Korea 117 1950 - 1954
gesneuvelden militairen sinds 1960 148 1960 - 2009
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door eaw458 »

Da's een mooi project - beter laat dan nooit :-)

Sorry dat ik er over doorboom - maar kan je nog even bevestigen of over welke gegevens ivm begraafplaatsen van oorlogsslachtoffers het IV precies bezit?

Jullie hebben natuurlijk een inventaris van de militaire begraafplaatsen, maar weten jullie ook welke oorlogsslachtoffers op welke burgerlijke begraafplaatsen liggen? En indien dit het geval is, hoe weet het IV wanneer een burgelijk graf van een gesneuveld soldaat verwijderd wordt wanneer de grafconcessie afloopt?

En even terzijde - wordt van elke bij de Wehrmacht ingelijfde inwoner van de Oostkantons aangenomen dat hij Zwangsoldaat was?

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

We bezitten een fichesysteem waarop gegevens werden genoteerd aangaande de gesneuvelde. (Naam, voornaam, enz. en zijn begraafplaats op datum van zijn herbegraving.
Wat de verschillende gemeenten met deze graven deed, is voorlopig nog koffiedik kijken.
In vele gemeenten werd er natuurlijk wel zorg gedragen voor deze graven. Als het echt een privé graf is, valt het onderhoud natuurlijk ten laste van de familie en dan is het natuurlijk moeilijker uit te zoeken waar er mee gebeurde. Maar onmogelijk is het niet, we zoeken nog naar een systeem om dit probleem op te lossen.
We kunnen natuurlijk alle gemeenten een brief sturen met een vraag aangaande de actuele toestand van hun graven.

Voor de dwangsoldaten houden we aan de datum ( ik geloof mei 1941) dat ze officieel werden verplicht dienst te nemen in de Wehrmacht. Al degene voor deze datum zijn vrijwilligers. Ik zal de correcte datum opzoeken in het KB aangaande de dwangsoldaten.

Mvg Willem
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door eaw458 »

Dank je wel voor de verduidelijking, Willem.

Ben je vertrouwd met 'The Wargraves Photographic Project' in het Verenigd Koninkijk? Deze vrijwilligersorganisatie werkt samen met de Commonwealth Wargraves Commission en wil van elke grafsteen een individuele foto aanbieden. Hun site vind je op http://twgpp.org/.

Zou het Instituut een dergelijk project voor ons land in overweging nemen?

Ik meen dat je zonder al te veel moeite een netwerk van vrijwillgers-fotografen kan uitbouwen en ben ervan overtuigd dat een dergelijk project de herinneringstaak van het instituut een stevige duw in de rug zou kunnen geven. Een foto van een graf geeft voor heel wat nabestaanden een bijkomende dimensie aan een record in een database.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door Troyka »

Ik wil wel vrijwillig meewerken met invoer van gegevens als dat nodig (en mogelijk) is. Ben eens benieuwd en blij dat er eindelijk een database komt toegankelijk voor een breder publiek. Nu nog juist een database voor alle veteranen tot Mei '40 en het digitaal ontsluiten van 'velddagboeken' en eenheidsverslagen (zoals in FR). Laat iets weten als er nood is aan hulp. En een project zoals aangegeven door EAW zou ik aanraden, samen met een project om een graf v/e gesneuvelde te adopteren (zoals nu al geval bij een zeer beperkt aantal Amerikaanse kerkhoven NL/ardennen).
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

Troyka

Hoe zie je je hulp bij het afwerken van onze database?
Waarschijnlijk is het grootste probleem dat ons fichesyteem in Brussel staat en het ons archief niet mag verlaten.
We beschikken wel over een werkruimte bij ons, waar je mits akkoord van de verantwoordelijke je steentje kan bijdragen.

De foto's van de graven is inderdaad een goed idee. Op de volgende vergadering over 2014 - 2018 (september 2011) lig ik het voor aan de werkgroep.

