onbekende auto late jaren 30
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
onbekende auto late jaren 30
Kent er iemand het merk en type van deze "bestelwagen"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: onbekende auto late jaren 30
Dag 'Piot1940',piot1940 schreef:Kent er iemand het merk en type van deze "bestelwagen"
Heb je de originele foto ?
Kan je dan een scan in hoge resolutie maken waarop zichtbaar, de bovenkant van de radiatorrooster samen met het begin van de ' capot ' ?
Eventueel ook scan van het gehele radiatorrooster ?
Mvg
Eric B
Re: onbekende auto late jaren 30
scan op 1200 dpi van de grille.
m vr gr, Jean
m vr gr, Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: onbekende auto late jaren 30
Beste Jean,
Naar de tekening - afwerking - van het radiatorrooster zou het - volgens mij - een Chevrolet model Sedan Delivery bouwjaar 1938 kunnen zijn.
Met enige vrijheid zou men eveneens het logo van Chevrolet kunnen herkennen op de top van het radiatorrooster.
Ben je zeker van dat de foto in de jaren '30 werd genomen ?
Het logo op het portier zou naar een tankeenheid kunnen verwijzen.
Informatie wordt je verschaft als hulp in je zoektocht....
Ik heb alle vertrouwen in de ' mede-users ' op het forum om de info bij te schaven of om recht te zetten
Mvg
Eric B
Naar de tekening - afwerking - van het radiatorrooster zou het - volgens mij - een Chevrolet model Sedan Delivery bouwjaar 1938 kunnen zijn.
Met enige vrijheid zou men eveneens het logo van Chevrolet kunnen herkennen op de top van het radiatorrooster.
Ben je zeker van dat de foto in de jaren '30 werd genomen ?
Het logo op het portier zou naar een tankeenheid kunnen verwijzen.
Informatie wordt je verschaft als hulp in je zoektocht....
Ik heb alle vertrouwen in de ' mede-users ' op het forum om de info bij te schaven of om recht te zetten
Mvg
Eric B
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: onbekende auto late jaren 30
Het model en het jaartal kan kloppen, Google vindt http://www.arcar.org/chevrolet-sedan-de ... 1938-52186 en die ziet er nog origineel uit.
Het teken op de deur doet me wel eerder aan gekruiste kanonnen van de artillerie denken.
Het teken op de deur doet me wel eerder aan gekruiste kanonnen van de artillerie denken.
Re: onbekende auto late jaren 30
http://img7.imageshack.us/i/005byu.jpg/Echobravo schreef:Het logo op het portier zou naar een tankeenheid kunnen verwijzen.
en
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=41&t=685
Naar de info gevonden op internet zou het dragen van de insigne ' gekruiste canons en helm ' betrekking hebben op de periode 1952 - 1960.Echobravo schreef:Ben je zeker van dat de foto in de jaren '30 werd genomen ?
bron oa : http://users.skynet.be/Belgian.militaria/index1.html
( menu : Belgian military Insignia after 1830 (Army - Air Force - Navy ) en vervolgens Army 1946-present -Infantry Regt and Heavy Tank Battalions )
Of heb ik het mis ?
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: onbekende auto late jaren 30
De zware tanks kentekens komen inderdaad goed overeen met het kenteken op de deur, het probleem is dan dat de periode niet klopt.
Re: onbekende auto late jaren 30
De periode van de foto is onmiskenbaar pré WO II gezien het uniform en de notering op de achterzijde.
Het kenteken gekruiste kanonnen met helm bestond al uit de jaren 20 als het kenteken van het "regiment des chars de combat", ergens opgeheven in het begin van de jaren 30. Het kenteken werd echter terug in dienst genomen bij de kanonniers 4,7 cm. Dit vanaf 1939.
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm.
Het insigne werd inderdaad na de oorlog opnieuw in gebruik genomen bij de zware pantsers.
