Boetcompagnie

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Snor
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:18

Boetcompagnie

Bericht door Snor »

Hallo iedereen,

Als regelmatige anonieme passant heb ik regelmatig met veel plezier ettelijke topics gelezen, maar vandaag uit de schaduw getreden en me geregistreerd. Recentelijk , mede door dit forum, heb ik dan ook een keer besloten om wat dossiers van (oude) familieleden te raadplegen in het archief te Evere. Groot was dan ook mijn verwondering dat er gedecoreerde oud-strijders tussen zaten maar ook wat "bengeltjes :twisted: ". In een bepaald dossier kwam ik een familielid tegen die veroordeeld was tot twee (!) jaar boetcompagnie, we zitten in het jaar 1921 dan. Nu mijn vragen aan jullie :
- wat was dat nu precies die boetcompagnie,
- waar was deze gelegen en wat gebeurde er met de leden tijdens hun dienst in deze compagnie?
- hoe kwam men hier terecht?

Uiteindelijk heeft dit familielid wel eerherstel gekregen ( 30 jaar na datum :D )

Alvast bedankt voor alle mogelijke informatie.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Boetcompagnie

Bericht door one_O_five »

Echt veel weet ik over dat thema ook niet maar ik vermoed wel dat het gaat om een strafcompagnie.
In het Belgsich leger werd veel de benaming compagnie sans floche gebruikt, vroeger droegen de militairen een muts met vooraan een floche, die van de strafcompagnie niet ... geef eens compagnie sans floche smen met België als zoekbegrip in Google en ge vind al heel veel informatie.
Voor zo ver ik weet was er zo een compagnie geruime tijd in het g´kamp van Beverlo gelegerd.
Snor
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:18

Re: Boetcompagnie

Bericht door Snor »

Thanks one o five,

Eens snel wat hits gelezen, meesten behandelen de tucht compagnie voor de eerste Wereldoorlog, en blijkbaar niet echt een pretje om daar terecht te komen. Als men echter afgaat op wat men leest werd men vaak ook voor kleinere vergrijpen naar hier "gemuteerd" .
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”