Mvg Willem
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door Troyka »

wsegers1 schreef:Troyka

Hoe zie je je hulp bij het afwerken van onze database?
Waarschijnlijk is het grootste probleem dat ons fichesyteem in Brussel staat en het ons archief niet mag verlaten.
We beschikken wel over een werkruimte bij ons, waar je mits akkoord van de verantwoordelijke je steentje kan bijdragen.

De foto's van de graven is inderdaad een goed idee. Op de volgende vergadering over 2014 - 2018 (september 2011) lig ik het voor aan de werkgroep.

Mvg Willem
Ik vermoed dat uw database werkt met een eenvoudig inputsysteem waarin gegevens ingevuld worden v/d fiches (en hopelijk) nagekeken met het personeelsdossier? Ik wil wel meehelpen met data-invoer en/of data-controle. Moet je niet echt een raketgeleerde voor zijn, meen ik. Nog juist personeel ten velde om de graven te gaan checken want er staan fouten i/d dossiers.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door Bram1940 »

Bram1940 schreef:Willem,

Kan je spreken over gesneuvelden voor militairen die stierven in bevolen dienst voor het uitbreken van de oorlog? Voor 10 mei 1940 was België niet in staat van oorlog. Ik neem aan dat de voor de hand liggende slachtoffers bij de luchtvaart moeten gezocht worden (Xavier Henrard etc.). Er waren ook enkele ongevallen waarbij militairen stierven (o.a. piloot Joseph Buyens (neergestort tijdens een oefening), artillerist Van Ryckel (bezweken aan verwondingen opgelopen tijdens een oefening met oefengranaten), verschillende officieren in het Kamp van Brasschaat (bij een oefening met explosieven), etc.).

Groeten,

Bram.
Willem,

Om even hierop terug te komen, neem ik aan dat een Xavier Henrard niet in de database zit. Indien dit wel het geval is, hebben jullie dan ook fiches van andere verongelukte militairen in bevolen dienst?

Groeten,
Bram.
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dienstplichtigen Mobilisatie 1939

Bericht door wsegers1 »

Dubbele reactie

Eerst voor Troyka

Het is inderdaad een acces database waarin de gegevens worden opgeslagen. Naderhand wordt er een interface gemaakt voor de consultatie op onze website. We (eigenlijk ik) brengen de fiches in en bij eventuele twijfel over de gegevens nemen we het dossier van de begraafplaatsen er bij, hier in vinden we steeds een overlijdensacte. Een tweede controle kan later nog aan de hand van de personeelsdossier van Defensie.
Maar gezien dit een enorme werklast meebrengt voor onze kleine dienst, zal dit waarschijnlijk alleen gebeuren bij eventuele twijfels over de correctheid van de gegevens.
Begin september komt de werkgroep samen en kunnen we eens bekijken hoe we mensen kunnen inschakelen bij het verwerken en controle van onze gegevens. ik houd je op de hoogte.

Voor Bram

De militairen overleden tgv. de dienst tussen 1 september 1939 en 10 mei 1940 kan men volgens de letter inderdaad niet beschouwen als gesneuvelden. Maar zulke materie zullen we bespreken in de werkgroep en in alle eer en geweten beslissen of we ze vermelden of niet.
Een klein voorbeeld, technisch gezien waren we ook niet in oorlog met Korea, maar deze werden toch beschouwd als gesneuvelden, dus er zit wel wat rek op.
Wij beschikken niet over lijsten met verongelukte militairen, aangezien dit wordt beschouwd als een arbeidsongeval. Defensie zelf heeft wel een dienst arbeidsongevallen en zij beschikken over lijsten en archieven aangaande deze problematiek.
Maar volgens mij gezien de vertrouwelijkheid van deze gegevens mag je de kans dat je deze gegevens mag inkijken herleiden tot nul.

Mvg Willem
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”