Pagina 1 van 1
Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 29 mei 2016 19:05
door Bram1940
Hallo,
Heeft er iemand een idee welke types van brandstof men bij de Belgische militaire luchtvaart gebruikte voor de diverse types van vliegtuigen tijdens het interbellum (Fiat CR-42, Hawker Hurricane, Gloster Gladiator, Fairy Fox, Fairy Battle, ...)?
Alvast bedankt.
Groeten,
Bram
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 19 sep 2016 01:32
door georges-cdl
De vraag is gesteld en wacht op een antwoord !
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 19 sep 2016 20:00
door georges-cdl
Het antwoord blijkt niet zo gemakkelijk te zijn...
dus nog effe wat wachten !
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 20 sep 2016 11:55
door georges-cdl
Da's al een begin...
"Le Fiat ( en étoile) du Fiat utilisait du 87octanes. Le Rolls Royce Merlin ( en ligne) du Batlle et Hurricane utilisait du 100 octanes"
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 20 sep 2016 15:22
door Bram1940
OK, bedankt. Inderdaad al een begin.
Groeten,
Bram
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 21 sep 2016 06:34
door georges-cdl
Alle vliegtuigen buiten de Battle & hurricane gebruikten 87 octane brandstof.
Bram, ik heb ook iets bijgeleerd !
Re: Brandstof militaire luchtvaart - jaren 1930
Geplaatst: 21 sep 2016 15:56
door georges-cdl
Voilà, sé... ik denk dat je vraag nu beantwoord is ?
Gr
A la question du fuel utilisé par l'Aéronautique Militaire la réponse est simple: 87 octanes.
La RAF a commencé a utiliser la 100 octane de façon opérationnelle à la veille de la Bataille d'Angleterre: sans limites sur Merlin XX, avec limites sur Merlin II & III.
Les Allemands ont utilisé le 87 octanes jusqu'en '45:
- leur carburant est un dérivé du charbon!!!
- leur moteurs compensent avec une capacité volumétrique + grande donc surfaces frontales et poids plus importants. Par honnêteté, j'avoue une carburation (et injection) plus aboutie.
- DB-605: injection directe d'essence, Audi le proposera sur automobile...65 ans plus tard.
Les américains introduisent le 130 octanes en 45/46, je crois ?