Wie is Charlot?

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Wie is Charlot?

Bericht door Paddy »

Tijdens het interbellum werden er vanuit het Kamp van Beverlo humoristische prentkaarten verzonden met als thema:"De Dood van Charlot". Nu vraag ik mij af "Who the fuck is Charlotte"?.

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Wie is Charlotte?

Bericht door canadian2nd »

"Charlot" is de Franse benaming voor Charlie Chaplin Paddy.
misschien werd daarop gealludeerd ?
Sjarel ? Kareltje ? eens navragen bij mensen die het nog meegemaakt hebben....

ik zoek verder

mvg


canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Wie is Charlotte?

Bericht door Paddy »

Als ik zo wat rondsurf kom ik terecht bij [link2]Charlotte van België,http://nl.wikipedia.org/wiki/Charlotte_van_Belgi%C3%AB[/link2], de dochter van Leopold I, echtgenote van de Oostenrijkse aartshertog Maximiliaan. Het koppel werd later Keizer en Keizerin van Mexico. Na de dood van haar man kwam ze terug naar België en werd krankzinnig. Zij overleed in 1927.
Misschien werd haar positie tijdens de Eerste Wereldoorlog niet door het volk begrepen? (voor details zie link hierboven) Misschien was zij de Fabiola van haar tijd????
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Wie is Charlotte?

Bericht door canadian2nd »

Ja maar Paddy, op die kaarten van jou staat toch "charlot" en niet "charlotte" ??

uitgesproken als charloo

grtn
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Wie is Charlotte?

Bericht door Paddy »

canadian2nd schreef:Ja maar Paddy, op die kaarten van jou staat toch "charlot" en niet "charlotte" ??

uitgesproken als charloo

grtn
Jan
Daar heb je een punt :oops: maar ik snap de verwantschap met Charlie Chaplin niet. De man was tijdens het interbellum wel razend populair als de underdog, en ik veronderstel dat een soldaat zich liever met dit type vergelijkt dan hem dood wenst.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Wie is Charlot?

Bericht door canadian2nd »

Misschien was dit de nickname voor "de piot" - "de dienstplichtige soldaat" ?? Zijn diensttijd zit erop en men zal hem begraven ??
misschien komt vandaar ook het gezegde : "gesjareld zijn" ?
ik weet het ook niet. Zal eens navraag doen. Ken nog enkele oudere mensen die soldaat zijn geweest toen.
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Wie is Charlotte?

Bericht door tsjokke »

Paddy schreef:
canadian2nd schreef:Ja maar Paddy, op die kaarten van jou staat toch "charlot" en niet "charlotte" ??

uitgesproken als charloo

grtn
Jan
Daar heb je een punt :oops: maar ik snap de verwantschap met Charlie Chaplin niet. De man was tijdens het interbellum wel razend populair als de underdog, en ik veronderstel dat een soldaat zich liever met dit type vergelijkt dan hem dood wenst.
Charly Chaplin stond inderdaad bekend als Charlot.
Hij was toch de figuur die altijd de speelbal was van de sterkeren,maar die ook steeds uit de miserie wist te geraken.
Maar misschien was het ook een personage uit het (Waalse-of Franse) poesjenellen theater?
Soldaten voelden zich vaak als poppen uit de poesjenellenkelder,die enkel konden bewegen door de sturingen van de koordjes of stangen.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Wie is Charlot?

Bericht door Paddy »

Dat klinkt zeer aanvaardbaar tsokke ;)

Vandaag vroeg ik aan Modest V. (X met Wanda, de beursgangers weten wel wie ik bedoel): "Wie was Charlot?" en ik kreeg prompt als antwoord:"de dochter van Leopold I, Keizerin van Mexico". Zij moet in de jaren '20 & '30 het voorbeeld geweest hebben van goe zot en onaantastbaar.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Wie is Charlot?

Bericht door tsjokke »

Paddy schreef:Dat klinkt zeer aanvaardbaar tsokke ;)

Vandaag vroeg ik aan Modest V. (X met Wanda, de beursgangers weten wel wie ik bedoel): "Wie was Charlot?" en ik kreeg prompt als antwoord:"de dochter van Leopold I, Keizerin van Mexico". Zij moet in de jaren '20 & '30 het voorbeeld geweest hebben van goe zot en onaantastbaar.
Dat kan dus toch wel zijn,dat charlotte als charlot(charloo..) bekend stond.Maar wat me dwarszit is dat ik me niet kan indenken dat militairen in die tijd op dergelijke manier de spot konden drijven met een lid van het koningshuis, al floten er dan kanaries in haar hoofd.
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.Tenslotte lijken het prentkaarten te zijn die openlijk rond de kazerne verkocht werden.
Als dat zo is zijn ze van 1927 of later,want charlotte is overleden in 1927.
Het laat me niet los,maar de juiste uitleg is misschien niet meer onomstootbaar vast te stellen.
Bambamcvrt
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2013 20:52
Locatie: Rüdesheim am Rhein

Re: Wie is Charlot?

Bericht door Bambamcvrt »

Tussen de fotos van mijn grootvader Theo De Mulder, OOfr , oudstrijder en krijgsgevangene STALAG IIC, vond ik een foto met de titel: " De operatie van Charlot-Beverloo 1931. De foto is achteraan gedateerd 10 - 5 - 31. Mijn grootvader ging in het leger in januari 1930 en ging op pensioen in 1967. Jammer genoeg is hij overleden in 1976. Vragen kan dus niet meer. Mijn scanner heeft het laten afweten. De foto verschijnt dus wat later.
Bambam
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Wie is Charlot?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Misschien gaat het om een soort ontgroeningsritueel. De militair die een echte man wordt in het leger ... 't Is maar een idee.

In de jaren '90 waren er algemeen gekende roepnamen als Johnny en Marina. Misschien was Charlot ook zo'n roepnaam in de jaren '20-'30?

Groeten,
Bram
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Wie is Charlot?

Bericht door foxy.jack »

Ik heb lichtjes de indruk dat men in Beverloo graag grapjes maakte onder elkaar.
Mijn vader had 2 maal een korte opleiding in dit kamp (lichting 1938 - vervoerkorps)

Kijk eens naar zijn legerfotoalbum:
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=37&t=849


groetjes
Foxy
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”