Het kanon 4,7 cm was veelal in gebruik bij de infanterie. Onze man van dienst was volgens mij van het 4e Linie. Cijfer 4 op de bonnet de police, zonder koningskroon, nog volgens de oude reglementering van 1928. Pas vanaf 1939 wordt er voor de linieregimenten een koningskroon toegevoegd.
De figuur komt ook nog voor op een andere foto van dezelfde bron. Uiterst rechts. De centrale knielende soldaat van de eerste rij heeft zowel het cijfer 4 als de koningskroon. Hij is dus pas bijgekomen in 1939.
Nu, dit alles plaatst de foto ergens genomen bij het 4e Linie tijdens de mobilisatie maar het verklaart nog niet de aanwezigheid van het kenteken op de deur van het voertuig....
m vr gr, jean
Het kenteken gekruiste kanonnen met helm bestond al uit de jaren 20 als het kenteken van het "regiment des chars de combat", ergens opgeheven in het begin van de jaren 30. Het kenteken werd echter terug in dienst genomen bij de kanonniers 4,7 cm. Dit vanaf 1939.
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm.
Het insigne werd inderdaad na de oorlog opnieuw in gebruik genomen bij de zware pantsers.
Het kanon 4,7 cm was veelal in gebruik bij de infanterie. Onze man van dienst was volgens mij van het 4e Linie. Cijfer 4 op de bonnet de police, zonder koningskroon, nog volgens de oude reglementering van 1928. Pas vanaf 1939 wordt er voor de linieregimenten een koningskroon toegevoegd.
De figuur komt ook nog voor op een andere foto van dezelfde bron. Uiterst rechts. De centrale knielende soldaat van de eerste rij heeft zowel het cijfer 4 als de koningskroon. Hij is dus pas bijgekomen in 1939.
Nu, dit alles plaatst de foto ergens genomen bij het 4e Linie tijdens de mobilisatie maar het verklaart nog niet de aanwezigheid van het kenteken op de deur van het voertuig....
m vr gr, jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: onbekende auto late jaren 30
Wat bedoel je :piot1940 schreef:Nu, dit alles plaatst de foto ergens genomen bij het 4e Linie tijdens de mobilisatie maar het verklaart nog niet de aanwezigheid van het kenteken op de deur van het voertuig....
- was het bij het Belgisch leger ongebruikelijk dat er een kenteken van het wapen werd aangebracht ?
- of zoek je hoe ' bestelwagen ' werd ingezet - gebruikt ?
Op http://nl.milpedia.org/wiki/Voertuigen_ ... nologisch) vind je het merk Chevrolet, maar niet het type bestelwagen.
Eric B
Re: onbekende auto late jaren 30
Er is niet zoveel gekend en bitter weinig fotomateriaal van vooroorlogse voertuigen en hun kentekens.
De vermelding van dat kenteken op de deur is wel niet ongebruikelijk. Het gaat me eerder om de rol of het gebruik van dit type voertuig binnen de eenheid.
De foto komt overigens uit een reeks van meerdere foto's waarvan een op de achterzijde de volgende vermelding heeft: "kazerne Rademakers, 14e kompagnie, 4e Linie".
De 14e kompagnie is de kompagnie kanonnen 4,7 cm van een Regiment. Het gaat hier dus mogelijks om een Cie stafvoertuig.
m vr gr, Jean
De vermelding van dat kenteken op de deur is wel niet ongebruikelijk. Het gaat me eerder om de rol of het gebruik van dit type voertuig binnen de eenheid.
De foto komt overigens uit een reeks van meerdere foto's waarvan een op de achterzijde de volgende vermelding heeft: "kazerne Rademakers, 14e kompagnie, 4e Linie".
De 14e kompagnie is de kompagnie kanonnen 4,7 cm van een Regiment. Het gaat hier dus mogelijks om een Cie stafvoertuig.
m vr gr, Jean
Re: onbekende auto late jaren 30
Jean,
Het gaat om een opgeëist burgervoertuig. Men eiste natuurlijk op wat men kon gebruiken en wat er beschikbaar was. Je moet dus niet te veel kijken naar het koetswerk. Het voertuig kan voor zowat alles gebruikt geweest zijn.
