Met behulp van wat foto's en informatie uit de "Manuel de l'Instructeur Téléphoniste-Signaleur" tracht ik hier een en ander op een rijtje te zetten:
A. Veldtelefoons
Ons leger had twee types veldtelefoons:
A.1 Type Thomson-Houston
A.2 Type Antwerp Telephone Company
Beide types bestonden uit een houten bakje met horizontaal gemonteerde bel en hendel voor de dynamo. De Thompson-Houston telefoon heeft een zwarte bakelieten handset in banaanvorm waarbij de microfoon en luidspreker beide aan de kant van het oor gemonteerd zijn. De nieuwere Antwerp Telephone Company veldtelefoon heeft een metalen handset in traditionele telefoonvorm en zie ik het vaakst op foto's
B. Commutatoren
Om veldtelefoons met elkaar te verbinden en een netwerk tot stand te brengen, had ons leger drie types veldcentrales, aangeduid met de technische term commutatoren.
A.1 Type Eurieult 6-Abonnees (21,5 x 31,5 x 9,5 cm, 4,8 Kg)
A.2 Type Eurieult 10-Abonnees (44 x 28 x 11 cm, 8,3 Kg)
A.3 Type Standard 20-Abonnees (33Kg)
Alle centrales worden in een houten koffer vervoerd.
De eerste twee types maken deel uit van de standaarduitrusting van de infanterie. Het grotere Eurieult toestel heeft naast vier extra aansluitingen ook de capaciteit om conference-calls met maximum vier abonnees te verbinden.
Het laatste centraletoestel beschikt ook over een stalen driepoot die nog eens 5,5 Kg toevoegt aan de massa. Het wordt o.a. gebruikt door de artillerie en in andere situaties waar een groter aantal abonnees moet bediend worden. Ik heb nog geen foto van die toestel teruggevonden.
C. Draad
Telefoondraad was enkele lichtgewichtsdraad samengesteld uit een koperen kern met diameter van 0,3 mm omwikkeld met vijf draden uit ijzer met diameter van 0.25 mm, het geheel verpakt in een jasje van gevulkaniseerd rubber omgeven met een zwarte katoenen mantel. De buitendiameter bedroeg 2 mm en de draad woog 7,5-8 Kg per kilometer.
Daarnaast bestond ook dubbele draad, samengesteld uit twee enkele draden, voor installaties waar geen aardverbinding kan gebruikt worden.
De Meetdienst van de Artillerie beschikte over een zwaardere draad.
D. Bobijnen
Draad werd op rollen geleverd. Er waren verschillende modellen:
- klein model: 500 meter
- middelgroot model: 1000 meter
Voor beide types bestaat twee types draagbare afrolapparaten. Een eerste toestel laat toe een bobijn met de hand te dragen en af te rollen. Een tweede type kan op de rug kan gedragen worden. Voor fietsen is er ook nog een rek dat twee bobijnen klein model kan dragen om al trappend uit te rollen. Er is tevens een hand-oprolapparaat dat toelaat draad van het terrein te recupereren op de bobijnen.
Tekeningskes genoeg in het handboek, maar ik heb nog niks tussen mijn foto's gevonden.
E. Accumulatoren
Het handboek is hier bijzonder vaag en buiten een technische beschrijving van een batterij geen verdere gegevens.

Walter