Tewerkstelling oorlogsinvaliden WO1

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroteJef1918
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:01
Locatie: Putte
Contacteer:

Tewerkstelling oorlogsinvaliden WO1

Bericht door GroteJef1918 »

Hallo allemaal

Momenteel ben ik met een onderzoek bezig naar één van mijn overgrootooms die vocht tijdens Wereldoorlog 1.
Bij de Duitse inval bevond hij zich in het Fort van Walem en op 29 september 1914 bevond hij zich met twee vrienden in de gangen van het fort.
Hij lag enkele tijd bedolven onder het puin maar wist zich met een verbrande linkerflank en een gebroken schouder (!) los te wringen en herinnerde zich later dat hij zich afvroeg waarom er zoveel zwarten rondliepen, waarna later bleek dat hij er zelf zo ook bijliep. Na een lange weg via verschillende hospitaals (Antwerpen, Netley,...) was hij na de oorlog enige tijd tewerkgesteld in een 'wolfabriek'. Via zijn zoon kreeg ik hiervan ook een foto, maar verder kan ik geen informatie vinden over het 'Belgo-Amerikaans Komiteit voor oorlogsinvaliden'. Mijn overgrootoom staat hier niet op maar hij zou volgens zijn zoon in dit of een dergelijk atelier gewerkt hebben. Kan iemand mij meer informatie geven over dit komiteit of misschien over deze ateliers?
Alvast Bedankt!
ComBelgAm_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Tewerkstelling oorlogsinvaliden WO1

Bericht door Ivanhoe »

Mja, ik weet alleen dat één van mijn grootnonkels in Port-Villez werkte. Daar was een centrum waar oorlogsinvaliden al tijdens de oorlog een nieuwe job aangeleerd kregen. Voor hetzelfde geld kan uw overgrootnonkel ook daar gepassedrd zijn...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
GroteJef1918
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:01
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Tewerkstelling oorlogsinvaliden WO1

Bericht door GroteJef1918 »

Hij passeerde inderdaad in Port Villez maar als ik interviews met hem lees staat dit hier los van.
Ondertussen kreeg ik ook nog een interview te zien waarin hij zegt dat hij in een gelijkaardige fabriek werkte in Londen en de baas hem daar graag had gehouden, de oorlog zat er echter op en hij keerde terug naar België met de voorwaarde dat hij in de vestiging hier zou komen werken, welk dan ook gebeurde.
Misschien dat iemand hier iets van wijzer zou worden.
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”