Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door piot1940 »

Ik vermoed dat deze schakeldoos de mogelijkheid bied om 3 verschillende veldtelefoons of veldtelefoonlijnen door te verbinden met het stadsnet. Graag meer info over gebruik, plaatsing etc....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op het schema onderaan in de doos: "STAD VILLE"
Afbeelding
Productiedatum van de condensatoren: mai 1939
Afbeelding

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door eaw458 »

Jean,

Ik meen dat je interpretatie juist is, met nuance dat het gaat om een toestel dat drie veldlijnen met een stadslijn van een electromechanische burgercentrale te verbinden.

Ik meen dat wel samen met een veldtelefooncentrale moet gebruikt worden, want ik zie geen aansluiting voor de operator of batterijen van het veldnet.

Op welk echelon je dit toestel terugvindt, kan ik je ook niet met zekerheid zeggen. Ik zou al eerder in de richting van de TTr op niveau divisie denken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door piot1940 »

Daar ga ik met akkoord

Heeft er ergens iemand een verklaring voor de verschillende technische symbolen die in dergelijke schema's gebruikt worden?
Nu heb ik wel een electro-technische achtergrond maar veel zaken zijn me toch onbekend en wat, om niet te zeggen een stevige uitleg zou me heel welkom zijn.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door eaw458 »

Hmm... zo straf ben ik hier ook niet in. De zigzag symbolen zijn weerstanden. De dubbele vette lijnen condensatoren. Maar dat weet je zelf ook allicht wel.

De klepjes met nummer 1, 2 en 3 lijken me te bewegen. Bij de mij beter bekende veldtelefooncentrales zat er achter dergelijke klepjes een electromagneet die het klepje deed tuimelen als er een oproep was. In het veld kan je immers bellen en lichten beter zo laten ;)

Als we nu als eens wisten waarvoor de drie letters bij de draadaansluitingen bovenaan stonden!

Een mens zou eens rustig alle TTr reglementen uit de jaren 30 moeten gaan lezen op het CHD....

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door larotje »

Hallo,

De zes aansluitpunten zijn L1, L2 en L3 dus de 3x2aansluitpunten voor veldlijnen.

Andere telefooncentrales hebben ook die dergelijke tuimelaars die openvallen door een elektromagneet voor de eventueel 3 aangesloten veldlijnen is ons onduidelijk welke stekkers in de stekker openingen vlak onder die tuimelaars worden gestoken de 3-standenschakelaars onder elk van die tuimelaars dienen bij andere centrales voor respectievelijk doorverbinding, geen verbinding en belfunctie. Deze stekkers worden misschien gewoon vanuit een burgercentrale in dit toestel gestoken.

Een externe bel kan aangesloten worden op de aansluitpunten BEL/SON waarvan BEL voor zich spreekt en SON voor sonnerie staat.

Er is ook nog een kabelklemmetje linksonder zonder kabel, ontbreekt hier iets?

Op zich denken we dat het toestel wel compleet is. De veldlijnen kunnen links en rechts boven door de openingen naar binnen als het toestel dicht is, het deksel kan opengehouden door de scharnier rechts in het deksel uit te klappen.

Het elektrisch schema is enkel voor 1 veldlijn van toepassing en niet voor alledrie.

Mvg,
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door one_O_five »

Dat kabelklemmetje doet me aan de veld centrale denken waar ik in 68 als dienstplichtige mee gewerkt heb, daar was iets dergelijks om de centrale met een tentpiket te aarden.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door larotje »

Hallo,

Inderdaad klinkt logisch maar aan de binnenkant is niets aangesloten, ok is rechtstreeks op de massa van het toestel. Het lijkt ons toch eerder een kabel geleidingsklem. Trouwens het zijn zelfs twee van die klemmetjes, een zwart en een blinkend. Of zou het gewoon een aanhechtingspunt zijn om de burgercentrale kabels aan te bevestigen, een soort van lus voorzien bij de stekker als een soort beveiliging bij bvb als je over de kabel zou vallen je niet de stekker zou uittrekken. Of voor die stekkers in standby te houden.

Trouwens voor de aansluiting van de bel heb je aan de zijkant geen kabel uitgang, misschien dient het om die kabel naast het systeem naar boven en dan naar buiten te geleiden.

Toch altijd hetzelfde probleem met onze hobby, je zoekt een antwoord op een vraag, je krijgt een half antwoord en intussen heb je weer twee vragen bij. Nu zou het heilig boek "handleiding" genaamd uitsluitsel kunnen brengen.

Mvg,
Laatst gewijzigd door larotje op 10 feb 2013 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Telefoonschakeldoos Veldlijn - Stad

Bericht door one_O_five »

Iets dergelijks was ook achter de SEM25 op onze Leopard terug te vinden, achteraan een kabeltje van een centimeter of vijftien rechtstreeks verbonden met de toren.
Leuk om weten, als die aarding los gemaakt werd viel het zendbereik terug tot op een paar honderd meter, heel praktisch, kabeltje bij de pelotonscommandant losmaken als die te veel in het net zeverde.

Hebben ze bij Bell geen archieven ???
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”