Groeten,
Bram
Het gaat om een opgeëist burgervoertuig. Men eiste natuurlijk op wat men kon gebruiken en wat er beschikbaar was. Je moet dus niet te veel kijken naar het koetswerk. Het voertuig kan voor zowat alles gebruikt geweest zijn.
Groeten,
Bram
Re: onbekende auto late jaren 30
Beste Bram,Bram1940 schreef:Het gaat om een opgeëist burgervoertuig.
Bepaal je op basis van de nummerplaat dat het een opgeëist voertuig is ?
Ik neem aan dat de ' R ' in het nummer dan staat voor ' Réquistionné ' ?
Mvg
Eric B
Re: onbekende auto late jaren 30
Bram,
Daar had ik niet bij stilgestaan. Bij voertuigen zit ik in de Britse en US sfeer: een functie, een voertuig ... vastgelegd, besteld bij een firma en daarmee gedaan. Was vergeten dat ik met het "Armée des fonds de tiroir" bezig was.
J
Daar had ik niet bij stilgestaan. Bij voertuigen zit ik in de Britse en US sfeer: een functie, een voertuig ... vastgelegd, besteld bij een firma en daarmee gedaan. Was vergeten dat ik met het "Armée des fonds de tiroir" bezig was.
J
Re: onbekende auto late jaren 30
Hallo,
De R staat niet voor Réquisitionné, het gaat enkel om een lettercode.
Het leger kon die voertuigen opeisen die het nuttig achtte voor de dienst. Daarbij werd de vorige eigenaar vergoed voor de geleden schade op basis van verscheidene criteria zoals de staat van het voertuig, de ouderdom etc. De opeising kon hetzij een huur, hetzij een aankoop betreffen. Het kwam erop neer om snel te kunnen beschikken over voldoende rollend materieel. Uiteraard moesten al deze voertuigen voorzien worden van een nummerplaat. Om een onderscheid te maken tussen de aangekochte voertuigen in vredestijd en de opgeëiste voertuigen, kregen de opgeëiste voertuigen een nummerplaat beginnend met een Z of een R.
De Z-platen werden toegekend aan de voertuigen die vervaardigd werden of op de Belgische markt kwamen voor 1 januari 1937, de R-platen waren bestemd voor de voertuigen die na deze datum gebouwd of gecommercialiseerd werden.
Hieronder een foto van zulke plaat uit de collectie.
Groeten,
Bram
De R staat niet voor Réquisitionné, het gaat enkel om een lettercode.
Het leger kon die voertuigen opeisen die het nuttig achtte voor de dienst. Daarbij werd de vorige eigenaar vergoed voor de geleden schade op basis van verscheidene criteria zoals de staat van het voertuig, de ouderdom etc. De opeising kon hetzij een huur, hetzij een aankoop betreffen. Het kwam erop neer om snel te kunnen beschikken over voldoende rollend materieel. Uiteraard moesten al deze voertuigen voorzien worden van een nummerplaat. Om een onderscheid te maken tussen de aangekochte voertuigen in vredestijd en de opgeëiste voertuigen, kregen de opgeëiste voertuigen een nummerplaat beginnend met een Z of een R.
De Z-platen werden toegekend aan de voertuigen die vervaardigd werden of op de Belgische markt kwamen voor 1 januari 1937, de R-platen waren bestemd voor de voertuigen die na deze datum gebouwd of gecommercialiseerd werden.
Hieronder een foto van zulke plaat uit de collectie.
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: onbekende auto late jaren 30
Bedankt Bram, voor je feedback !Bram1940 schreef:Het leger kon die voertuigen opeisen...
Bij uitbreiding... tot laat in de jaren 80 ontving mijn toenmalige werkgever jaarlijks een schrijven vanwege Defensie.
In dit schrijven liet Defensie weten dat de firma een aantal voertuigen van het wagenpark ter beschikking diende te houden.
