Anekdotes, herinneringen enz.

Het dagelijkse leven in België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Anekdotes, herinneringen enz.

Bericht door Paddy »

Op het Koning Leopold III plein werd soldaatje gespeeld

Alfons Staelens vertelt intrigerend verhaal uit Eerste Wereldoorlog

BLANKENBERGE - De gekende en intussen 101-jarige Alfons Staelens haalt zijn herinneringen voor onze gemeentekrant naar boven. Dit zorgt voor de nodige emoties, maar de manier waarop hij het ons vertelde, willen we zeker met jou delen.

De 101-jarige Alfons Staelens wonende in woon- en zorgcentrum Polderzicht heeft enorm veel achter de rug na zo'n eeuwigheid. Hij maakte zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog mee. Daarnaast bracht hij met zijn vrouw, Juliette De Corte een drieling (Arlette, Rita en Brigitte) op de wereld. Hij had een goed draaiende zaak met souvenirs en schelpen. Nu is hij een van de oudste inwoners van Blankenberge.

Enkele weken terug kon je al een verhaal van hem lezen over een van zijn grote hobby's die verstoord werd door zijn vader (zie artikel). Vandaag brengt hij een verhaal over de Eerste Wereldoorlog toen hij nog erg jong was.

Kinderen van zeven à acht jaar ging vrij veel buiten spelen. Op het Leopold III-plein was er een soort rotonde die kon draaien wanneer je hem voortduwde. Daar speelden kinderen zoals mij toen soldaatje met een fluitje.

Op een dag stonden een groepje Duitse soldaten op het Stationsplein te wachten op de tram die hen naar 't Front in Nieuwpoort zou brengen. Wanneer we speelden, zagen we dat de tram opeens verder reed, zonder soldaten. Natuurlijk werd er geropen en gevloekt. Uiteindelijk stopte de tram dan toch en moest hij een tiental meter wederkeren om de soldaten op te pikken. De Blankenbergenaars moesten bij het gebeuren hun lach inhouden. Zo ontstond er een soort grapje.

Twee dagen later meldde de commandant aan alle stations dat kinderen niet meer mochten fluiten op straat. Ikzelf wist dit nog niet. Wanneer ik van de pier kwam, waar mijn vader en ik mosselen trokken uit de zee, passeerde een Duitse soldaat. Blijkbaar had hij gezien dat ik een blaasfluit op zak had.

De soldaat nam dan ook het fluitje af en ik kreeg een slag tegen mij oren waardoor ik tegen de grond viel. Mijn vader durfde hier natuurlijk niets over te zeggen....

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120209_002[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1914-1918 - la Belgique occupée”