Het is te ver in de tijd dat ik mij nog de juiste inhoud van het schrijven herinner.
Maar ik meen dat het een soort van voorkeurrecht was bij verkoop en alsook de opeisbaarheid van het rollend materiaal in tijd van nood.
Het betrof hier voornamelijk om technische voertuigen, zoals zwaar bergingsmateriaal.
Of dit een Belgisch gebruik was / is en misschien ontstaan is uit de ervaringen tijdens WOII en of Defensie dit momenteel nog toepast ten lande zijn mij onbekend.
Grts
Eric B
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: onbekende auto late jaren 30
Hier op inpikken, toen ik einde der 80ers mijn B1 deed in Leopoldsburg was onze Pl Comd bij de reserve, zijn voertuig was een knalgele Toyota Landcruiser.
Misschien kan nog iemand dit bevestigen maar schijnbaar kreeg toen iedereen die een 4x4 aankocht van de verkoper een formulier ter ondertekening kreeg met de mededeling dat in oorlogstijd zijn voertuig opgeëist zou worden.
Misschien kan nog iemand dit bevestigen maar schijnbaar kreeg toen iedereen die een 4x4 aankocht van de verkoper een formulier ter ondertekening kreeg met de mededeling dat in oorlogstijd zijn voertuig opgeëist zou worden.
Re: onbekende auto late jaren 30
In dezelfde periode, moet ondertussen ergens tussen de 30 en 34 jaar geleden zijn, had ik een Suzuki motor (knalrood en een moeilijke starter). Op een dag kreeg ik brief van Landsverdeging dat ik met die motor moest beschikbaar zijn voor een eventuele opeising van die motor door het leger. De eigenaar was niet mee opge-eist maar moest wel het voertuig zelf ergens gaan afleveren in geval van die opeising. Mogelijks heb ik in mijn zolderarchieven daar nog het briefje van.
m vr gr, Jean
m vr gr, Jean
Re: onbekende auto late jaren 30
Terug naar het basisonderwerp.
In de organisatietabel van de Compagnie 47, de 14e Cie, staat vermeld dat de eenheid over 4 camions légers beschikt. Dit is een mogelijkheid. Nu weet ik wel niet in hoeverre de term "camion léger" ook slaat op een "camionette", "bedrijfswagen", "delivery van" etc... zoals deze chevrolet.
m vr gr, Jean
In de organisatietabel van de Compagnie 47, de 14e Cie, staat vermeld dat de eenheid over 4 camions légers beschikt. Dit is een mogelijkheid. Nu weet ik wel niet in hoeverre de term "camion léger" ook slaat op een "camionette", "bedrijfswagen", "delivery van" etc... zoals deze chevrolet.
m vr gr, Jean
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: onbekende auto late jaren 30
Onmiddellijk na mijn legerdienst in november 1967 ben ik beginnen werken bij een grote aannemer in Brussel. in die periode kocht die 2 zware opleggers voor het vervoer van kranen en bulldozers. Ook die werden opeisbaar door het ABL.
Re: onbekende auto late jaren 30
Dag Jean,
Veel kan ik er niet aan toevoegen, buiten deze twee puntjes:
- Je kan ook nog de beide compagnies C47 van de 1ID overwegen; daar liep immers ook personeel rond van het 4Li
- Met camion léger versta ik binnen de context van dit reglement een maat groter; er wordt immers ook de term camionette gebruikt - maar in de praktijk zal dat wel zo nauw niet gestoken hebben
Mooie foto
Walter
Veel kan ik er niet aan toevoegen, buiten deze twee puntjes:
- Je kan ook nog de beide compagnies C47 van de 1ID overwegen; daar liep immers ook personeel rond van het 4Li
- Met camion léger versta ik binnen de context van dit reglement een maat groter; er wordt immers ook de term camionette gebruikt - maar in de praktijk zal dat wel zo nauw niet gestoken hebben
Mooie foto
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/